Fick höra från säker källa att linje 76 ska avkortas till endast Ropsten - Djurgårdsbron - Karlaplan. 66 ersätter på sträckan Bondegatan - Norra Hammarbyhamnen.
Har resandet minskat så på 76'an? När jag körde den regelbundet (c:a 2002-2010) var det massor av resande från Söder som åkte vidare förbi Slussen mot Norrmalmstorg - Radiohuset - Frihamnen osv. om morgnarna.
Fattar ingenting... är det "lekstuga" på Södermalm med Keolis?
Skall Norra Hammarbyhamnen och Renstiernas gata bli av med den kapacitet som 76:an bidrar med idag - och ersättas av 66:an med 15-20 minutersintervall i rusningstid och då inte till city? Och Östra Södermalm förlorar efter mer än 50 år sin "kvarterslinje" till centrala och västra Södermalm som verkligen möter en efterfrågan för äldre och barnvagnsresenärer. Och 66:an och 2:an lär ju inte ha några gemensamma hållplatslägen?
Och det framgångsrika med att både 2:an, 3:an och 76:an gått från city till Medborgarplatsen som central mittpunkt på Södermalm jämfört med Katarinavägen och Tjärhovsplan blir alltså inte kvar i form av 76:an.
Allt detta har sådan motsägelse med färre bilar i innerstaden, flera boende i innerstaden som skall uppmuntras att åka kollektivt - men möjligheterna tunnas hela tiden ut.
Finns det något datum för öppnande av Guldbron och när 2:an och 3:an återgår till Katarinavägen?
Tack för som vanligt fina bilder Hasse!