Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Walter skrivet 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

Titel: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Walter skrivet 09 oktober 2020, 11:37:17 AM
AMV har beslutat att förlänga beslutet från i våras om att framdörrarna på bussarna ska vara stängda pga smittorisken fram till 2 november 2021 eller så länge smittan finns kvar. Tydligen har bolag ansökt om att istället sätta barriärskydd (plexiglas) för att kunna ha viseringen igång och minska gratisåkandet men det godtas inte av AMV.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: VincentJkpg skrivet 09 oktober 2020, 12:29:49 PM
https://www.bussmagasinet.se/2020/10/stangda-framdorrar-i-ytterligare-ett-ar/ (https://www.bussmagasinet.se/2020/10/stangda-framdorrar-i-ytterligare-ett-ar/)
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: BSB101 skrivet 09 oktober 2020, 15:52:14 PM
Så tydligen är AMV positiv till plexiglasskydd men vill ha en annan utformning (bland annat högre skydd). Känns som att så fort man kommit fram till en modell som AMV är nöjda med kommer plexiglasskydd installeras runt om i landet.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: igel skrivet 09 oktober 2020, 17:34:44 PM
I Stockholmsområdet kommer det ju att bli knepigt. Att ha vissa bussar där påstigning sker fram och andra där den sker bak kommer nog inte att fungera.
 Vilket betyder att skydden måste finnas i alla bussar innan de börjar att göra nytta. Frågan om man kommer att ha hunnit installera dessa till nästa sommar. Det är ju inte tio bussar det handlar om direkt. 
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 09 oktober 2020, 18:33:35 PM
Lägg därtill alla SL-bussar som kommer att behöva bytas ut under sommaren och hösten 2021 efter (eventuella) operatörsbyten i Täby och Norrtälje. Ska även äldre bussar byggas om, ett par månader innan de måste fasas ut?
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: jocke skrivet 11 oktober 2020, 21:28:18 PM
Att installera ett plexiglas är knappast att bygga om.

Självklart kommer de behöva fixas om det beslutas så.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 11 oktober 2020, 23:22:14 PM
Man lär knappast nöja sig med någon halvmesyr, utan kraven torde bli högre än att bara hänga in nån enstaka skiva lite så där smått oengagerat. Det lär knappast bli billigt eller gå snabbt i slutändan, vilket därför blir mera en ombyggnad.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: mittlinje skrivet 12 oktober 2020, 07:10:35 AM
Finns ett regelverk enligt EU för förarskydd, ECE 43R. Dock har jag ingen info om vad det innebär men här på sidan finns många som säkert är duktiga på att leta info om det : :-\
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 12 oktober 2020, 20:00:36 PM
Äntligen har dessa infoskyltar börjat att dyka upp på SLs bussar:
(https://i.postimg.cc/zfg2cvdW/IMG-6893.jpg) (https://postimg.cc/67Bh7Wx5)
(https://i.postimg.cc/Ssb1F45P/IMG-6894.jpg) (https://postimg.cc/XZxkdRnK)
Som vanligt är SL sentänkta :P/Ulf
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 oktober 2020, 20:52:39 PM
Ja bara ett halvår... 😁
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Walter skrivet 12 oktober 2020, 22:49:04 PM
Men bryr sig dem som tjuvåker om skyltar?

Sen har jag förstått att även de som har giltiga biljetter har svårt att validera dem då läsarna fortfarande sitter vid framdörrarna. Och då blir det fel på linjer där ersättning utgår per betalande resenär.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 13 oktober 2020, 00:31:06 AM
Ja, det har varit helt fel i all statistik i flera månader redan. Måste vara väldigt svårt att planera framtidens turtäthet, och i förlängningen de nya kommande upphandlingarna. Har vi tur så innebär kanske denna kris att framtidens avtal får mindre VBP,  istället för mer.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 oktober 2020, 11:30:49 AM
Men bryr sig dem som tjuvåker om skyltar?

Sen har jag förstått att även de som har giltiga biljetter har svårt att validera dem då läsarna fortfarande sitter vid framdörrarna. Och då blir det fel på linjer där ersättning utgår per betalande resenär.
I Västmanland är läsaren flyttad till mittdörren.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: 846 skrivet 13 oktober 2020, 15:59:43 PM

Sen har jag förstått att även de som har giltiga biljetter har svårt att validera dem då läsarna fortfarande sitter vid framdörrarna. Och då blir det fel på linjer där ersättning utgår per betalande resenär.
Ja, det är ett problem. Om jag laddar på ett nytt månadskort på mitt SL Access-kort börjar det gälla 30 dagar från första validering men om min första resa är med buss går det inte att validera. Om min andra resa är retur med buss går det inte heller... Jag vet inte om SL tycker att jag ska köpa enkelbiljetter i appen tills jag hittar ett ställe att validera eller om det är okej att jag åker med ändå?
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: pegee skrivet 13 oktober 2020, 16:52:01 PM
Vad gäller validering av biljetter så har vi ett försprång här i
Göteborg i det fallet. Eftersom västtrafik tillåter på- och
avstigning genom alla dörrar så är validering inte ett problem
här. Det sitter kortläsare vid alla dörrar på både bussar och
spårvagnar.
Att vi sedan har problem med ickebetalande passagerare beror
mest på corona. Antalet kontroller har varit minimalt den senaste
tiden, men nu har man börjat med kontroller igen även om det
är i begränsad skala.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: VincentJkpg skrivet 13 oktober 2020, 17:36:53 PM
Ja, det är ett problem. Om jag laddar på ett nytt månadskort på mitt SL Access-kort börjar det gälla 30 dagar från första validering men om min första resa är med buss går det inte att validera. Om min andra resa är retur med buss går det inte heller... Jag vet inte om SL tycker att jag ska köpa enkelbiljetter i appen tills jag hittar ett ställe att validera eller om det är okej att jag åker med ändå?

Av den minimala information SL har på sin hemsida https://sl.se/aktuellt/corona/hall-ut-i-host/ (https://sl.se/aktuellt/corona/hall-ut-i-host/) så tolkar jag det som att en icke-validerad periodbiljett inte är giltig.
Citat från: SL
Där det inte går att blippa ditt SL-kort, köp i stället biljett i SL-appen, biljettautomat, över disk eller hos våra ombud.

