Författare Ämne: Scania lägger ned produktionen i Lahtis  (läst 1276 gånger)

Utloggad Villevalle

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4
« Senast ändrad: 22 september 2020, 07:15:25 AM av admin »

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2968
SV: Scania lägger ned produktionen i Lahtis
« Svar #1 skrivet: 22 september 2020, 05:48:24 AM »
Riktigt riktigt tråkiga nyheter. Frågan är om modellerna som tillverkas där nu kan tillverkas i polen eller om de också försvinner

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4333
SV: Scania lägger ned produktionen i Lahtis
« Svar #2 skrivet: 22 september 2020, 12:54:40 PM »
Man har ju redan tillverkning av merparten av t.ex Interlink i Polen, att fabriken i Finland var i fara kunde man ju ana tidigare då beställningar som var avsedda att byggas i Finland flyttades till Polen redan tidigare i år.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3326
SV: Scania lägger ned produktionen i Lahtis
« Svar #3 skrivet: 22 september 2020, 13:59:52 PM »
I och för sig tråkigt. Men inte mer tråkigt än när Volvo lade ned tillverkningen i Säffle,Åbenrå plus några ställen till. Det är ju så att Lathi var ett eget märke och en tillverkare som Scania (ägd av VAG) förvärvade. Fick de stöd i form av lokaliseringsbidrag ? I Norge fanns det en tillverkare som kallade sig Vest som troligen  (?) uppstod genom stöd som lades ned.
Vad jag hört är att det är svårt att bygga en busskaross genom masstillverkning. Nobina har ju köpt bussar till Sjuhärad. Men vem skall köpa bussar när huvuddelen av avtalen är klara.
Vi kan ju också erinra om staden Trollhättan där en hel bilfabrik lades ned. Flera intressenter lovade att återuppta tillverkningen av fordon.
Det går att lära av Saab  och placera ut folk i andra sysselsättningar.
Men frågan in ställer sig vem som skall bygga bussar i fortsättningen. Polen har tagit över tillverkning av Volvo, Scania och Neoplan. Den sistnämnda ägs ju av MAN och fabriken i Polen är överläten till Solaris.
Jag sitter och tänker på textilkrisen. Redan i slutet av 50 talet inträffade det en del kriser. I mitten av 60-talet blev det bidrag för att öppna syfabriker i Nerpes,Skellefteå med omland. Under åren 1974-77 lades många fabriker ned. I dag finns det få textil och konfektionsföretag kvar. De tillverkar sina produkter i andra länder men konstruktion och planering är kvar i Sverige. Jag tror att det är betydelsefullt att behålla dessa i Sverige. Antingen det nu är bussar eller Teko.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2968
SV: Scania lägger ned produktionen i Lahtis
« Svar #4 skrivet: 22 september 2020, 16:56:07 PM »
Man har ju redan tillverkning av merparten av t.ex Interlink i Polen, att fabriken i Finland var i fara kunde man ju ana tidigare då beställningar som var avsedda att byggas i Finland flyttades till Polen redan tidigare i år.

Det var nyheter för mig, trodde alla interlink tillverkades i Finland

Utloggad Knut

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1055
SV: Scania lägger ned produktionen i Lahtis
« Svar #5 skrivet: 25 september 2020, 11:21:41 AM »
Fabrikken i Lahtis er vel for liten. De kunne starte opp produksjon av 2 busser hver dag ble det sagt da jeg var der i februar 2015.
Dessverre er kvaliteten merkbar dårligere på de 2 OmniEkspress som vi fikk dengang som var bygget i Polen.
Canon EOS RP
Sony DSC-HX400V
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Utloggad John P

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 216
SV: Scania lägger ned produktionen i Lahtis
« Svar #6 skrivet: 26 september 2020, 22:08:39 PM »
Jag kör i bland en Omniexpress som är ca 10 år gammal, ( Nobina 7300), vi hade ytterligare en ( Nobina 7299) med den är tyvärr inte kvar hos oss. Började köra 2012 och har väl i ca 5 års tid kört dessa bussar ganska ofta till och från, hur som helst är denna modell i grund och botten trevlig att köra, kvalitetsmässigt hade man däremot kunnat önska sig lite mer när det gäller detaljkvalitet samt att det finns vissa designmissar...
Jag kan ju ta luftdysorna som exempel, de lossnar  ganska ofta eller trycks upp i ventilationstrumman, likaså kan detta hända med läslamporna, men det är inte lika vanligt. Lutningsmekanismen till passagerarstolarna krånglar också rätt ofta så ryggstöden inte går att resa upp och även sittdynorna blir oftare nedsuttna, blir som att sitta i en grop.. Visst kan detta hända på andra bussfabrikat med, men om man jämför med Volvo 9700 eller tidigare Carrus bussar så är det mer problem på Omniexpress än dessa samt att Vovo 9700 / Carrus överlag känns mer välbyggd med mindre skrammel, mindre vindbrus och bättre detalljkvalitet...
 Sikten höger snett bakåt är också ganska dålig p.g.a kraftiga balkar  i kombination med hög fönsterlinje, en designmiss liksom att destinationsskylten på sidan täcks för om gardinerna dras för ( nu är gardinerna bortplockade i främre fönstret på vår buss..) . Gruntanken med bussens design är bra, hade det inte varit för bl.a dessa designmissar samt om detaljkvaliten vartit högre så hade det varit jättebra bussar..   Kanske är Inter Link bättre?
7300 är dock ändå en klar favorit om jag ska köra lite längre sträckor, Scania är nog snäppet vassare än Volvo rent körmässigt.. Hade Scania gått att få med Carrus kaross tror jag att det hade kunnat blivit en populär kombo även i dag...                                                                                                                                                 
 Har inte kört föregångaren till Omniexpress, men väl åkt som passagerare. Uddevalla Omibuss hade nog två Lahti expressbussar, Falcon och Eagel hette väl dessa expressbussmodeller om jag inte är ute och cyklar, nåväl den enda gång jag åkt med någon av dessa bussar så upplevde jag att det var en extremt tyst och bekväm resa,  verkade överlag mer genuint byggd än efterföljaren Omniexpress.
                                                                                                                                                                                                                                                 
Rikigt tråkigt att produktionen läggs ned, kanske bör vi liksom när det gäller mat, tänka närproducerat och gynna Svensk och Nordisk produktion, produktion där höga miljö-och- kvalitetskrav ställs samt att de som bygger bussarna har vettiga arbetsvilkor, därmed inte sagt att produkter tillverkade i andra länder behöver vara sämre...             Tråkigt och tragiskt däremot om all tillverkning i framtiden kommer ske i Kina...                                                                                                                                             
« Senast ändrad: 26 september 2020, 22:24:25 PM av John P »
Bussförare på Nobina Trollhättan.