Författare Ämne: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.  (läst 2806 gånger)

Inloggad Gano

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 291
Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« skrivet: 21 februari 2020, 21:49:33 PM »
Finns det någon "gräns" på ett ungefär när det vara lönsamt att sätta in till exempel en ledbuss istället för en kortbuss på en avgång eller omlopp? Med tanke på att jag skulle tro att ledbussar är dyrare i inköp än kortbussar och boggibussar tjänar man på att köra oftare fast med kortbussar istället för att sätta i längre bussar fast i något lägre turtäthet?

Är även ledbussar i allmänhet dyrare i underhåll än en kortbuss eller boggibuss eller är det bara en marginell skillnad? När kan man då motivera att sätta in en ledbuss på en tur som annars körts med kortbuss? När kan man då motivera att man ska köpa in ledbussar istället för till exempel normalbussar?

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3323
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2020, 13:51:38 PM »
Rent generellt är det dyraste man kan köra just en ledbuss eftersom den är dyrare i inköp, drar mer bränsle och kräver mer underhåll än bussar utan led.
Sedan kan å andra sidan drivmedel spela in och jämna ut skillnaden något i vissa fall.
Det som talar till ledbussarnas fördel är dock kapaciteten som en buss utan led sällan kan matcha i tätortstrafik.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4866
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2020, 16:32:09 PM »
Dessutom har en 18,5 meters ledbuss och en boggibuss på 15 meter numera i stort sett samma antal sittplatser. Omkring 53 stycken sittande i både en Volvo B9SALE och i en B9RLE.

Begreppet "kortbuss" används dock i princip bara om tvåaxliga bussar på 12 meter och mindre. Inte för treaxliga bussar på 14-15 meter. Så att bara tala om ledbussar och kortbussar blir lite fel, om man glömmer bort storleksklassen mellan dem.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2928
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2020, 17:29:58 PM »
Sittplatsantalet i bussarna nu har ju sjunkit från år till år

För 10 år sedan gick de att får en Lågentreboggi med 55 sittplatser idag när de är krav på podesterfria stolar är de runt 45 sittplatser. kortvagnar (12 meter)runt 30 sittplatser

dom få lågentreledbussar som fortfarande finns och säljs har väl runt 55 sittplatser..


kort sagt förstår jag inte diverse utredningar och politiker som förfasar sig för att kollektivtrafiken blir dyrare och dyrare när samma människor ställer krav på fordonen som gör att färre människor kan resa i samma fordon.

Ledbussar kommer nog den närmaste åren att användas på linjer där stående är tillåtet och där kunderna bedömer trängsel då dom uppfattas som rymligare även om sittplatserna är liknande som en boggi

Inloggad Gano

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 291
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2020, 19:27:55 PM »
Sittplatsantalet i bussarna nu har ju sjunkit från år till år

För 10 år sedan gick de att får en Lågentreboggi med 55 sittplatser idag när de är krav på podesterfria stolar är de runt 45 sittplatser. kortvagnar (12 meter)runt 30 sittplatser

dom få lågentreledbussar som fortfarande finns och säljs har väl runt 55 sittplatser..


Helsingborgs nya Citaro kortbussar har bara 24 sittplatser och ledbussarna runt 42. Däremot är det populärt att plocka bort sittplatser i ledbussar för att ge plats åt ståendes folk. VDL-ledbussarna på 1:an har enbart 31 sittplatser, men där har man även tryckt in massa ståbord och annat som tar platser. Alla är låggolvsbussar.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5244
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2020, 19:29:33 PM »
Begreppet "kortbuss" används dock i princip bara om tvåaxliga bussar på 12 meter och mindre. Inte för treaxliga bussar på 14-15 meter. Så att bara tala om ledbussar och kortbussar blir lite fel, om man glömmer bort storleksklassen mellan dem.

Mja, som jourhavande petimäter måste jag hojta lite mittåt här. Detta då uttrycket ”kortbuss” används väldigt slarvigt i många fall. Ofta får det beteckna allt som inte är en boggi- eller ledvagn och det blir ju fel. Tittar man i t.ex. kap. 5 i SL:s RiBuss (eller motsvarande skrifter) så ser man att tvåaxliga bussar ned till 12,0 meter kallas för normalbussar (i nästa utgåva av RiBuss kommer ändring av normalbuss göras för att täcka för bl.a. Transdevs VDL:er i Märsta som är 12,7 meter). En kortbuss, eller midibuss om man så vill, är däremot kortare är 12,0 meter. Att dessa begrepp är viktiga att hålla isär har ibland visat sig den hårda vägen. T.ex. när något dragits trafiktekniskt och så har man måttsatt efter kortbuss (midibuss) då någon slarvigt använt uttrycket, vilket då resulterat i en lösning som inte fungerat för normalbuss osv.