Men det är ju inte särskilt hållbart för busspendlare att köpa enkelbiljetter dag ut och dag in
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 13 oktober 2020, 18:35:58 PM
I Danderyd står det folk som kan aktivera och validera kort. Borde finnas på flera ställen.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 13 oktober 2020, 18:38:12 PM
Dom står på Slussen också såg jag idag./Ulf
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 13 oktober 2020, 18:40:03 PM
Var bor"846"om hen inte har tillgång till ett ombud som säljer SLs färdbevis i sin närhet?/Ulf
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 oktober 2020, 19:11:25 PM
Kan ett ombud "blippa" kortet?

För ett par veckor sedan skulle jag åka buss från Älvsjö stn, på bussgatan och i vänthallen/arna finns inga stolpar att validera sitt kort.

Det kan ju inte vara meningen att en blivande bussresenär ska gå upp till spärrarna mot pendeln, passera genom spärren för att blippa kortet och gå ner till bussgatan igen.

Varför inte montera en av de enheter som finns vid framdörren till barnvagnsplatsen, nu när detta med stängd framför kan utökas till nästa höst. Mycket intäkter som förloras.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: BSB101 skrivet 13 oktober 2020, 19:33:55 PM
I Danderyd står det folk som kan aktivera och validera kort. Borde finnas på flera ställen.
Dessa finns på flera ställen dock på långt ifrån alla busshållplatser. Det kan knappast vara så att jag som resenär ska behöva börja min resa på en hållplats där SL tillhandahåller utrustning för att "blippa"?

Gällande skydd för föraren känns det som att detta som sagt kommer lösa sig så länge man gör mindre justeringar som AMV godkänner. Skydden som finns i butikerna är verken hundraprocentiga eller "raketvetenskap". Att införa skydd för förarmiljön borde vara betydligt enklare än skydden som godkänns i handeln.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: 846 skrivet 13 oktober 2020, 19:48:13 PM
Var bor"846"om hen inte har tillgång till ett ombud som säljer SLs färdbevis i sin närhet?/Ulf

Köpa SLs färdbevis är inget problem. Problemet är att validera. Låt oss säga att mitt månadskort löper ut på fredag. I god tid laddar jag ett nytt månadskort på mitt Access-kort. Lördag och söndag reser jag ingenting och på måndag morgon ska jag till jobbet. Mitt månadskort finns på Access-kort men är inte aktiverat. På bussen kan jag inte aktivera det eftersom det inte finns någon blippgrej vid bakdörren. På min hållplats finns vare sig blippgrej eller personal. På vägen hem är det samma sak. Vad vill SL då, att jag köper enkelbiljetter i appen? Att jag åker en kvart fram och tillbaka till närmsta pendeltågstation och blippar?
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 13 oktober 2020, 20:55:23 PM
Varför inte(då du säkerligen har ett annat ärende till ett ställe nära stationen...)/Ulf
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: 846 skrivet 13 oktober 2020, 21:31:54 PM
Öh... nej. Jag har verkligen inget annat ärende att göra där.  Jag förstår inte varför inte SL kan ha blippgrej vid bakdörren på bussen. Då skulle de som reser med barnvagn inte få resa gratis heller (förklaringen jag hört till varför de med barnvagn reser gratis är att de inte ska behöva lämna barnvagnen utan tillsyn).




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: igel skrivet 13 oktober 2020, 22:25:29 PM
Köpa SLs färdbevis är inget problem. Problemet är att validera. Låt oss säga att mitt månadskort löper ut på fredag. I god tid laddar jag ett nytt månadskort på mitt Access-kort. Lördag och söndag reser jag ingenting och på måndag morgon ska jag till jobbet. Mitt månadskort finns på Access-kort men är inte aktiverat.
Aldrig funderat att ha två accesskort som kan startas lite omlott. 
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 oktober 2020, 22:40:04 PM
Inget av detta hjälper ju reskasseresenärer
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: 846 skrivet 14 oktober 2020, 09:37:52 AM
Att ha två accesskort har jag svårt att se som en lösning. Man vill ju inte starta ett nytt månadskorts giltighet förrän första dagen man avser att använda det.

Det är ju inte ovanligt att man både bor och jobbar i samma kommun. Om man då t.ex. bor i säg Norrtälje, Vaxholm eller Tyresö och åker buss mellan hem och jobb hur hade SL tänkt att man skulle aktivera sitt månadskort egentligen? Ska man betala för en enkelbiljett och åka till en annan kommun, leta upp en station för spårbunden trafik var det finns en blippgrej för att validera sitt månadskort? Att det är många som istället väljer att åka utan att ha giltig biljett i en sådan situation är inte förvånande. Allt skulle lösa sig om SL satte en blippgrej vid bakdörren på bussen.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Nico skrivet 14 oktober 2020, 11:25:12 AM
Gällande skydd för föraren känns det som att detta som sagt kommer lösa sig så länge man gör mindre justeringar som AMV godkänner. Skydden som finns i butikerna är verken hundraprocentiga eller "raketvetenskap". Att införa skydd för förarmiljön borde vara betydligt enklare än skydden som godkänns i handeln.

Vad baserar du det uttalandet på, dvs. varför skulle detta med att införa skydd vara enklare i en buss än handeln?!

Enligt AV så har ett problem med att glasa in förarplatserna varit att man då får bl.a. en ganska begränsad yta med sämre allmän luftcirkulation medan man i en butik ofta har fritt bakåt och åt sidorna. Då gångarna i en buss är smala så kommer man med automatik sedan även väldigt nära medan man i en kassakö i butiker ofta har lite utrymme bakåt.

Sedan tillkommer en hel del punkter som AV inte tittar på alls, och som kan vara av intresse för andra tillsynsmyndigheter. Ser man t.ex. till trafiksäkerhet mm. så får ett skydd inte kasta reflexer (oavsett ljusförhållanden och belysning), det får inte hindra fri sikt, det får inte utgöra ett hinder vid nödutrymning, det får inte vara riskabelt vid islag, det måste tåla visst krockvåld, det måste fästas så det klarar vibrationer och sitter säkert osv.

Dessa frågor är alltså inget som AV kollat på vad jag vet, men är nog så viktiga. Sammantaget så skulle jag nog vilja hävda att det i en jämförelse är svårare att få till "stänkskydd" på förarplats i en buss än vid en kassa...
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 14 oktober 2020, 14:31:09 PM
Inget av detta hjälper ju reskasseresenärer

Har man ändrat reglerna för dom? Tidigare räckte det med att ha tillräckligt med pengar på kortet ju.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2020, 17:48:34 PM
Ett ombud kan inte aktivera/validera kortet, nej. Med Danderyd som nordligaste utpost blir det lite småbökigt för folk i Grisslehamn och Hallstavik att aktivera kort med samma scenario som i skribenten 846:s inlägg.

