Författare Ämne: SL H34 Gullmarsplan  (läst 1519 gånger)

Utloggad Ted Selander

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2435
SL H34 Gullmarsplan
« skrivet: 01 maj 2020, 11:26:19 AM »
En myllerbild, mer än en fordonsdokumentation:

Ljuset håller på att försvinna en marsdag 1977, och den eviga kön mot Årsta växer.

Vem tar individen, en grårygg som börjar på C (det fanns väl några att välja på?)

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 554
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2020, 12:04:08 PM »
Tänk att myllret ser precis likadant ut idag, den enda ändringen är att linjen numera heter 160 och bussarna blivit modernare...
Ingen förändring på 43 år således... :o

Varför byggdes inte Tvärbanan igenom Årsta istället för som nu utanför?

Inloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2020, 14:27:22 PM »
Tack Ted för trevlig bild!

För att initialt besvara frågan så kan vi avgränsa till möjliga kärror
4314,4321,4333,4334,4338,4347,(4354),4364,4378,4379,7382,4383,4384,4394 och (4397).

Detta är vid en tid då det är final för gråryggarna av de "original" Hammarbyvagnarna. Kan ju vara en vagn från Söderhallen - men jag har valt bort de möjliga i denna sortering.

Hur du helt säker på mars månad? Det är ju särskilt intressant om det är 4314 eller 4394 som du fångat. De är på upploppet för att ställas av 31 mars 1977.

Finns det några särskilda kännetecken på möjliga vagnarna, så vi kan komma exaktheten närmare?

4314 ställdes av 1977-03-31
4321 blev takförstärkt någon gång före 1978. Oklart (för mig) exakt när. I oktober 1977 är hon dock alltjämt en av tre kvarvarande gråryggar i Hammarby.
4333 ställdes av 1977-06-27
4334 ställdes av 1977-07-07
4338 ställdes av 1977-05-31
4347 blev takförstärkt någon gång under perioden mars-augusti 1977
4354 blev takförstärkt någon gång under perioden 1976-1977
4378 ställdes av 1977-07-07
4379 blev takförstärkt någon gång under perioden mars-augusti 1977
4382 ställdes av 1977-05-31
4383 ställdes av 1977-06-16
4384 ställdes av 1977-07-07
4394 ställdes av 1977-03-31
4397 kom till Hammarby från Söder någon gång vintern/våren 1977 (tillsammans med 4396), ställdes av 1977-05-31

Utloggad Ted Selander

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2435
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2020, 15:22:16 PM »
Är du helt säker på mars månad? Det är ju särskilt intressant om det är 4314 eller 4394 som du fångat. De är på upploppet för att ställas av 31 mars 1977.

Bilden, som nummer 18 i en Kodachromeram märkt MAR77, har kommit från sina kamrater. Närmare ledtrådar kan komma fram.

Utloggad Jörgen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 94
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2020, 15:51:44 PM »
Tänk att myllret ser precis likadant ut idag, den enda ändringen är att linjen numera heter 160 och bussarna blivit modernare...
Ingen förändring på 43 år således... :o

Varför byggdes inte Tvärbanan igenom Årsta istället för som nu utanför?

Ytterligare en sak skiljer, det är mestadels ledvagnar som rullar numera.

Och Tvärbanan går väl genom Årsta enligt vad jag vet, mellan gamla och det lite yngre Årsta.
Och i och med att Årstafältet nu bebyggs så blir det nog närmare för dem som ska bo där än att traska upp mot Årsta torg.
Mvh: Jörgen

Utloggad HJP

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2082
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #5 skrivet: 01 maj 2020, 16:40:03 PM »
En myllerbild, mer än en fordonsdokumentation:
****
Ja, men det visar bussen i sitt rätta sammanhang.
Fordonsdokumentation är värdefullt, men en "myllerbild" dokumenterar tiden i allmänhet, och annat som ger liv åt bilden.

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2960
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2020, 05:29:15 AM »
1977 levererades de första H59:orna (CR111) till Hammarbyhallen som Ersättning av ovannämnda avställda H34:or.

//Peter

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3261
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2020, 14:16:01 PM »
****
Ja, men det visar bussen i sitt rätta sammanhang.
Fordonsdokumentation är värdefullt, men en "myllerbild" dokumenterar tiden i allmänhet, och annat som ger liv åt bilden.

Håller med, tog själv för få myllerbilder! Sedan är det förstås viktigt att både linje- och individnummer är synliga.

/Gunnar

Inloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #8 skrivet: 03 maj 2020, 09:24:11 AM »
Bilden, som nummer 18 i en Kodachromeram märkt MAR77, har kommit från sina kamrater. Närmare ledtrådar kan komma fram.

Tack Ted, då är bilden i vart fall inte tagen senare än i mars 1977 (märkningen följde framkallningsmånaden).

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24149
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #9 skrivet: 05 maj 2020, 08:42:11 AM »
Tänk att myllret ser precis likadant ut idag, den enda ändringen är att linjen numera heter 160 och bussarna blivit modernare...
Ingen förändring på 43 år således... :o

Varför byggdes inte Tvärbanan igenom Årsta istället för som nu utanför?
Klassiskt Stockholm, håll spårvagn borta från stan...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6297
  • Söder söder söder...
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #10 skrivet: 05 maj 2020, 09:54:00 AM »
Med tanke på den turtäthet som 160:an fortfarande har, är det ingen som tänkt tanken att faktiskt dra spårväg den sträckningen också? Det kan låta redundant då tvärbanan finns, men skulle man hantera den som en stadsspårväg istället för en snabbspårväg så blir kanske inte tanken så konstig? Finns ju många städer i världen där spår går bara med nåt kvarter emellan i samma riktning på spårvagnarna. Jag kan tänka mig att det passagerarantal som fortfarande finns på 160:an torde kunna ligga till underlag för att åtminstone titta på spårvagn som alternativ? (Med given integrering mot tvärbanan i Årstaberg då) - och då skulle ju även den gamla tanken att omvandla 4:an till Spårvagn kunna tas upp igen med, då spåren givetvis skulle kunna fortsätta i 4:ans riktning sen in mot stan från Gullmarsplan!

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24149
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL H34 Gullmarsplan
« Svar #11 skrivet: 05 maj 2020, 20:38:02 PM »
Linje 4 som spårvagn kommer aldrig att hända så länge vi har de politiker vi har...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.