Författare Ämne: Buss 67 och 69 på Djurgården  (läst 997 gånger)

Utloggad 846

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 34
Buss 67 och 69 på Djurgården
« skrivet: 23 augusti 2020, 18:14:13 PM »
I fjol ändrades linjesträckningen för 67:an och 69:an - 69 vänder redan vid Kaknästornet medan 67:an förlängdes från Waldemarsudde via Djurgårdsvägen till Blockhusudden. Tanken var, sa man då, att 69:an skulle gå till Djurgårdsbrunn men då man missat (oklart vem) att få till en plats för bussen att vända där så skulle 69:an tills vidare vända vid Kaknästornet. Nu har det gått 8-9 månader och 69:an vänder fortfarande vid Kaknästornet... Någon som vet om man överhuvudtaget avser trafikera Djurgårdsbrunn igen?

En annan relaterad fråga slog mig idag när jag för första gången åkte 67:an till Blockhusudden är att det inte finns några hållplatser mellan Waldemarsudde och Manilla - en sträcka på ca 1,5 kilometer. Är inte detta ovanligt för vad som klassas som en innerstadslinje? Jag kan ju tycka att man kunde ha en hållplats vid Biskopsudden (dvs. korsningen Djurgårdsvägen/Biskopsvägen) vilket skulle bli ungefär halvvägs mellan Waldemarsudde och Manilla. Det är ju ändå en hel del som ska dit då det förutom småbåtshamnen ligger två populära serveringar där.


Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3350
SV: Buss 67 och 69 på Djurgården
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2020, 20:34:10 PM »
Ambitionen är nog fortfarande att kunna köra linje 69 till Djurgårdsbrunn, men så länge det inte går att vända där lär det inte hända.

Vad gäller hållplats vid Biskopsudden kan du ju lämna ett förslag/önskemål till SLs kundtjänst så entreprenören får veta det. Alla ärenden som kommer in till kundtjänsten vidarebefordras normalt till entreprenörerna minst en gång varje vardag.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Utloggad 846

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 34
SV: Buss 67 och 69 på Djurgården
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2020, 10:28:57 AM »
Bra tanke - jag mejlade SL:s kundtjänst om att ha en ny hållplats vid Biskopsudden och fick just svaret att de vidarebefordrar det till entreprenören. När det gäller linje 69 till Djurgårdsbrunn (som jag också frågade om) fick jag ett god dag yxskaft-svar - något i stil med att sådant måste kommunen besluta om eftersom det inte funnits någon hållplats där tidigare  ::)




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
« Senast ändrad: 24 augusti 2020, 13:13:42 PM av admin »

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4333
SV: Buss 67 och 69 på Djurgården
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2020, 10:52:20 AM »
Jag har inte följt turerna kring detta men är det bron över kanalen som är problemet?

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5301
SV: Buss 67 och 69 på Djurgården
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2020, 10:55:51 AM »
Nej, det handlar om en vändmöjlighet före bron. I sak har väl kundtjänsten rätt då det inte funnits någon regelrätt vändslinga på så vis vid Djurgårdsbrunn. I alla fall inte i närtid. När buss tidigare vänt tillfälligt så har det gjorts på en tillfälligt avlyst parkeringsplats vad jag vill minnas.

Rent generellt sedan så är det ju normalt inte heller trafikutövarna som anlägger hållplatser, vändslingor etc. utan det är ett väghållaransvar. Att det sedan blir lite extra strul, och drar ut på tiden, handlar mera om att väghållare här inte är Stockholms stad utan Djurgårdsförvaltningen. Det brukar göra saker och ting knepigare.

Vad gäller hållplats vid Biskopsudden så har det varit uppe, men frågan är ju hur stort resandeunderlag som finns... annat än under vissa dagar sommartid.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4333
SV: Buss 67 och 69 på Djurgården
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2020, 11:11:35 AM »
Ok!

Om inte bron är huvudproblemet så finns det ju en "slinga" mellan "Brunnen" och Manilla men då måste man som sagt passera över bron.