Att montera en sån där liten kortläsare vid mittdörren, och då lämpligen flytta den lilla från framdörren till mittdörren, torde inte vara ett alltför stort ingrepp. Frågan är dock om betalningsvilligheten ökar, eller om majoriteten fortsätter att åka helt gratis, efter att en sån läsare kommit upp mitt i bussen.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 oktober 2020, 18:14:00 PM
Har man ändrat reglerna för dom? Tidigare räckte det med att ha tillräckligt med pengar på kortet ju.

Vilken information har SL gått ut med till förare och kontrollpersonal?

Jag frågade två chaufförer och fick samma svar av bägge att jag var tvungen att blippa kortet innan påstigning för att undvika problem vid en biljettkontroll.

I Älvsjö är det ju teoretiskt möjligt att lösa detta genom att passera spärrarna till pendeln efter ett antal trappor upp och ner för en normalt rörlig person som undertecknad utan bagage, men är det rimligt?

Värre var det på hemvägen, det finns inte stolpar att blippa kortet emot ute i skogen, hur gör man då? tjuvåker?  Jag tror inte att jag åkt utan att betala på väldigt många år.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 15 oktober 2020, 07:11:50 AM

Ingen alls ut till oss vad jag vet. Om det är SL eller arbetsgivaren som slarvat vet jag inte. Det stod på hemsidan, SL's alltså, att om man hade reskassa så skulle man ha så det räckte till en resa på kortet. Just eftersom det inte gick att blippa. Men att man skulle köpa biljett i första hand. Men de verkar ha tagit bort det nu? Kanske för många slutade köpa appbiljetter och periodkort och förlitade sig på att inte behöva betala.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 15 oktober 2020, 07:24:47 AM
Situationen är som sagt märklig, men man får fortfarande inte resa utan att göra rätt för sig.
Har man ett periodkort som inte är aktiverat räknas detta som att man inte betalat för sin resa och man får då böter vid en eventuell kontroll. SL har insett att detta blir märkligt och har därför instruerat de resenärer som råkar ut för detta att höra av sig till kundtjänsten för att få kontrollavgiften avskriven.
Jag gissar att det finns ekonomiska skäl till varför man inte flyttat på kortläsarna i bussarna.
Gör man det blir det nog som på lokalbanorna att det i bästa fall är de med reskassa som blippar medan de som reser på periodkort tycker att det inte finns någon anledning att blippa eftersom kortet redan är aktiverat och giltigt för den aktuella resan.
Med SLs hittilsvarande strategi att upphandla trafik med ersättning baserat på blipp kan detta ställa till bekymmer både för entreprenörerna och för SL antar jag.
Upphandlar man istället baserat enbart på körda km och dimensionerande bussar blir det sannolikt dyrare att köra samma trafik än om upphandlat med VBP i någon form.
Det är nog därför SL valt just den varianten, dvs en blandning av traditionell km ersättning och blipp i många av sina avtal.
Flyttar man då kortläsarna måste SL troligen kompensera entreprenörerna för minskat blippande vilket lär bli kostsamt.
Som en kompromiss har SL istället valt att ersätta alla entreprenörer med samma ersättning som motsvarande månad förra året har det skrivits här på forumet tidigare.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 oktober 2020, 10:08:11 AM
Jag hoppades att det skulle bli kontroll just för att kraven blir orimliga om reskassekunder enbart kan resa från platser där kortet kan blippas.


Har talat med Kundtjänst för att det var lite kul, fick samma svar där + att jag kunde köpa appbiljett, visst kan jag göra det men nu har jag två kort med ganska mkt pengar innestående, pengar som jag måste kunna förbruka eftersom inlösen inte är ett alternativ.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Maven skrivet 15 oktober 2020, 13:45:35 PM
SL tog bort restriktionerna för inlösen av reskassa för ett tag sedan, se punkt 6:
https://sl.se/biljetter/biljettregler/aterkop-av-sl-biljetter/olika-sorters-aterkop/#losa-tillbaka-pengar-i-en-reskassa
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 oktober 2020, 15:04:17 PM
Provade att göra detta när jag ändå skulle behöva byta ut ett kort vars giltighetstid var på väg att gå ut men fick ett nekande svar, skulle ske via SL Center mot exp avgift
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 15 oktober 2020, 15:15:14 PM
Jag blir inte förvånad. Tänk att en pandemi kan helt slå undan benen på själva uppbyggnaden av ett biljettsystem, samt grundtanken med VBP-ersättningen. Och därmed även ställa in hela upphandlingar.
Det ska bli intressant att se hur man löser detta på regionnivå i framtiden. Då andra pandemier ju lär dyka upp längre in i framtiden, kanske det är dags att tänka om i större banor?
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 15 oktober 2020, 15:59:38 PM
Vid T Centralen och Nybroplan står det anställda från StockholmsSpårvägar och blippar korten för dom som ska åka spårvagnen linje 7,men
inte för bussresenärerna på samma ställe :P
(Det är ju gubevars olika konton som "intäkterna"ska till...)
Detta som vi bevittnar nu bevisar bara att Regionerna har"antagit"att allt ska flyta på och inte tagit höjd för någon som helst typ av(hastigt)påkomna ändringar.../Ulf
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 15 oktober 2020, 21:47:39 PM
Inte bara konton. Det är passagerarräkning och statistik också. Men denna statistik är ju sammanflätat med VBP-ersättningsmodellen, och numera är ju i stort sett vartenda SL-avtal till stora delar uppbyggda på denna modell från grunden.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: BSB101 skrivet 16 oktober 2020, 20:37:40 PM
Frågan är dock om betalningsvilligheten ökar, eller om majoriteten fortsätter att åka helt gratis, efter att en sån läsare kommit upp mitt i bussen.
Utan att försöka och installera en "blippautomat" så kommer vi aldrig få reda på svaret. SL vinner heller inte precis mycket trovärdighet på att dels beskylla folk för att fuskåka samtidigt som man göt det praktiskt omöjligt för folk att göra rätt.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: BSB101 skrivet 16 oktober 2020, 20:47:46 PM
Att det blivit som det blivit är knappast förvånande och ligger helt i linje med samhällets allmänna förberedelse för en pandemi. SL/Regionen har nog verken varit sämre eller bättre än andra aktörer i detta.

