Författare Ämne: Framdörrarna stängda ett år till  (läst 10511 gånger)

Utloggad homer

• Medlem
  • Antal inlägg: 3008
SV: Framdörrarna stängda ett år till
« Svar #135 skrivet: 04 december 2020, 12:33:54 PM »
Jag tror att det handlar om vana. Oavsett vad det beror på visar verkligenheten just nu att ingång genom bakdörren = ingen biljett. I Uppland har biljettintäkterna rasat, trots att möjligheten finns att köpa 30-dagarsbiljett i ULs app. Jag har mycket svårt att se varför folk skulle börja köpa biljetter bara för att det skulle sitta en biljettläsare vid bakdörren.

att biljettintäkterna rasat beror på att det är väldigt väldigt få som reser med buss nu mot normalläget, visst, de fuskas säkerligen rejält bland dem som fortfarande reser, men att plexiglaset skulle rädda ekonomin för kollektivtrafiken är bara dumt att tro

Utloggad Citaro C2

• Medlem
  • Antal inlägg: 69
« Svar #136 skrivet: 04 december 2020, 13:17:16 PM »
Vi trafikanter ska ju sprida ut oss överallt men just vid bussarnas framdörr går det bra att stå i en klump tydligen. I tunnelbanan uppmanas vi hela tiden att använda ALLA dörrpar!  ::)

Nej jag hoppas verkligen att blippare kommer upp vid alla dörrpar på alla bussar överallt så kan jag själv välja om jag vill vara social och hälsa på bussföraren eller inte. Det verkar mer som att "det har alltid varit påstigning fram så det kan vi inte ändra på". Utöka biljettkontrollerna. Ha kontrollanter som står vid bakdörrarna vid påstigning istället för det halvhjärtade försöken med kundvärdar på några få ställen längs linje 4 i Stockholm.

Utloggad Ersa

• スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 5062
« Svar #137 skrivet: 04 december 2020, 13:24:07 PM »
Gällande spårvagnar är det ju betydligt tätare kontroller av biljetter. På Tvärbanan får man ofta visa kortet för kontrollanter då man åker, men busstrafiken utanför storstäderna är istället nästan helt fria från kontrollanter, och då blir ju betalningsvilligheten därefter. Fortfarande är 2004 året då jag senast mötte en kontrollant på busstrafiken i Roslagen och Uppsala län.

Utloggad Citaro C2

• Medlem
  • Antal inlägg: 69
« Svar #138 skrivet: 04 december 2020, 13:36:30 PM »
Instämmer Ersa, men det behöver ju inte vara så. Det måste finnas många knutpunkter att sätta ut kontroller för bussarna. Att man inte kan kontroller på landsbygden förstår jag. Men tror inte heller att det behövs där. :)

Utloggad homer

• Medlem
« Svar #139 skrivet: 04 december 2020, 13:37:45 PM »
https://www.kommunal.se/nyhet/pressmeddelande-kommunal-har-inte-gatt-med-pa-att-oppna-framdorrarna?fbclid=IwAR2OZLoSYbBS9lskHSkLxm9laIuwmT9baap56q_kWXXLQj2X9NHaci829Ro

Citera
Under torsdagen 3 december förekom det uppgifter i media att bussbolaget Nobina kommer att öppna framdörrarna på bussarna i SL:s kollektivtrafik i Norrtälje söndag 6 december. Det förekommer också uppgifter om att Nobina har kommit överens om detta med Kommunals skyddsombud. Det stämmer inte.

Utloggad Ersa

• スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
« Svar #140 skrivet: 06 december 2020, 12:11:16 PM »
I morse var det premiär, som planerat, med påstigning framtill och plexiglas vid förarplatsen på ett flertal 676-avgångar.

Utloggad homer

• Medlem
« Svar #141 skrivet: 06 december 2020, 15:10:56 PM »
Var de förare som trotsade facket eller hur är de bestämt? lät ju som om SL och Moderaterna gått ihop men inte hade facket med sig som skulle lägga en sk. 6.6:a

Utloggad buskörare

• Medlem
  • Antal inlägg: 3380
« Svar #142 skrivet: 06 december 2020, 15:18:58 PM »
Jag har också läst att man lade skyddstopp på att öppna framdörren inatt. Går inte ihop?

Utloggad Lars-Håkan_E

• Medlem
  • Antal inlägg: 4428
« Svar #143 skrivet: 06 december 2020, 16:21:51 PM »
Skyddsombudet lade skyddsstopp i går kväll, Arbetsmiljöverket hävde sedan detta med hänsyn till att Kommunal inte hade kunnat göra det troligt att det skulle uppstå risker för förarna, t.ex vid förarbyte.

Utloggad Ersa

• スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
« Svar #144 skrivet: 06 december 2020, 17:31:23 PM »
Stoppet hävdes under sena lördagskvällen, några få timmar efter det lades, så det var redan hävt när söndagens tidigaste morgontjänster rullade ut från depåerna.

Utloggad Robert Brink

• Medlem
  • Antal inlägg: 835
« Svar #145 skrivet: 06 december 2020, 19:15:13 PM »
Något som jag tror inte helt uppskattas när det ska klivas på i fram igen. Är att resenärerna måste gå genom bussen för att leta efter ledig plats. Idag spanar dom flesta redan från utsidan och väljer den dörr som passar bäst. Är det mycket folk i främre delen, så går dom på i bak och tvärtom.

//R

Utloggad Carl Eric

• Medlem
  • Antal inlägg: 2818
  • Jag och Barks Buss BUS2GO
    • Kolla in Barks Buss hemsida!
« Svar #146 skrivet: 06 december 2020, 21:23:06 PM »
Ytterligare en positiv konsekvens med öppna framdörrar är att resenärerna slipper ”krocka” vid bakdörren under på-/avstigning. Min upplevelse är att det sker varje gång resenärer både ska kliva av och på, att det uppstår onödig trängsel som vi slipper nu.  :)
25-årig tidtabellsnörd som bor i Uppsala, pluggar för att bli präst och kör buss på Nobina Uppland och Barks Buss! Besök gärna min Instagram.

Utloggad Fredde

• Medlem
  • Antal inlägg: 5424
« Svar #147 skrivet: 19 januari 2021, 17:13:56 PM »
SL fortsätter öppna framdörrarna – innerstan näst på tur.

Med start imorgon onsdag börjar de första bussarna med skyddsglas runt förarplatsen gå i trafik i Stockholms innerstad.
Det betyder att påstigning och betalning sker framme i bussen igen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-fortsatter-oppna-framdorrarna-innerstan-nast-pa-tur