Gällande skydd för föraren känns det som att detta som sagt kommer lösa sig så länge man gör mindre justeringar som AMV godkänner. Skydden som finns i butikerna är verken hundraprocentiga eller "raketvetenskap". Att införa skydd för förarmiljön borde vara betydligt enklare än skydden som godkänns i handeln.
Vad baserar du det uttalandet på, dvs. varför skulle detta med att införa skydd vara enklare i en buss än handeln?!
Enligt AV så har ett problem med att glasa in förarplatserna varit att man då får bl.a. en ganska begränsad yta med sämre allmän luftcirkulation medan man i en butik ofta har fritt bakåt och åt sidorna. Då gångarna i en buss är smala så kommer man med automatik sedan även väldigt nära medan man i en kassakö i butiker ofta har lite utrymme bakåt.
Sedan tillkommer en hel del punkter som AV inte tittar på alls, och som kan vara av intresse för andra tillsynsmyndigheter. Ser man t.ex. till trafiksäkerhet mm. så får ett skydd inte kasta reflexer (oavsett ljusförhållanden och belysning), det får inte hindra fri sikt, det får inte utgöra ett hinder vid nödutrymning, det får inte vara riskabelt vid islag, det måste tåla visst krockvåld, det måste fästas så det klarar vibrationer och sitter säkert osv.
Dessa frågor är alltså inget som AV kollat på vad jag vet, men är nog så viktiga. Sammantaget så skulle jag nog vilja hävda att det i en jämförelse är svårare att få till "stänkskydd" på förarplats i en buss än vid en kassa...