En sak har dock visast sig vara bra utbyggt för en pandemi- vår tillgång till stabila och snabba internetuppkopplingar med bra överföringskapacitet som når en stor del av befolkningen. Detta får nog dock mer ses som en sidoeffekt än en medveten strategi för att folk ska kunna arbeta hemifrån vid en pandemi. 
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: roggek skrivet 20 oktober 2020, 12:31:19 PM
Nu straffas resenärerna ytterligare (speciellt de med reskassa):
https://www.mitti.se/nyheter/nu-maste-alla-med-reskassa-betala-for-att-aka-buss/reptjt!hVB37p3DjNUTTvxifRf@xw/

Hur j***a svårt skall det vara att förse bussförarna med engångsmunskydd? Då hade problemen varit lösta för länge sedan...
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Nico skrivet 20 oktober 2020, 12:39:23 PM
Munskydd hindrar/begränsar smittbärare att sprida smitta. Däremot skyddar det inte bäraren mot smitta. Istället för att kräva munskydd på föraren borde man se till att det satt på resenärerna, oavsett öppen framdörr eller inte.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: igel skrivet 20 oktober 2020, 13:50:48 PM
Intressant att SL tror att det kommer att vara enklare att installera plexiglasskydd i alla bussar än att montera en extra biljettläsare bak.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2020, 17:35:38 PM
Nu straffas resenärerna ytterligare (speciellt de med reskassa):
https://www.mitti.se/nyheter/nu-maste-alla-med-reskassa-betala-for-att-aka-buss/reptjt!hVB37p3DjNUTTvxifRf@xw/

Hur j***a svårt skall det vara att förse bussförarna med engångsmunskydd? Då hade problemen varit lösta för länge sedan...

Då gäller mao det som jag råkade ut för för typ tre veckor sedan nu officiellt.

Får skriva till Kundtjänsten och begära återbetalning av innestående belopp på mina två Reskassekort, det gick ju inte att lösa in dem utan att passa ett SL Center:s öppettider och betala en exp avgift....
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 20 oktober 2020, 18:39:38 PM
Intressant att SL tror att det kommer att vara enklare att installera plexiglasskydd i alla bussar än att montera en extra biljettläsare bak.

Klart de tycker det. De vill inte göra det enkelt o smidigt att åka buss. Det som fungerar utmärkt i mängder av andra städer fungerar ju såklart inte i Stockholm.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 21 oktober 2020, 00:14:51 AM
Vad har du för grunder för påståendet att man inte "vill" dessa saker? Står dessa uppgifter i några mötesprotokoll? Visserligen har Landstinget i Stockholms län en historia av att ofta uppfinna ett eget hjul, utan att ta hjälp från grannlänens idéer, men från det är steget långt att påstå att man medvetet förhindrar smidiga lösningar.
Personligen tror jag mer på teorin om okunskap, att man dessvärre numera inte har speciellt bra koll på hur verksamheten ser ut i verkligheten. Det börjar bli rätt täta intervaller numera, där politiker och tjänstemän uttalar sig i media och där avslöjar sina pinsamma kunskapsbrister.

Att länets landsbygd är alldeles för underutvecklad, med Danderyds sjukhus som nordligaste utpost för att validera sina busskort är givetvis oacceptabelt. Men själva beslutet om att inte vilja flytta den redan existerande lilla kortläsaren till bussarnas mittdörrar ligger det säkerligen inte okunskap bakom, men knappast heller nån slags vilja att retas med resenärerna. Något annat måste ligga bakom. Någon slags felberäkning eller så.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 oktober 2020, 07:25:48 AM
Gör som i Norrland, man flyttar kortläsaren ända fram till framdörren så kan folk blippa sina kort för att sedan gå på bak.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 21 oktober 2020, 07:49:14 AM
Vad har du för grunder för påståendet att man inte "vill" dessa saker? Står dessa uppgifter i några mötesprotokoll? Visserligen har Landstinget i Stockholms län en historia av att ofta uppfinna ett eget hjul, utan att ta hjälp från grannlänens idéer, men från det är steget långt att påstå att man medvetet förhindrar smidiga lösningar.
Personligen tror jag mer på teorin om okunskap, att man dessvärre numera inte har speciellt bra koll på hur verksamheten ser ut i verkligheten. Det börjar bli rätt täta intervaller numera, där politiker och tjänstemän uttalar sig i media och där avslöjar sina pinsamma kunskapsbrister.

Att länets landsbygd är alldeles för underutvecklad, med Danderyds sjukhus som nordligaste utpost för att validera sina busskort är givetvis oacceptabelt. Men själva beslutet om att inte vilja flytta den redan existerande lilla kortläsaren till bussarnas mittdörrar ligger det säkerligen inte okunskap bakom, men knappast heller nån slags vilja att retas med resenärerna. Något annat måste ligga bakom. Någon slags felberäkning eller så.
Skall man vara petig borde det gå att validera reskassa och periodkort även i Mörby Centrum, men jag gissar att anledningen till att man inte vill flytta kortläsarna har att göra med ersättningsmodellen till entreprenörerna. Flyttar man kortläsarna kommer många ändå inte att blippa sina kort. Roslagsbanan är ett bra exempel på detta redan före pandemin, där finns kortläsare som både kan validera och i vissa fall även aktivera periodkort eller ladda ned reskassa köpt på nätet exempelvis. Ändå är det försvinnande få resenärer med periodkort som blippar sina kort innan de stiger på tåget.
Det är alltså inte fråga om medveten plankning utan bara ett resonemang om att man ju ändå har en giltig biljett för resan.
Däremot får entreprenörerna och SL svårt att finansiera sin trafik med VBP om resenärerna inte blippar sina kort.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: mittlinje skrivet 21 oktober 2020, 08:11:29 AM
Tyvärr tror många i Stockholm att man löser problemet med att montera valideringsutrustning bak, tyvärr är inte fallet så. Bara att titta på områdena kring Göteborg och hur det var innan pandemin. Kungälv är ett typiskt exempel där Västtrafik la stora resurser på att få resenärer att betala för sig genom att gå in genom framdörren i stället för att smita på bak. De hade kommit långt med arbetet innan pandemin slog ut hela försöket. Hoppas att det löser sig ganska snart med någon form av plexiglas.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Nico skrivet 21 oktober 2020, 08:20:37 AM
Sk. öppen spärrlinje finns ju på många håll. Både inom Sverige och utomlands. För att det ska fungera så krävs det dock täta och effektiva viseringskontroller och det är mera på den punkten man aldrig verkar få till det i Sverige.

