Författare Ämne: Olika syften på X12 och X14?  (läst 586 gånger)

Utloggad reseguiden86

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 184
  • Det är (H)jul året runt!
    • Rese-guide
Olika syften på X12 och X14?
« skrivet: 16 juli 2020, 20:53:01 PM »
En sak jag egentligen undrar över i tågväg: Att x11:a tillhör mer pendeltågstypen är ju ingen tvekan på, men vad var tänkt med x12 respektive x14, eftersom x14 har mer ingångsdörrar än vad x12:an har?  Sen dem borden som x12:orna har saknas tyvärr på x:14-vagnarna, vilket jag tycker är praktiska.  Pratar om Västtrafiks fordon.


Ps: tågsätten 3214 samt 3215 (X12) verkar inte ha varit iväg på renovering /uppfräscning i år då Elutag tex inte finns i dessa två tåg.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5296
SV: Olika syften på X12 och X14?
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2020, 00:20:45 AM »
I grund handlar det väl om att fordonen under åren anpassats för lite olika behov/uppgifter. Tror dock att Bussnack inte är det bästa forumet att ställa frågan på utan här är nog Postvagnen hos SJK ett bra mycket bättre alternativ om du vill ha mera detaljer om just X12/X14.

Annars är det väl så att hela X10-familjen lever lite på lånad tid och så många fordon finns det ju inte kvar utan mycket har redan skrotats. Det finns sedan även en del på nätet om X12 och X14 om man kikar lite snabbt. Typ, t.ex. nedanstående.

https://www.jarnvag.net/vagnguide/x10

https://www.jarnvag.net/vagnguide/x12

https://www.jarnvag.net/vagnguide/x14
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3322
SV: Olika syften på X12 och X14?
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2020, 10:38:12 AM »
Det har ju skrivits en del om X12 och X14 tidigare. Staffan S ,Bernt T och Jag är ju ganska kunniga om motorvagnarna.
I princip byggdes X10 med varianten X11 som en typ. Därefter byggdes X12 som en fordonstyp som skulle användas på litet längre sträckor. Därav en enda dörr på mitten och toalett.Förebild till denna var bl a förslag till motorvagnar som Asea lade förslag till. SJ ville 1970 bygga 15 st X2 motorvagnar,samma som X1 men avsedda för längre sträckor. X12 sattes in på sträckan Nyköping-Stockholm (3190) Östersund-Sundsvall (3191-3196) och Kiruna-Luleå (3197). Det kom ytterligare en serie II av X12 med något ändrade dämpare på boggierna (3214-3223). X12 har sth 160 km/h som sth. X14 kom sedan som variant. X14 är i stort sett lika X12 tekniskt men fick identisk samma typ av inredning (2+3) som X10/11. (3223-3241)
I originalutförande var X10/11 och X12/14 inte samkörbara.
3214/3215 byggdes om och är inte identiska med 3215-3218. 3219 har X14 inredning i släpvagnen(B vagn). Några X12 byggdes om till X14.
När man tittar på fordon så har man oftast förändring i vagntyper beroende på byggordning tidsmässigt. Man brukar tal om "ständiga förbättringar" och detta märks på personbilar som kan byta modell varje år men ibland oftare. Bussar ändras inte så ofta och större beställare kan få ändringar som de vill ha. Komponenter till fordon kan ändras.En stor del av bussar i trafik har inte vägguttag för mobiltelefonladdningar. Det finns ju speciella laddningsbara batterier som man kan ta med sig. Vad säger Staffan om det hela? Bernt är ju aktivt arbetande med X11. Har han avvikande åsikt om dem ?

Utloggad Bussfanatikern

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1160
SV: Olika syften på X12 och X14?
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2020, 01:16:44 AM »
Det har ju skrivits en del om X12 och X14 tidigare. Staffan S ,Bernt T och Jag är ju ganska kunniga om motorvagnarna.
I princip byggdes X10 med varianten X11 som en typ. Därefter byggdes X12 som en fordonstyp som skulle användas på litet längre sträckor. Därav en enda dörr på mitten och toalett. Förebild till denna var bl a förslag till motorvagnar som Asea lade förslag till. SJ ville 1970 bygga 15 st X2 motorvagnar,samma som X1 men avsedda för längre sträckor. X12 sattes in på sträckorna Norrköping-Stockholm (3190) och Norrköping-Tranås (3191-3197). Det kom ytterligare en serie II av X12 med något ändrade dämpare på boggierna (3214-3223) som sattes in på sträckorna Gävle-Hallsberg, (3214-3216) Östersund-Sundsvall (3217-3222) och Kiruna-Luleå (3223)  . X12 har sth 160 km/h som sth. X14 kom sedan som variant. X14 är i stort sett lika X12 tekniskt men fick identisk samma typ av inredning (2+3) som X10/11. (3224-3241)
I originalutförande var X10/11 och X12/14 inte samkörbara.
3214-3215 byggdes om och är inte identiska med 3216-3220. 3220 har X14 inredning i släpvagnen(B vagn). Två X12 byggdes om till X14.
När man tittar på fordon så har man oftast förändring i vagntyper beroende på byggordning tidsmässigt. Man brukar tal om "ständiga förbättringar" och detta märks på personbilar som kan byta modell varje år men ibland oftare. Bussar ändras inte så ofta och större beställare kan få ändringar som de vill ha. Komponenter till fordon kan ändras. En stor del av bussar i trafik har inte vägguttag för mobiltelefonladdningar. Det finns ju speciella laddningsbara batterier som man kan ta med sig. Vad säger Staffan om det hela? Bernt är ju aktivt arbetande med X11. Har han avvikande åsikt om dem ?

Korrigeringar i rött. X12 3191-3197 användes från början av Östgötatrafiken medan 3214-3223 användes i dom delar av landet du skrev. Dock glömde du sträckorna Borlänge-Mora och Gävle-Hallsberg. Det var 3220 som ett tag hade X14-arrangemang (3+2) på sätena i B-delen efter reparation på grund av brand.
3214 samt 3215 var dom första två enheterna som Västtrafik lät rusta upp med ny inredning och dom två X12:or som byggdes om till X14 var 3223 (år 2000) och 3190 (år 2009).

« Senast ändrad: 22 augusti 2020, 01:57:37 AM av Bussfanatikern »