Vad gällde ursprungsfrågan sedan så är ju allt relativt och det är svårt att ge ett generellt svar. Det är visserligen dyrare i sig att köra ledvagn än normalvagn om man slår ut det på enskilda turer mm. Man måste dock se det i ett större sammanhang och då är det inte alltid helt självklart om vad som är billigast/mest kostnadseffektivt. I många fall blir det t.ex. ändå billigare att låta en ledvagn rulla på ett visst omlopp istället för att hålla på att byta fordon fram och tillbaka. Detta då även bytena i sig medför kostnader för drivmedel, extra förarpersonal, driftåtgärder i övrigt etc. Skulle, grovt förenklat, vilja hävda att gränsen för vilken fordonstyp som är mest lämpad ur kostnadshänseende blir en fråga som planerarna får klura på från fall till fall.



 



Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4866
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2020, 19:43:23 PM »
Mja, som jourhavande petimäter måste jag hojta lite mittåt här. Detta då uttrycket ”kortbuss” används väldigt slarvigt i många fall. Ofta får det beteckna allt som inte är en boggi- eller ledvagn och det blir ju fel. Tittar man i t.ex. kap. 5 i SL:s RiBuss (eller motsvarande skrifter) så ser man att tvåaxliga bussar ned till 12,0 meter kallas för normalbussar (i nästa utgåva av RiBuss kommer ändring av normalbuss göras för att täcka för bl.a. Transdevs VDL:er i Märsta som är 12,7 meter). En kortbuss, eller midibuss om man så vill, är däremot kortare är 12,0 meter. Att dessa begrepp är viktiga att hålla isär har ibland visat sig den hårda vägen. T.ex. när något dragits trafiktekniskt och så har man måttsatt efter kortbuss (midibuss) då någon slarvigt använt uttrycket, vilket då resulterat i en lösning som inte fungerat för normalbuss osv.

Jodå, i mitt arbete har jag ju förr också bemött kritik och arga klagomål på "korta bussar", när ledbussar med 53 sittplatser med tiden bytts ut mot boggibussar med 53-54 sittplatser, och vid enstaka tillfällen tvåaxliga bussar med 49-51 sittplatser. Vi som jobbar rent praktiskt ute på fältet vet ju vad det handlar om, men kontorspersonal på region-, politisk- tjänstemanna- och kundtjänstnivå förstår ju inte automatiskt kundklagomål på att man infört "korta bussar", då de ju bara ser 53 respektive 53 sittplatser i bägge fordonstyperna i papperen.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2928
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2020, 15:18:39 PM »
(i nästa utgåva av RiBuss kommer ändring av normalbuss göras för att täcka för bl.a. Transdevs VDL:er i Märsta som är 12,7 meter).

Denna fordonslängd är ju inte ny i SL trafiken, både Södertälje och Norrtälje har ju haft 13 meters bussar med 7 meters axelavstånd många år. vi får väl hoppas de inte blir svårare att framföra dessa fordon om dom ska "bakas in" under begreppet kortvagn, egentligen är dom ju mer lika en lång boggi att köra om vi frånser bakre överhäng

personligen tror jag denna fordonstyp kommer bli vanligare i SL trafiken närmaste åren då dom antagligen är billigare i inköp än en boggi dessutom någon billigare att driva sen skiljer som sagt sittplatsantalet väldigt lite

Inloggad Gano

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 291
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2020, 16:36:20 PM »

Vad gällde ursprungsfrågan sedan så är ju allt relativt och det är svårt att ge ett generellt svar. Det är visserligen dyrare i sig att köra ledvagn än normalvagn om man slår ut det på enskilda turer mm. Man måste dock se det i ett större sammanhang och då är det inte alltid helt självklart om vad som är billigast/mest kostnadseffektivt. I många fall blir det t.ex. ändå billigare att låta en ledvagn rulla på ett visst omlopp istället för att hålla på att byta fordon fram och tillbaka. Detta då även bytena i sig medför kostnader för drivmedel, extra förarpersonal, driftåtgärder i övrigt etc. Skulle, grovt förenklat, vilja hävda att gränsen för vilken fordonstyp som är mest lämpad ur kostnadshänseende blir en fråga som planerarna får klura på från fall till fall.