Sedan har detta med öppen spärrlinje tyvärr även delvis blivit en ideologisk fråga i Sverige. De som är för verkar mest vara företrädare för vänstern och de som är emot blir då höger. Hamnar man på den nivån så är det klart det går åt h-e. I länder där öppen spärrlinje är vanligt, t.ex. Tyskland, så får jag ibland intrycket av att de undrar om vi är riktigt kloka.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 21 oktober 2020, 11:24:49 AM
Tyvärr tror många i Stockholm att man löser problemet med att montera valideringsutrustning bak, tyvärr är inte fallet så.

Nej, det handlar inte om att försöka lösa hela problemet enbart med denna åtgärd. Det handlar om att flytt av lilla kortläsaren skulle vara en viktig men mindre del i ett större övergripande arbete att ändra om rutinerna.
De allra största delarna av dessa förändringar vore att helt överge VBP-modellen, för att istället återgå till kilometerersättning. Samt utöka antalet försäljningsautomater ute i länet, och införa biljettkontroller. Personligen har jag fortfarande än idag senast mött ett par biljettkontrollanter en enda gång, norr om Danderyd, medan jag kört/åkt SL-buss: 2004.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 21 oktober 2020, 11:30:45 AM
Skall man vara petig borde det gå att validera reskassa och periodkort även i Mörby Centrum,

Jamen då så. Det gör nog stor skillnad för pensionärer i Grisslehamn och Hallstavik  8)
Nej, men skämt åsido, så bör man väl kunna ha samma slags automater som i tunnelbanans spärrar, även på vissa större ställen/knutpunkter ute på Södertörn, Värmdö, Mälaröarna och i Roslagen? Givetvis bör de stå inne i bemannade lokaler, så man slipper vandalism i onödan, så de behöver inte alls vara tillgängliga dygnet runt.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: igel skrivet 21 oktober 2020, 12:19:13 PM
Sådan automat finns i Vaxholm, men det beror väl på att den är Waxholmsbolagets och inte SL's. Har W dekaler men mjukvaran är den samma och fungerar lika dant.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: homer skrivet 21 oktober 2020, 15:35:19 PM
Nej, det handlar inte om att försöka lösa hela problemet enbart med denna åtgärd. Det handlar om att flytt av lilla kortläsaren skulle vara en viktig men mindre del i ett större övergripande arbete att ändra om rutinerna.
De allra största delarna av dessa förändringar vore att helt överge VBP-modellen, för att istället återgå till kilometerersättning. Samt utöka antalet försäljningsautomater ute i länet, och införa biljettkontroller. Personligen har jag fortfarande än idag senast mött ett par biljettkontrollanter en enda gång, norr om Danderyd, medan jag kört/åkt SL-buss: 2004.

håller med här, dessutom måste lagen ändras så biljettkontrollanterna har ett mycket större skydd och mer befogenheter, det är inte rimligt att de ska behövas 10 ordningsvakter, Polis, yttre trafikledare för 2 kontrollanter ska kunna kontrollera en buss, De personer som vill flytta utrustningen bak är samma personer som vill ha 100% skattefinansiering, vilket i sig inte behöver vara fel, men där är vi inte nu och det är en helt anna fråga
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: VincentJkpg skrivet 21 oktober 2020, 16:52:47 PM
Läsare och påstigning vid mitt/bakdörr finns ju i stadstrafiken i Östergötland/Jönköping/Göteborg. Jag har iallafall inte hört att det skulle vara några större bekymmer där. Är det nåt som är väldigt annorlunda i Stockholm som gör att det är omöjligt där?

Jag tycker påstigning i alla dörrar är bra främst för att korta stopp-tiderna. Har aldrig rest obetalt för det. När jag glömt skanna period/mobilbiljett när jag gått på i bakdörr har jag blivit tillsagd av föraren, inga problem direkt.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 oktober 2020, 17:17:02 PM
Med möjlighet att validera sitt kort så kommer sannolikt vi som vill göra rätt för oss få den möjligheten, just nu är ju möjligheterna väldigt begränsade om man inte börjar sin resa med spårtrafiken, oavsett om man vill betala med reskassa, betalkort etc.

Man måste ha tillgång till mobil som kan hantera SL:s App vilket tyvärr inte alla modeller kan, annars är det tvärkört att företa en resa som börjar med buss om den inte startar på en plats där det finns spårtrafik och möjlighet att köpa kontantbiljett.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 21 oktober 2020, 17:49:39 PM
Jag fattar inte tänket. Man tror plankningen skulle fortsätta i samma omfattning om man "bara" flyttar bak läsarna, men tror att alla ska köpa appbiljetter och periodkort nu när reskassan knappt går att använda? De som skulle skita i att blippa på en bakre läsare, kommer knappast att köpa appbiljett heller.

Jag har förövrigt sett 2 kontroller i Danderyd senaste 2 månaderna, så dom finns  8)
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 21 oktober 2020, 17:51:12 PM
Sådan automat finns i Vaxholm, men det beror väl på att den är Waxholmsbolagets och inte SL's. Har W dekaler men mjukvaran är den samma och fungerar lika dant.

Vet du om det går att blippa igång en reskassebiljett på den? Kan ju vara bra att kunna hänvisa dit i så fall.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: igel skrivet 21 oktober 2020, 21:05:17 PM
har inte tittat efter, men det borde ju gå. Du kan väl smita förbi den och titta efter.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 21 oktober 2020, 22:43:39 PM
De personer som vill flytta utrustningen bak är samma personer som vill ha 100% skattefinansiering, vilket i sig inte behöver vara fel, men där är vi inte nu och det är en helt anna fråga

Det där förstår jag inte. Att flytta den mindre kortläsarer till innanför mittdörren behöver inte alls vara någon partipolitisk eller ideologisk fråga, utan är enbart ett sätt att kunna underlätta för de resenärer som vill göra rätt för sig, och som inte kan åka tio mil till närmaste automat för att validera sitt kort innan ens resa ska påbörjas.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 21 oktober 2020, 22:46:58 PM
Läsare och påstigning vid mitt/bakdörr finns ju i stadstrafiken i Östergötland/Jönköping/Göteborg. Jag har iallafall inte hört att det skulle vara några större bekymmer där. Är det nåt som är väldigt annorlunda i Stockholm som gör att det är omöjligt där?

Det är inte ett dugg omöjligt i Stockholms län. Alla dubbeldäckare på linje 676 har haft kortläsare innanför mittdörren sedan de togs i trafik, efter midsommar 2011.
Frågan är varför de förblev ensamma med denna lösning är ut och år in, i ett helt decennium. Man hade gott kunnat fortsätta med denna lösning för alla röda och blå bussar som levererades till länet från och med 2012.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 21 oktober 2020, 22:49:12 PM
Jag har förövrigt sett 2 kontroller i Danderyd senaste 2 månaderna, så dom finns  8)

Visst, men tar man sig inte norr om Danderyd, blir länskartan rätt full med vita fläckar. Eller mera i stort sett helvit.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: jocke skrivet 22 oktober 2020, 01:54:23 AM
Hade man gjort detta, flyttat kortläsarna succesivt hade detta problem inte funnits heller :p
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 22 oktober 2020, 03:28:53 AM
håller med här, dessutom måste lagen ändras så biljettkontrollanterna har ett mycket större skydd och mer befogenheter, det är inte rimligt att de ska behövas 10 ordningsvakter, Polis, yttre trafikledare för 2 kontrollanter ska kunna kontrollera en buss, De personer som vill flytta utrustningen bak är samma personer som vill ha 100% skattefinansiering, vilket i sig inte behöver vara fel, men där är vi inte nu och det är en helt anna fråga

Verkligen inte. Jag vill att läsarna flyttas bak, hellre det än plexiglas om jag fick välja. Och jag är 100% emot nolltaxa. Och jag lär inte vara unik på det sättet. I vanliga fall är jag inte helt glad i läsare bak, men det baseras nog mer på kontrollbehov efter att ha blivit rånad i tjänsten.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: mittlinje skrivet 22 oktober 2020, 07:54:24 AM
Läsare och påstigning vid mitt/bakdörr finns ju i stadstrafiken i Östergötland/Jönköping/Göteborg. Jag har iallafall inte hört att det skulle vara några större bekymmer där. Är det nåt som är väldigt annorlunda i Stockholm som gör att det är omöjligt där?

Vet inte hur det är i Jönköping men åk 20 mil västerut så lovar jag dig att det är ett problem med fuskåkning och att genomgående linjer ("färgade expressbusslinjer") har större bekymmer. Anledningen till bakre valideringsutrustning även utanför Göteborg är för att man skall kunna checka ut sin resa, inte gå på bak vilket görs för att utnyttja gratisåkning.

Det blir ett problem då Ada i Landvetter visar sin biljett vid föraren vid påstigning medans Kålle hoppar på hur som helst där bak när bussen kommer inom Göteborg. Och varför skall de som då åker i Bengtsfors visa sin biljett, de är också inom VGR. Skall man släppa viseringskrav även där? Nej, likabehandlingsregeln säger att det blir lättast och mer ekonomiskt om alla visar att de betalt sin biljett!
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Mussebuss skrivet 22 oktober 2020, 09:49:34 AM
Det där förstår jag inte. Att flytta den mindre kortläsarer till innanför mittdörren behöver inte alls vara någon partipolitisk eller ideologisk fråga, utan är enbart ett sätt att kunna underlätta för de resenärer som vill göra rätt för sig, och som inte kan åka tio mil till närmaste automat för att validera sitt kort innan ens resa ska påbörjas.
Helt rätt! Det handlar inte ett dugg om ideologi el motsv.. Bara ett sätt att underlätta. Jag vill gärna tro att de flesta verkligen vill göra rätt för sig, och på landsbygden är det lite av ett problem just nu.
Dessutom är det lite handfallenhet kan jag tycka. Det skulle kanske t o m vara underlättande i normala fall, med eller utan pandemi, med läsare bak. Rollatorer, barnvagnar (i vår landsända), packning, mm.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 24 oktober 2020, 20:38:29 PM
Vet du om det går att blippa igång en reskassebiljett på den? Kan ju vara bra att kunna hänvisa dit i så fall.
Om den sitter inne i väntsalen kan det bli knepigt eftersom Waxholmsbolaget har bestämt sig för att  stänga terminalen (https://waxholmsbolaget.se/trafikinformation/terminalerna-stanger-under-lagsasong) i Vaxholm åtminstone under lågsäsongen fram till mitten av april.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: igel skrivet 25 oktober 2020, 07:45:59 AM
Nej den sitter utanför.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: homer skrivet 25 oktober 2020, 09:15:16 AM
Ni som tror gott om folk är alldeles för naiva, sl kommer inte få in sina pengar om läsarna sitter bak.

Dock håller jag med busåkaren att jag hellre ser att sl kastar pengarna på att flytta läsare än sätter dit plexiglas runt förarplatsen, men de tycker jag bara för att de skulle vara hemskt att sitta bakom ett sånt
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 25 oktober 2020, 10:22:03 AM
Beroende på område man kör i förstås, så tror jag att "plankningen" skulle minska. Där jag kör, kanske med 50% eller mer.
Och de som inte skulle blippa på bakre läsare, lär knappast köpa appbiljetter nu heller. Med tanke på tiden innan eventuella plexiglas ens börjar sättas in, så tror jag att förlusten skulle minska och att det skulle bli billigare än plexiglas. Man kan flytta bak befintliga läsare, nån som pysslat med sånt skrev att det tar 35 min att installera läsare bak. Jag tror man överdriver tiden det skulle ta. Nått direkt stillestånd bland bussarna behöver det ju inte heller betyda om man gör det nattetid.
Jag tycker det är rent av fult att utsätta sina resenärer för detta, när man vet att antalet möjligheter att blippa reskassa är små. De som inte har mobil, brur man sig helt enkelt inte om.

Men, SL vill ha plexiglas så jag antar att det blir plexiglas. Och under tiden så kommer man förlora stora summor i uteblivna intäkter.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: homer skrivet 25 oktober 2020, 10:54:30 AM
Det har ju skrikits i media  och olika facebookgrupper om hur hemska SL är som kräver biljett från nästa vecka och hur synd de är om alla som inte ha en äldre telefon än 10 år ::)

Skulle SL vara smarta skulle dom sänka biljettpriset i appen till låt säga 10 kr och låta de fortsatt kosta runt 40 kr med reskassan, då skulle ingen gnälla att dom inte har mobiltelefon och t o m tant agda 99 år skulle hiva fram sin Iphone 12.

