Författare Ämne: Hjälp med identifiering  (läst 1378 gånger)

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3351
Hjälp med identifiering
« skrivet: 05 september 2020, 15:40:55 PM »
Jag hittade en avställd och vad det verkade även avregistrerad buss i Okvista industriområde i Vallentuna igår.
Tyvärr kom jag inte åt att ta några bilder framifrån vilket nog hade hjälpt.

Det verkar vara någon tidig elbuss och jag tycker karossen ser bekant ut, men kan inte riktigt placera den.
Det ser lite ut som en sen Ikarus, men det känns inte så sannolikt i kombination med eldrift.
Jag gissar att den har rullat för någon av Humlegårdens entreprenörer som ju var tidiga med eldrift mellan Odenplan och Hagalund.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Utloggad Lulebussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 189

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3351
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #2 skrivet: 05 september 2020, 16:21:48 PM »
Där ser man, tack för snabbt svar!
Då vet vi åtminstone vad som hände sedan...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Utloggad VincentJkpg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 175
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #3 skrivet: 05 september 2020, 18:25:10 PM »
Undrar när (eller om) de slutade trafikera. Kan inte hitta nyare information än April 2019 https://www.facebook.com/HumlegardenFastigheter/posts/1135304003332192?__tn__=-R

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4949
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #4 skrivet: 05 september 2020, 23:48:49 PM »
När man fasar ut och ställer undan en sån här skapelse, så blir det aldrig samma skriverier, utan då sker det verkligen i tystnad. Vore intressant att veta varför den ställdes av.

Utloggad F.Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 340
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #5 skrivet: 06 september 2020, 12:25:45 PM »
Undrar när (eller om) de slutade trafikera. Kan inte hitta nyare information än April 2019 https://www.facebook.com/HumlegardenFastigheter/posts/1135304003332192?__tn__=-R

Den körs fortfarande i rusningstrafik. Oftast brukar det vara en Optare, men under sommaren har en blå MAN använts också. Startar bakom 515:s hållplats vid Odenplan.

https://humlegarden.se/om-humlegarden-fastigheter/varterbjudande/elbuss/

Utloggad Tommy E

  • Skymningsaktiv
  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2879
  • Aktivitetsansvarig & vice ordförande
    • Tommys bildsida
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #6 skrivet: 06 september 2020, 12:48:26 PM »
När man fasar ut och ställer undan en sån här skapelse, så blir det aldrig samma skriverier, utan då sker det verkligen i tystnad. Vore intressant att veta varför den ställdes av.

Enligt en förare jag pratade med gick det inte att få tillräckligt varmt i bussen på vintern, vilket dock går bra i Optarebussen.

Den körs fortfarande i rusningstrafik. Oftast brukar det vara en Optare, men under sommaren har en blå MAN använts också. Startar bakom 515:s hållplats vid Odenplan.

Är MAN:en också en elbuss, eller är det KEO898?

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Utloggad F.Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 340
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #7 skrivet: 06 september 2020, 18:10:27 PM »
Det är den avbildade som använts.

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3351
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #8 skrivet: 07 september 2020, 08:17:40 AM »
KEO898 var åtminstone tidigare dieseldriven, men den kanske har byggts om.
Oftast går den som sagt på Ikea och då tror jag att det blir knepigt att köra på ren el då det inte finns någon vettig laddmöjlighet på den linjen.
Dock måste den ha fått ny kostym någonstans på vägen till sin nuvarande operatör då den från början var SL-röd och byggdes på spekulation som demobussen för MAN.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Utloggad F.Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 340
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #9 skrivet: 07 september 2020, 09:49:58 AM »
Drivs på metangas enligt Transportstyrelsen.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4333
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #10 skrivet: 07 september 2020, 10:39:40 AM »
Den har varit gasbuss sedan den var ny.

Blev väl blå efter branden den var med om.

Utloggad Buzzlover

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 611
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #11 skrivet: 07 september 2020, 16:31:30 PM »
Läste f.ö att IKEA ska byta operatör på Ikeabussen så Adelsö Buss kör inte längre och en upphandling har eller ska påbörjas.
Hela Inlägget: https://www.facebook.com/ikeakungenskurva/posts/3829951037079566
Vill ni kolla in mina bilder så finns jag på Instagram med massor buss och andra lokaltrafiks bilder främst i Stockholms län men även runtom i landet också!
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24115
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #12 skrivet: 07 september 2020, 22:09:57 PM »
Skit också, då fick jag aldrig den på bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3351
SV: Hjälp med identifiering
« Svar #13 skrivet: 11 september 2020, 16:37:30 PM »
Så är det, jag misstog mig.
Såg den idag vid Odenplan och den var då högst sannolikt gasdriven med tanke på den stora kåpan på taket.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk