Författare Ämne: Nyheter Arriva Stockholm  (läst 16979 gånger)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5257
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #15 skrivet: 08 november 2020, 13:00:38 PM »
Det fanns inga tekniska problem eller andra problem från företaget. Alla ICU400-styrenheter fungerde perioden ut, och alla bussar hade klara tydliga instruktioner om hur dessa fungerade. Eventuella slarv eller handhavandefel från ovana/yngre fd Täbyförare, var vana med PC:ns automatik, kunde givetvis förekomma, men det förekom ju även då och då på den tiden Busslink skyltade manuellt med Brosesystemet i Norrtälje/Täby innan PC:n kom 2005.

Utloggad Bussfanatikern

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1185
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #16 skrivet: 09 november 2020, 23:38:00 PM »
Thoreb C90 var väl ganska vanliga i SL-trafiken innan buss-pc infördes?

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3451
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #17 skrivet: 10 november 2020, 07:04:17 AM »
Ja, jag vet ju inte vilka som körde. Men det är klart det var fd Täbyförare som körde, det är ju bara vi som kan göra fel  ;)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5257
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #18 skrivet: 10 november 2020, 11:04:53 AM »
Har man inte vana av att hantera en Mobitec- eller Brosedosa flera gånger per arbetsdag, utan vant sig vid automatiken, är det väl inte så märkligt att man är ovan? Dessa lite mer unika och speciella system användes i TO Norrtälje i högre utsträckning samt under längre tid än i TO Täby, under Busslinks avtal. T.ex på Busslinks trafik för Viking Line till Kapellskär, med gamla Pitebussar med avvikande skyltsystem och manuell växellåda, som även kördes på 676 ibland.
Därmed är det inte speciellt märkligt att Norrtäljes lite äldre och infödda förarkår hade, och i många fall än idag har, andra erfarenheter än Täbys yngre och mer nyutbildade förarkår.

Utloggad F.Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 364
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #19 skrivet: 10 november 2020, 16:56:35 PM »
För att återgå till trådens ämne, så kommer 15 bussar till Råsta från Halmstad. På omlackering och diverse teknisk montering nu. Äldre Scania normalvagnar skall ersättas.

Utloggad Stefan.D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 17
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #20 skrivet: 10 november 2020, 18:51:20 PM »
Hej!
Det är Arriva 6600-6614 som stod på Lundadepån vid verkstaden tillsammans med övriga Scania CW 6700-6703.
6600-6602 är de som har den gul/oranga skyltningen.
6603-6614 är de som har vit skylt.

Antar att de där "äldre scaniabussarna" blir 7518-7528 och några mer förmodligen då de är år 2008.

/Stefan, även känd som sthlmbuss på Instagram!


Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6001
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #21 skrivet: 22 november 2020, 09:26:42 AM »
Tack för sammanställningen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Inloggad david96

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 213
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #22 skrivet: 07 december 2020, 20:12:45 PM »
Idag jag såg en ny buss som heter Arriva 6704 i Alvik.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3451
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #23 skrivet: 08 december 2020, 18:22:45 PM »
Snart försvinner väl Norrorts B9, åtminstone de blå, och det måste ju ersättas. Scania sägs det, men så många blå Scanior på ersättningen har vi inte. Så antingen får man måla om flera röda eller så hämtar man hem "nya" nån annanstans ifrån. Fler blå MAN verkar inte vara på ingång. Scania på en kolsvart Vaxholmsvägen är inte alls lockande, så det lär bli lite bråk från åtminstone Vaxholmsförarna. Lysena är enligt flera som kört dom, värre än usla.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3451
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #24 skrivet: 08 december 2020, 18:28:39 PM »
Kan 6704 vara en hybrid? Har för mig det skulle komma sådana till Råsta.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3064
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #25 skrivet: 08 december 2020, 18:46:26 PM »
Snart försvinner väl Norrorts B9, åtminstone de blå, och det måste ju ersättas. Scania sägs det, men så många blå Scanior på ersättningen har vi inte. Så antingen får man måla om flera röda eller så hämtar man hem "nya" nån annanstans ifrån. Fler blå MAN verkar inte vara på ingång. Scania på en kolsvart Vaxholmsvägen är inte alls lockande, så det lär bli lite bråk från åtminstone Vaxholmsförarna. Lysena är enligt flera som kört dom, värre än usla.

har inte nya Scanior Xenon eller Led halvljus?, att gamla omnilink hade/har usla strålkastare är ju allmänt känt.

Utloggad Buzzlover

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 707
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #26 skrivet: 08 december 2020, 18:49:55 PM »
Snart försvinner väl Norrorts B9, åtminstone de blå, och det måste ju ersättas. Scania sägs det, men så många blå Scanior på ersättningen har vi inte. Så antingen får man måla om flera röda eller så hämtar man hem "nya" nån annanstans ifrån. Fler blå MAN verkar inte vara på ingång. Scania på en kolsvart Vaxholmsvägen är inte alls lockande, så det lär bli lite bråk från åtminstone Vaxholmsförarna. Lysena är enligt flera som kört dom, värre än usla.
Om Scania stämmer så lär det bli 7909 - 7914 (Scania Omnilink II) samt 7829 och 7917 (Scania Citywide) från Råsta, de är dom ända färdiga blå ledbussar Arriva har som dessutom får gå i alla miljözoner då alla uppfyller kraven inom Euro 6.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Utloggad Buzzlover

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 707
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #27 skrivet: 08 december 2020, 18:51:54 PM »
Kan 6704 vara en hybrid? Har för mig det skulle komma sådana till Råsta.
6700 - 6705 är Citywide låggolv kortvagnar från Halmstad, ska bara rulla i Trafikområde Lunda, dock har endast 6704 - 05 kommit i trafik så vad 6700 - 03 gör återstår att se.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 182
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #28 skrivet: 08 december 2020, 18:58:58 PM »
Snart försvinner väl Norrorts B9, åtminstone de blå, och det måste ju ersättas. Scania sägs det, men så många blå Scanior på ersättningen har vi inte. Så antingen får man måla om flera röda eller så hämtar man hem "nya" nån annanstans ifrån. Fler blå MAN verkar inte vara på ingång. Scania på en kolsvart Vaxholmsvägen är inte alls lockande, så det lär bli lite bråk från åtminstone Vaxholmsförarna. Lysena är enligt flera som kört dom, värre än usla.
Det går väl att fortsätta köra B9S på 178? Antalet blå MAN borde räcka för 670.

Utloggad Buzzlover

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 707
SV: Nyheter Arriva Stockholm
« Svar #29 skrivet: 08 december 2020, 19:14:53 PM »
Inte bara miljözonen, det är även åldersproblemen då alla äldre B9:or fyller 16 nästa år.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!