Författare Ämne: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.  (läst 1567 gånger)

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4333
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #15 skrivet: 07 augusti 2020, 12:59:44 PM »
Ett exempel utanför huvudstadsregionen är efter 2005 i Blekinge då man på många håll fick flytta regnskydd då bussar som skulle lämna hållplatser plockade med sig fasta föremål som stod på tok för nära kanten, det krävdes ibland inte ens max hjulutslag för att orsaka problem.

Att detta inte inträffat tidigare berodde på att den tidigare entreprenören (Swebus) hade bussar med stel tredje axel.

Det finns ju många sätt att komma åt problemet, inte bara att bygga om infrastrukturen

Utloggad Jonas Gustafsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2389
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #16 skrivet: 07 augusti 2020, 19:00:10 PM »
I Göteborgs stadstrafik finns gott om boggibussar, särskilt hos Transdev. Tror det skrivits här tidigare om den ökända korsningen mellan Skonertgatan och Läktaregatan, smala gator i ett villaområde där bussarna på linje 91 svänger mer än 90 grader. Har för mig att boggibussar inte får tursättas på linjen just p g a denna kurva. Någon gång har det av misstag hänt och det har blivit svårt för föraren, helt omöjligt är det dock inte för en skicklig chaufför. Ledbuss funkar däremot utmärkt, men oftast används tvåaxliga bussar.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4333
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #17 skrivet: 07 augusti 2020, 19:24:32 PM »
Normalt ska det ju vara lättare med en boggibuss med medspårande 3:dje axel jämfört med en 2 axlig buss med jämförbart axelavstånd.

Det enda man behöver tänka på är ju att bakhörnet sveper vid stora rattutslag.


Utloggad Jörgen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 94
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #18 skrivet: 08 augusti 2020, 10:33:50 AM »
Om man för skojs skull jämför Scania olika modeller lite grann då hur deras axelavstånd är mellan 1:a och 2:a axeln på respektive vagntyp,

Scania 2-axlad 12 meter är 6000 mm i axelavstånd.

Scania 3-axlad 13,7 m är.....6405 mm i axelavstånd.

Scania 3-axlad 14,8 m är.....7140 mm i axelavstånd.

Scania led 18,14 m är..........5250 mm i axelavstånd.

40 centimeter gör en del skillnad, för att inte säga vad 114 cm gör då.
Mvh: Jörgen

Utloggad Ola Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 81
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #19 skrivet: 08 augusti 2020, 11:26:48 AM »
När jag jobbade ät Keolis i Norrort måste ju kostnaderna för fordonsskador ökat enormt när boggibussarna från Nyköping började rulla i trafik runt Täby Centrum, det samtidigt med hela ombyggnaden av centret. Minns att en plåtmekaniker lagade samma buss tre gånger på en vecka.

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 705
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #20 skrivet: 08 augusti 2020, 14:11:09 PM »
Om man tänker en kortvagn ex. Volvo 12097mm lång, 2550mm bred, 2600mm främre överhäng, 6000mm hjulbas.
  Låt oss tänka att vi accepterar att den sveper 7cm över hållplatskanten och att bussen står paralelt med hållplatsen vid start och 5cm utanför hållplatsen. Hur skarpt kan man då svänga ut, utan att överskrida dessa 7cm? (7cm, för att ingen normal människa står inom 10cm från en buss)

Svar: den initiala minimala yttre vändradien blir ungefär 51,6m, det kan låta mycket men man kommer ut på gatan med framhörnet ungefär 19m framför stolpen. Nu är det ju ingen som håller samma svängradie initialt som mot slutet men det ger i alla fall en fingervisning av skillnaden mot en boggibuss.

Och jämför med en boggibuss ex: MAN 14705mm lång, 2500mm bred, 2699mm främre överhäng, 6900mm 1a till andra axeln, 1700mm 2a till 3e axeln. 

Svar: den initiala minimala yttre vändradien blir ungefär 108,6m, men man kommer ut på gatan med framhörnet ungefär 27m framför stolpen.

Om man gör en noggrannare simulering, skulle det gå att se om man rimligtvis ens kan lämna en hållplats som uppfyller riplans bestämmelser på ett säkert sätt med boggibuss.

SL-Riplan behandlar ingenstans vägens geometri med avseende på säker hållplatsangöring och "hållplatsavgöring". Det är som om man antog att alla bussar fortsatte rakt fram efter hållplatsen. Medans Riplan ägnar en hel del uppmärksamhet åt siktsträckor längs vägar som trafikeras med linjetrafik. 

I dag då det inte är ett större problem att simulera en hållplats, borde alla hållplatser simuleras. För många av dem är de bara en av ett antal standardvarianter. som inte skulle kräva simulering. SL borde också fastställa riktlinjer för hur mycket svep som är tillåtet vid hållplatser.   

Utloggad BSB101

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 289
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #21 skrivet: 09 augusti 2020, 01:12:56 AM »
När man måste sätta varningstexter baktill på fordon om utsvängande bakparti så känns det som fordonet har ett konstruktionsfel. Jämför med lastbilarnas döda vinkel.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4946
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #22 skrivet: 09 augusti 2020, 17:15:20 PM »
Hur kan de då vara helhetsgodkända inom hela EU, och många länder utanför? Den utsvängande bakdelen är givetvis uträknad och uppmätt, och därefter godkänd.
Istället låter det mera som att många hållplatser torde lida av konstruktionsfel, då förarna verkar behöva fullt rattutslag för att ta sig ut från dem.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4333
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #23 skrivet: 09 augusti 2020, 17:54:50 PM »
Varningstexterna är ju något som en del operatörer har valt att anbringa för att informera kreti och pleti (andra fordonsförare) om hur bussen fungerar.

Samma konstruktion med styrbar axel finns på lastbilar men det är sällan man hör talas om påkörningar i mängd där och det kanske beror på att dessa fordon aldrig behöver angöra en hållplats där det finns ett hinder precis efter stoppunkten mängder av gånger per arbetsdag.

Sedan krävs det nog bättre utbildning på många håll.


Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4946
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #24 skrivet: 09 augusti 2020, 18:26:37 PM »
Visst händer det att lastbilar krokar i skyltar och tak på olika håll, men det har nästan aldrig med fullt rattutslag att göra, då lastbilsförarna ju knappast behöver göra såna extrema rörelser.

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 705
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #25 skrivet: 09 augusti 2020, 22:05:28 PM »

Samma konstruktion med styrbar axel finns på lastbilar men det är sällan man hör talas om påkörningar i mängd där och det kanske beror på att dessa fordon aldrig behöver angöra en hållplats där det finns ett hinder precis efter stoppunkten mängder av gånger per arbetsdag.
Kan inte avståndet från bakkant till vridcentrum (reellt bakreöverhäng) på fordonet ha betydelse? En Coop leveransbil Scania 10,5m lång med ett reellt bakreöverhäng på 3,54m. Jämfört med en Arriva MAN 14,7m lång och med ett reellt bakreöverhäng på 5,11m. Ett reelt överhäng på 3,54m motsvarar vad en vanlig kortbuss har, och dessa brukar det inte häller skrivas särskilt mycket om.

5,11m är en halvmeter längre än det reella överhänget på Nobias dubbeldäckare i Norrtälje.
« Senast ändrad: 09 augusti 2020, 22:50:41 PM av igel »

Utloggad BSB101

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 289
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #26 skrivet: 12 augusti 2020, 15:43:14 PM »
Hur kan de då vara helhetsgodkända inom hela EU, och många länder utanför? Den utsvängande bakdelen är givetvis uträknad och uppmätt, och därefter godkänd.
Lastbilar med döda vinklar som dödar ett antal oskyddade trafikanter är också godkända. Att något är godkänt betyder inte att det är bra. När man med fordon på flera ton att kan man inte nöja sig med att dessa är 95 procent okej säkerhetsmässigt för du tycker man samtidigt att det är okej att människor skadas eller dödas i trafiken bara för att man inte känner till hur ett visst fordon uppför sig,

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4946
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #27 skrivet: 12 augusti 2020, 16:35:13 PM »
Det finns väl ingen som anser att dessa olyckor "är okej"? Däremot finns det uppenbarligen olika åsikter om det verkligen ska behöva vara nödvändigt för förarna att behöva vrida fullt rattutslag, bara för att kunna ta sig ut från en hållplats. Personligen anser jag att något är fel på trafikmiljön om man tvingas göra såna manövrar i vanlig linjetrafik.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5301
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #28 skrivet: 12 augusti 2020, 16:48:55 PM »
Det är sällan det är nödvändigt, men i en miljö som inte är så förlåtande så behövs inte så mycket för att det ska gå snett. Att man sedan i många fall medvetet bygger för trångt är en annan femma... liksom att tyvärr görs denna typ av stora rattrörelser i alla fall. Mycket i det senare fallet skulle sannolikt kunna förhindras genom bättre och tätare utbildning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 547
SV: Framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem med boggibussar.
« Svar #29 skrivet: 12 augusti 2020, 17:32:47 PM »
Hur kan de då vara helhetsgodkända inom hela EU, och många länder utanför? Den utsvängande bakdelen är givetvis uträknad och uppmätt, och därefter godkänd.
Istället låter det mera som att många hållplatser torde lida av konstruktionsfel, då förarna verkar behöva fullt rattutslag för att ta sig ut från dem.

Just hållplatsen vid ICA-Maxi är antagligen mycket enkel att åtgärda om man anlägger hållplatsen efter att bussen svängt 180 grader i vändslingan...
där den röda kartnålen är vid transformatorstationen borde vara ett bättre hållplatsläge:

https://goo.gl/maps/h7zy3rWX1Dhzy2xq9

Men som så mycket annat, så är det upp till markägaren av Söderby Huvudgård 2:365 (jag vet inte om det är ICA eller kommunens mark?) att åtgärda detta.

Som kuriousum i ämnet så är hållplatsen och slingan egentligen ett långvarigt provisorium om jag inte missminner mig helt... 
Från början var det nämligen tänkt att bussarna på linje 838 skulle ha stannat på Söderbyleden vid forna linje 893:s hållplatser