På så sätt tror jag att betalningsmoralen skulle återkomma, ett lågt pris är nyckeln.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 25 oktober 2020, 11:17:06 AM
Man behöver inte välja olika svartvita alternativ, då det ena inte behöver utesluta det andra. Justeringar av priset på mellan olika typer av biljetter är en bra idé, som kan kombineras med flytten av lilla kortläsaren, samt införandet av fler riktiga automater även på knutpunkter som saknar spårtrafik. Därutöver kan man införa både kundvärdar och biljettkontroller även utanför innerstan, där de behövs som mest.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Fredde skrivet 25 oktober 2020, 16:33:19 PM
Det borde ha funnits biljettmaskiner för köp/blipp vid samtliga lite större knutpunkter för länge sen.
Denna (som jag knäppte bild på idag) sitter i Vaxholm, som har nämnts tidigare:

http://www.bilddump.se/bilder/20201025162850-188.151.224.237.jpg (http://www.bilddump.se/bilder/20201025162850-188.151.224.237.jpg)

http://www.bilddump.se/bilder/20201025162949-188.151.224.237.jpg (http://www.bilddump.se/bilder/20201025162949-188.151.224.237.jpg)

Tyvärr får jag inte länkningen med direkt bildvisning att fungera, oavsett sajt.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: roggek skrivet 25 oktober 2020, 20:32:12 PM
Det jag tycker är värst är att SL förutsätter att det är plankningen som är boven i dramat...
Det har inte märkt att det cyklas och åks bil ännu mer i coronatider??? Folk undviker att åka kollektivt i största möjliga mån, precis som SL först vill ha det, och då fortsätter man och gnäller man om att man "blöder pengar" på grund av att folk plankar genom bakdörrarna?
Jo tacka fan för att SL och regionen "blöder pengar" när man planerar en bussterminal i Katarinaberget samtidigt som man bygger ut tunnelbanan till Nacka...

Under Corona-pandemin borde egentligen all kollektivtrafik i Europa vara gratis tills vi har ett fungerande vaccin, och sedan får man väl göra upp med Staten och EU om betalningen...
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 25 oktober 2020, 21:43:14 PM
Betalningen blir väl via skattsedeln hur man än vänder på det. För oss i Sverige blir det ökad landstings/regionskatt.
Att det är färre som åker nu jämfört med samma tid för ett år sedan är helt korrekt, på många håll i landet. Man kan ju undra om den politiska majoritet som styr Region Stockholm denna mandatperiod rent ideologiskt har nära till att skylla många problem på just plankning.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 25 oktober 2020, 21:50:18 PM
Det borde ha funnits biljettmaskiner för köp/blipp vid samtliga lite större knutpunkter för länge sen.
Denna (som jag knäppte bild på idag) sitter i Vaxholm, som har nämnts tidigare:

http://www.bilddump.se/bilder/20201025162850-188.151.224.237.jpg (http://www.bilddump.se/bilder/20201025162850-188.151.224.237.jpg)

http://www.bilddump.se/bilder/20201025162949-188.151.224.237.jpg (http://www.bilddump.se/bilder/20201025162949-188.151.224.237.jpg)

Tyvärr får jag inte länkningen med direkt bildvisning att fungera, oavsett sajt.

Precis den. Sådana automater skulle behövas på många olika spårlösa knutpunkter runtom i länet. Nykvarn, Mälaröarna, Nacka/Värmdö samt fyra stycken inom den tredjedel av länets yta som heter Norrtälje kommun. Hallstavik, Älmsta, Rimbo samt Norrtälje samhälle.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 oktober 2020, 23:29:29 PM
SL erbjuder alla förutsättningar till plankning när man så stelbent vägrar flytta på kortläsarna.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 27 oktober 2020, 11:20:34 AM
Som vanligt så vägrar SL att se ut i övriga landet och Europa. Kan bäst själv är deras filosofi!  ::)

Det är ju verkligen märkligt att det fungerar att gå på alla dörrar i så många andra städer och på spårvagnar men inte på bussar.

Nej detta är ett rent prestigeprojekt från SLs sida. Precis som hos BVG i Berlin som har öppen spärrlinje på S-Bahn, U-Bahn och ingång genom alla dörrar på spårvagnarna.
Men på bussarna ska alla trängas genom framdörren. Helt ologiskt!
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 oktober 2020, 14:40:54 PM
Jag trodde att man fick gå in i alla dörrar på bussarna hos BVG.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 29 oktober 2020, 20:37:28 PM
Nej, det är tydligt märkt att man ska gå på fram. På flygbusslinjen TXL brukar de dock inte bry dig nämnvärt.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 30 oktober 2020, 07:25:44 AM
Nu verkar första plexiglasskyddet vara godkänt. Men hittills bara för Nobinas vissa Volvo 7900/8900. Kommer nog fler vartefter.

https://www.bussmagasinet.se/2020/10/arbetsmiljoverket-godkanner-plexiglasskydd-for-bussforare/
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Fredde skrivet 30 oktober 2020, 09:15:12 AM
Nej, det är tydligt märkt att man ska gå på fram. På flygbusslinjen TXL brukar de dock inte bry dig nämnvärt.
Snart är TXL historia, 8 november är sista dagen den är öppen om inget nyligen har ändrats.
Sen blir det BER Berlin Brandenburg Airport (öppnar imorgon) där gamla SXF Schönefeld Airport blir Terminal 5. Dit brukar jag åka tåg.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 30 oktober 2020, 09:21:10 AM
P4 Uppland idag:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7588382
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: AO skrivet 30 oktober 2020, 13:20:18 PM
https://www.av.se/press/beslut-om-barriarskydd-for-vissa-bussar/ (https://www.av.se/press/beslut-om-barriarskydd-for-vissa-bussar/)

De modeller som är godkända att använda det aktuella barriärskyddet på är Volvo 7900 och 8900. Hur många 8900 har Nobina i trafik i Uppland? Nobina Uppland har väl inte 7900 i trafiken?
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Walter skrivet 30 oktober 2020, 13:46:28 PM
Man får se Nobina Upplands godkännande som en pilot. Lär säkert följas av ansökningar från fler bolag som har dessa modeller i trafik och fler områden inom Nobina. Gäller antagligen att ha huvudmannen med sig och de kanske vill ha samma regler oavsett utförare och bussmodell.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: homer skrivet 30 oktober 2020, 15:38:23 PM
Extremt dålig tajming av AV när FHM igår skärpte sina rekommendationer.

Sen undrar jag verkligen hur detta ska lösas ute i verkligheten, förväntas kunderna veta att det är en Volvo som kommer och inte en Scania?
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Walter skrivet 30 oktober 2020, 17:06:44 PM
Det kan ju lösas med skyltar i dörrarna precis som nu men det är just den aspekten jag tänker på när jag skrev ovan om att huvudmannen kanske vill ha samma metod på alla linjer just för att det blir enklare för resenärerna att bete sig rätt.

Sen att det sammanfaller med skärpningen är ju inget medvetet. Ansökan skickades säkert in för ett tag sedan och sen har myndigheten prövat detta. Olika myndigheter och regler.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 02 november 2020, 15:42:02 PM
Vad blev det av Hallandstrafikens plexiglas? Fick de tummen ner av AMV?
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: BSB101 skrivet 03 november 2020, 16:02:07 PM
Extremt dålig tajming av AV när FHM igår skärpte sina rekommendationer.
Handlar inte tajming utan om att AMV har handlagt en ansökan. Sedan ser jag inte vad som är dåligt med att AMV har godkänt en lösning som ger ett ökat skydd i en tid när smirrspridningen ökar?

Citera
Sen undrar jag verkligen hur detta ska lösas ute i verkligheten, förväntas kunderna veta att det är en Volvo som kommer och inte en Scania?
Man lär väl märka om framdörren öppnas eller ej?
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Gano skrivet 04 november 2020, 13:28:01 PM
Vad blev det av Hallandstrafikens plexiglas? Fick de tummen ner av AMV?

I samband med operatörsbytet från Arriva till Nobina stängdes återigen framdörrarna. På de bussarna som Nobina hyrde av Arriva plockades plexiglaset bort.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 04 november 2020, 17:31:11 PM
Aha. Tack!




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 11 november 2020, 15:28:36 PM
Rykten säger att plexiskydden är på ingång i SL-trafiken. Ganska snart om det stämmer. Lite blandade känslor. Skönt att återgå till det normala, samtidigt som det varit skönt att vara själv där framme.
Ska bli spännande att se hur mängden resenärer påverkas av att det blir svårare att planka då igen. Ihop med möjligheter att betala med betalkort blir det svårtvatt komma med ursäkter.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: homer skrivet 11 november 2020, 16:49:10 PM
Om jag har förstått saken rätt måste plexiglasen godkännas från buss till buss, de räcker alltså inte med ett generellt tillstånd, dessutom är de riktigt hål i huvudet nu när smittspridningen har ökat extremt drastiskt senaste veckan
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: AO skrivet 12 november 2020, 08:56:06 AM
Tillstånd verkar ges för en operatör och en viss busstyp. Det vill säga, Nobina Uppsala kommer med sitt tillstånd få sätta upp prövat plexiglas på samtliga bussar av typen Volvo 7900/8900. Däremot verkar inte tillståndet gälla för ex Nobina Sundsvall utan där måste de söka ett nytt tillstånd.

När det gäller smittspridningen så är det ju väldigt tydligt att kollektivtrafiken är en starkt bidragande faktor. Går det att ordna plexiglas så att det inte är möjligt för bussföraren att bli smittad av passagerarna, är ju påstigning fram det absolut bästa mot smittspridning i kollektivtrafiken eftersom det gör det möjligt att neka påstigning om bussarna är för fulla. I dagsläget är det ju omöjligt att neka passagerare.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 12 november 2020, 15:39:33 PM
Stämmer tidsplanen jag hört, så är godkännanden redan gjorda på vissa och utreds för andra.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: igel skrivet 12 november 2020, 15:47:10 PM
I så fall borde det ju finnas mängder med bussar i SL området som har en prototyp inmonterad som arbetsmiljöverket har godkänt. Bara Arriva har väl minst sex modeller av bussar i Stockholmsområdet.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 12 november 2020, 16:15:39 PM
Prototyp? Jag tror inte arbetsmiljöverket använder sig av tester i detta fall? Man sätter väl upp en i en visningsbuss som amv förhoppningsvis godkänner och därefter påbörjas montering. Plexiglasskydd i sig är ju inget nytt, så varför testa?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: John P skrivet 12 november 2020, 16:56:28 PM
. Plexiglasskydd i sig är ju inget nytt, så varför testa?

Innan har ju plexiglasskydd i bussar ( allra främst) haft för avsikt att minska risken för hot-och- våldssituationer samt att minska rånrisken, ( om det är effektivt mot detta kan disskuteras ..) .  Om man ska ha ett effektivt skydd mot droppsmitta, som Covid -19 räknas som, krävs ju att plexiglasskyddet är tätare än ett plexiglasskydd avsett för att minska  risken för hot-och-våldssituationer.  Utmaningen lär nog ligga i att antalet busstyper ofta varierar ganska mycket hos bussbolagen och att lösningar med ombordutrustning också varierar. Det kan ju  i vissa fall vara olika lösningar från fordonsindivid till fordonsindivid och hur gör man med bussar som saknar förargrind!?
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 12 november 2020, 18:06:30 PM
Hur länge provkörde Nobina sina skydd i linjetrafik innan man fick dom godkända då? Och hur testade man dom? Jag trodde faktiskt att man tog fram en prototyp som godkändes utan att utsätta förare för risker. Typ inomhus. Eller åtminstone utan resenärer. Hade visst fel.
Mig veterligen går det ytterst få bussar utan förargrind i SL-trafiken.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Ersa skrivet 12 november 2020, 18:09:34 PM
Inga bussar i SL-trafiken ska numera sakna förargrind, enligt satta fordonskrav. Däremot finns inte samma grindkrav på samma nivå i övriga svenska län.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: yngrot skrivet 14 november 2020, 04:49:24 AM
Jag ser med fasa mot den dagen framdörr ska användas igen. Blir inte lätt att få resenärer börja betala igen och bara gå på fram. Nu är de vana gå på bak och tyvärr väldigt många utan giltig biljett. Dessutom i stadstrafik går det ofta snabbare när alla dörrar används
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: Citaro C2 skrivet 14 november 2020, 12:24:40 PM
Det bästa vore om de tog sitt förnuft till fånga och installerade blippare vid alla dörrar.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: buskörare skrivet 14 november 2020, 16:22:39 PM
Jag känner att det jag kommer göra, är att inte öppna bakdörrarna om det inte är avstigande och om folk går på bak, ropa i högtalarna vad som gäller. Om det funkar. Jag kommer inte vara nitisk eller riskera min säkerhet, det överlåter jag till kontrollanterna. Men jag kör på ett bra ställe där jag inte tror det kommer bli några problem alls. Men en inkörsperiod blir det ju förstås. Om SL har lanserat möjligheten av betala med betalkort då, så tror jag det kommer gå smärtfritt på många ställen.
Titel: SV: Framdörrarna stängda ett år till
Skrivet av: igel skrivet 14 november 2020, 18:12:48 PM
Hur har man tänkt med den stora accessmaskinen, ska den hamna utanför eller innanför plexiglasburen eller mittimellan.