Författare Ämne: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950  (läst 1011 gånger)

Utloggad bilomnibussen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1768
BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« skrivet: 19 mars 2020, 07:56:57 AM »
Hej! Jag sysslar lite med arkivmaterialet hos Värmlands Bussveteraner. I detta ingår en kartong pärmar och blad med vagnförteckningar från BJ och GDG. Jag gör nu en långsam genomgång av materialet för att komplettera det där det är möjligt. Ibland finns motsägelsefulla uppgifter om karossfabrikaten. Hittade foton kan också ibland visa att det noterade fabrikatet är fel och då är hänsyn tagen till fordonens ålder och möjligheten att två olika fordon kan ha haft samma inventarienummer. Är det någon som ägnat sig åt det här och sitter på en mängd uppgifter, i så fall är jag intresserad av att etablera kontakt och resonera. Stig Swenson har jag redan skickat mail till.

Mvh Jan G

Utloggad Göran

• Medlem
  • Antal inlägg: 80
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2020, 16:58:35 PM »
Hej
En förteckning (som inte gör anspråk på att vara komplett) finns här:
http://www.safflekarossen.se/page7.html
mvh göran t

Utloggad bilomnibussen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1768
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2020, 22:14:11 PM »
Tackar! Innehåller förmodligen fler fordon än den lista jag redan har från dig som är från ungefär när boken utkom. Ska kolla av den tillsammans med övrigt material, återkommer efter det.
Mvh Jan G

Utloggad Lokalhistoria

• Medlem
  • Antal inlägg: 6
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2020, 16:35:02 PM »
Hej, jag gör ett försök etablera kontakt, just sett detta.

Jag har samlat på mig en del uppgifter om några gamla (klart före 1950) värmländska bussbolags flottor. Några bussar däri har jag fått tag på utförligare uppgifter om.

Enklast är med direktmail än försöka reda ut här. Flesta av de bussar jag har koll på tillhörde Trafik A-.B. Haglund & Larsson i Karlstad. Några rullade kvar efter BJs köp, några flyttades utomläns eftersom GDG Busstrafik Aktiebolag hade bättre använding för dem på andra håll.

Ulf.