Strax innan hpl Djurgårdsbrunn finns det på norra sidan en stor slinga kombinerad med bilparkering där man måste avlysa delar av parkeringen om den ska användas och samtidigt måste ju en ny hållplats anläggas

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3751
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Buss 67 och 69 på Djurgården
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2020, 13:26:29 PM »
Har inte SL haft dispens för att köra över bron?/Ulf

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5301
SV: Buss 67 och 69 på Djurgården
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2020, 16:06:36 PM »
Det fanns inte förr, men sedan tre, fyra år tillbaka så finns dispenser från Stockholms stad för både ledvagn och för fordonsvikt gällande SL-bussar i linjetrafik. Dessa dispenser omfattar då Djurgårdsbrunnsvägen samt Djurgårdsbrunnsbron för vilka Stockholms stad är nominell väghållare.

Allt vägrelaterat i kring- och intilliggande delar samt bortanför bron (typ Manillavägen mm.) är det Djurgårdsförvaltningen som hanterar. Det är lite här det även blir något struligt då allt på Djurgården ligger just inom Djurgårdsförvaltningens domvärjo, men vissa saker har de i sin tur avtalat med Stockholms stad att de senare ska sköta.

Så fungerar det även på många andra håll där t.ex. enskilda vägföreningar överlåter driftsansvar till kommunen eller Trafikverket osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad 846

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 34
SV: Buss 67 och 69 på Djurgården
« Svar #8 skrivet: 25 augusti 2020, 10:51:33 AM »
Nej, det handlar om en vändmöjlighet före bron. I sak har väl kundtjänsten rätt då det inte funnits någon regelrätt vändslinga på så vis vid Djurgårdsbrunn. I alla fall inte i närtid. När buss tidigare vänt tillfälligt så har det gjorts på en tillfälligt avlyst parkeringsplats vad jag vill minnas.

Rent generellt sedan så är det ju normalt inte heller trafikutövarna som anlägger hållplatser, vändslingor etc. utan det är ett väghållaransvar. Att det sedan blir lite extra strul, och drar ut på tiden, handlar mera om att väghållare här inte är Stockholms stad utan Djurgårdsförvaltningen. Det brukar göra saker och ting knepigare.

Vad gäller hållplats vid Biskopsudden så har det varit uppe, men frågan är ju hur stort resandeunderlag som finns... annat än under vissa dagar sommartid.

Bussen skulle ju som någon skrev kunna köra över Djurgårdsbrunnsbron och vända vid Manilla var det finns en vändslinga men då föll väl hela idén om att 69:an inte längre skulle köra till Manilla utan istället 67:an...

Biskopsudden har från och med i våras blivit lite mer av en "Åretrunt-destination" då det där nu finns en ny restaurang (den tidigare brann ned och under många år har det inte funnits någon restaurang där annat än "Ekorren" som har öppet endast sommartid) - den nya restaurangen, som heter Aira, är särdeles populär - att få bord där kräver mycket lång framförhållning.

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3350
SV: Buss 67 och 69 på Djurgården
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2020, 12:37:29 PM »
Att inrätta en ny hållplats för att betjäna restauranggäster ser jag som tveksamt ur uppdragsperspektiv och samhällsnytta, det är ju inte vansinnigt långt att gå från Biskopsudden till Waldemars Udde eller Manilla, det tar i runda slängar 10 minuter att gå de sträckorna.
Att köra 69:an till Manilla är inte optimalt just pga bron och framkomligheten.
Det var en starkt bidragande orsak till att 67:an förlängdes istället.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Utloggad 846

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 34
SV: Buss 67 och 69 på Djurgården
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2020, 18:00:37 PM »
Att inrätta en ny hållplats för att betjäna restauranggäster ser jag som tveksamt ur uppdragsperspektiv och samhällsnytta.

Det går ju bra att ha en hållplats för Thielska galleriet... Det blir knepigt att börja värdera folks nöjen i vad som är mest "samhällsnytta". Nu är ju inte restaurangen vid Biskopsudden enda anledningen till att folk vill dit - det finns ju en stor småbåtshamn där också med aktivitet i vart fall april till oktober. Visst är väl 10 min promenad görligt men ett avstånd på 1,5 kilometer mellan två hållplatser på en innerstadslinje är väl ovanligt?  När 67:an tog över linjen till Blockhusudden drogs två hållplatser in trots att bussen fortfarande kör förbi där (Isbladskärret samt Sjöstugan) så mot den bakgrunden är det väl osannolikt att man skulle lägga till en ny hållplats, det är inte entreprenörens modus operandi direkt.
« Senast ändrad: 25 augusti 2020, 18:28:38 PM av 846 »