Författare Ämne: 70-talstrafik vid Skanstull  (läst 2107 gånger)

Utloggad Greger Larsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3569
70-talstrafik vid Skanstull
« skrivet: 11 april 2020, 19:12:48 PM »
En ovanlig Volvo 265 som taxi i kön till vänster. © Magnus Vesslas arkiv



Utloggad Gunnar Berglund

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 141
    • bussgaraget.se
SV: 70-talstrafik vid Skanstull
« Svar #1 skrivet: 14 april 2020, 10:53:32 AM »
Tack för fin bild. Borde vara tagen i april eller maj 1979.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3437
SV: 70-talstrafik vid Skanstull
« Svar #2 skrivet: 14 april 2020, 18:02:07 PM »
Det fanns inte så många 265 combi byggda. Men vad jag kan se så är det en förlängd Volvo 245T (T=Transfer).
Denna förlängda 245 har normalstora sidodörrar och ett ytterligare säte. Modellen 245T presenterades vid en kollektivtrafikmässa i Göteborg 1978. Där visades också B10R som ju härstammar från B59.
Ombyggda karosser av Volvo 240 är förlängda modeller. Ofta utförda hos Nilsson i Laholm men det finns de som är ombyggda vid TU Norra vid Torslandaverken.
Ombyggda och förlängda Volvo är modellen 700 (704 ursprungligen) En variant är en lite lyxigare 760/960 som är förlängd ca 2 dm. Sedan finns det ännu längre bilar. En sådan byggdes, ursprungligen för SAS,med 6 dörrar och med 4 cyl drivmotor (740 /746?)Flera kunder tyckte inte om B27/28 motorn.
Volvo 240 byggdes sista gången i feb 1992. 940/960 (som kallades på slutet S90) byggdes sista gången feb 1998. Flera av de sista bilarna som byggdes var aldrig kompletta och vad det sagts mig byggdes flera om till ambulanser i Laholm. Fram till cirka 1987 byggdes ambulanser i Olofsström. Möjligen även några senare.
Flera 245 ambulanser hade aluminiumhuv och B28 motor (dvs var en 265).

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5995
SV: 70-talstrafik vid Skanstull
« Svar #3 skrivet: 15 april 2020, 20:09:00 PM »
Tack för en mycket trevlig bild! Linje 813 bör ha utgått från Tyresötrakten vid denna tid.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad Hasse L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2146
SV: 70-talstrafik vid Skanstull
« Svar #4 skrivet: 16 april 2020, 22:08:02 PM »
813 var heldagslinjen längs gamla Tyresövägen (via t.ex. Pungpinan och Flatenbadet) mellan Nyfors och Skanstull. Motorvägslinje 803 ersatte under högtrafik, men förbindelse med annan linje över gamla vägen fanns också då med annonserat bussbyte i Bollmora C till/från 803. Källa: vintertidtabellen 1978-79.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3887
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: 70-talstrafik vid Skanstull
« Svar #5 skrivet: 18 april 2020, 18:34:23 PM »
Tack för fin bild. Borde vara tagen i april eller maj 1979.
Oj,vilken inramning...
Kan du precisera hur?/Ulf

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 734
SV: 70-talstrafik vid Skanstull
« Svar #6 skrivet: 18 april 2020, 20:21:16 PM »
Tack för fin bild. Borde vara tagen i april eller maj 1979.

Håller på april före maj, 1979.

Utloggad Greger Larsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3569
SV: 70-talstrafik vid Skanstull
« Svar #7 skrivet: 20 april 2020, 14:59:28 PM »
Det fanns inte så många 265 combi byggda. Men vad jag kan se så är det en förlängd Volvo 245T (T=Transfer).
 ----

Nej. Det är ingen förlängd 245:a, det ser man på originalbilden.

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5995
SV: 70-talstrafik vid Skanstull
« Svar #8 skrivet: 20 april 2020, 20:01:16 PM »
Underbar bild. Tack så mycket!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.