Författare Ämne: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950  (läst 2223 gånger)

Utloggad bilomnibussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1776
BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« skrivet: 19 mars 2020, 07:56:57 AM »
Hej! Jag sysslar lite med arkivmaterialet hos Värmlands Bussveteraner. I detta ingår en kartong pärmar och blad med vagnförteckningar från BJ och GDG. Jag gör nu en långsam genomgång av materialet för att komplettera det där det är möjligt. Ibland finns motsägelsefulla uppgifter om karossfabrikaten. Hittade foton kan också ibland visa att det noterade fabrikatet är fel och då är hänsyn tagen till fordonens ålder och möjligheten att två olika fordon kan ha haft samma inventarienummer. Är det någon som ägnat sig åt det här och sitter på en mängd uppgifter, i så fall är jag intresserad av att etablera kontakt och resonera. Stig Swenson har jag redan skickat mail till.

Mvh Jan G

Utloggad Göran

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 81
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2020, 16:58:35 PM »
Hej
En förteckning (som inte gör anspråk på att vara komplett) finns här:
http://www.safflekarossen.se/page7.html
mvh göran t

Utloggad bilomnibussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1776
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2020, 22:14:11 PM »
Tackar! Innehåller förmodligen fler fordon än den lista jag redan har från dig som är från ungefär när boken utkom. Ska kolla av den tillsammans med övrigt material, återkommer efter det.
Mvh Jan G

Utloggad Lokalhistoria

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2020, 16:35:02 PM »
Hej, jag gör ett försök etablera kontakt, just sett detta.

Jag har samlat på mig en del uppgifter om några gamla (klart före 1950) värmländska bussbolags flottor. Några bussar däri har jag fått tag på utförligare uppgifter om.

Enklast är med direktmail än försöka reda ut här. Flesta av de bussar jag har koll på tillhörde Trafik A-.B. Haglund & Larsson i Karlstad. Några rullade kvar efter BJs köp, några flyttades utomläns eftersom GDG Busstrafik Aktiebolag hade bättre använding för dem på andra håll.

Ulf.

Utloggad bilomnibussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1776
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2020, 15:05:21 PM »
Ja, sedan detta inlägg kom in har jag haft ett flertal kontakter med Ulf. Vi har nog lite uppkörda spår över hur vi kan samtala i fortsättningen. Vad gäller genomgången av det material jag har här hemma sniglar det sig fram, speciellt nu när det är sommar. Kommer tid kommer råd brukar det heta och herr Göran Tidstam kommer med tiden att få en sammanställning från mig av fordon som kräver olika kommentarer.
Mvh
Jan G

Utloggad Göran

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 81
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2020, 15:40:13 PM »
Den listan ser jag fram emot

Utloggad bilomnibussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1776
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #6 skrivet: 17 september 2020, 22:52:40 PM »
Det sniglar sig fram men snart är grundmaterialet här genomgånget.
Sedan blir det en jämförande studie av det som sammanställts här och Säfflelistorna.
Mvh Jan G

Utloggad bilomnibussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1776
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #7 skrivet: 25 september 2020, 11:57:49 AM »
I takt med att det här arbetet fortskrider uppstår även allt flera frågor. Jag fick som framgår ovan en GDG-lista från Göran Tidstam som jag just börjat kolla igenom i jämförelse med det övriga materialet. Det synes snabbt bli ett riktigt hästjobb som kommer att ta tid. Till Göran skickar jag en lista med avvikelser mellan förteckningarna när jag är klar. Sedan får vi försöka bedöma vad som är rätt och fel.

I dag en fråga om en postbuss som är med i Björn Forslunds omfattande artikel om Postverkets Diligenstrafik i det senaste numret av Klassiska Lastbilar som kom i dag. Det är en Scania-Vabis 1947 enligt tillgänglig lista här. S 357 enligt fotot, kaross SKV Boxer och en vanlig passagerarbuss. I den lista jag har över postdiligenserna i Värmland finns två bussar där chassinumret uppges vara 90280. Den ena är enligt listan diligens 613 vilket jag nog tycker mig kunna utläsa även på fotot i tidningen. Den har inget GDG-nummer i listan över postdiligenserna i Värmland, däremot uppges den vara vagn 476 i min provisoriska huvudlista. Den vagnen är nog den andra med uppgivet inventarienummer GDG 476, den finns också på ett foto här och är en kombinerad med nästan halva bussen som godsutrymme. Frågan är nu om någon har det rätta inventarienumret inom GDG för diligens 613 och om den har chassinumret 90280. Enligt postdiligenslistan skall den ha flyttats till Dalarna 1955.

Mvh Jan G

Utloggad Greger Larsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3568
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #8 skrivet: 25 september 2020, 19:52:08 PM »
Det är samma buss, den byggdes om till kombinerad 1957 (21 pl+godsrum), reg nr S357 >W357(55) >S134(57) >W425(61) >skrot 66

Utloggad bilomnibussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1776
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2020, 22:29:18 PM »
Det var en överraskning, då blev det en rejäl ombyggnad med utbyte av de fönster som skulle finnas kvar. Tackar för det!
Mvh
Jan G

Utloggad Greger Larsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3568
SV: BJ och GDG bussar, särskilt före 1950
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2020, 23:11:11 PM »
Ja, det var nog en total make-over. Den blev ju också ganska långlivad.