Intressant. Det var något sådant som jag hade tänkt mig från början. Sen får man också lägga in att hur mycket en buss kör om året, då det inte kan vara lönsamt att ha ledbussar som rullar runt 4/5000 mil om året, när normalbussarna (ca 12 meter) rullar runt 9000 mil, bara för att man låter ledbussarna gå i högtrafik på vardagar. Det borde även leda till att de slits ojämt på grund av skillnaden i antalet körda mil. Det finns nog väldigt mycket olika aspekter i det hela här.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2928
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2020, 17:47:32 PM »
Du säger jag bara rent generelt, men Ledbussar säljs mer sällan begagnat än vanliga bussar, min högst ovetenskapliga kunskap är att ledbussar som blir för gamla nästan alltid går till skrot medans 2 och 3 axlade bussar verkar vara betydligt lättare att hitta en andrahandsmarknad för, gissningsvis därför att ledbussarna är en sämre konstruktion och helt enkelt är "slut"

Inloggad Gano

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 291
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2020, 20:21:56 PM »
Kan det inte delvis bero på att ledbussar slits mer på grund av sitt trafik-uppdrag. Alltså att de ofta går på högt belastade turer med mer folk som sliter på fordonen. Sen att de också verkar vara dyrare i underhåll kanske leder till att man ibland "sparar" lite mer på underhåll i ledbussar än andra bussar och att de därav blir mer slitna?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
« Senast ändrad: 26 februari 2020, 22:53:04 PM av admin »

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5244
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2020, 15:29:06 PM »

(i nästa utgåva av RiBuss kommer ändring av normalbuss göras för att täcka för bl.a. Transdevs VDL:er i Märsta som är 12,7 meter)

Denna fordonslängd är ju inte ny i SL trafiken, både Södertälje och Norrtälje har ju haft 13 meters bussar med 7 meters axelavstånd många år. vi får väl hoppas de inte blir svårare att framföra dessa fordon om dom ska "bakas in" under begreppet kortvagn, egentligen är dom ju mer lika en lång boggi att köra om vi frånser bakre överhäng.

Personligen tror jag denna fordonstyp kommer bli vanligare i SL trafiken närmaste åren då dom antagligen är billigare i inköp än en boggi dessutom någon billigare att driva sen skiljer som sagt sittplatsantalet väldigt lite.

Tvåaxliga bussar längre än 12,0 meter är givetvis inte nya i trafiken på så vis, men de har inte tidigare formaliserats i sammanhanget genom att de införts/noterats i styrande dokument. De längre normalvagnarna har i de flesta fall även rullat på linjer där framkomligheten generellt varit god, dvs. landsväg/motorväg osv. Sedan har du nog missuppfattat något. Längre normalvagnar ska inte bakas in under begreppet ”kortvagn”, dvs. bussar kortare än 12,0 meter utan ”normalvagn” kommer självklart omfatta tvåaxliga bussar från 12,0 meter och längre.

Frågan är sedan vilket behov det finns av en tvåaxlig vagn som är längre än gängse norm. Boggivagnarna har ju i första hand kommit för att de på marginalen kan ersätta ledvagnar. Det är däremot något svårt att se att dessa längre normalvagnar kan överbrygga det och ersätta ledvagnar… och att bara ha dem för att ersätta boggi blir ju därmed lite snett. SL:s riktlinjer är som sagt sedan just bara målsättningar, dvs. de är inte tvingande för väghållarna på så vis. En följdfråga blir därmed även hur många entreprenörer som är villiga att satsa på bussar som kanske inte går att använda överallt? T.ex. Stockholms stad tillåter tvåaxliga bussar på max 12,99 meter, sedan måste det sökas dispens, men den garanterar ju i sig inte att det går att komma fram bättre för det.


Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2928
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2020, 18:34:33 PM »
den eviga diskussionen ... normalvagn eller kortvagn ;D bara den som vill misstolka eller missuppfatta gör de. du vet att ute i verkligheten på garagen säger man kortvagn om 12 meters bussar

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5244
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2020, 22:38:37 PM »
Allt beror på sammanhang. Man får även faktiskt tänka på att garagen, och personalen där, inte heller utgör den enda verkligheten där bussar finns. Att man säger kortvagn internt på garagen bekymrar nog ingen och det blir normalt rätt då de flesta ändå inser vad som avses. I andra sammanhang, t.ex. när man pratar sådana företeelser/funktioner som trafikteknik, trafikplanering, trafikinfo (mot tredje part) osv. så är det däremot ofta mycket viktigare att hålla isär begrepp som kortvagn, normalvagn osv. så att det blir rätt oxå i den verkligheten.

Att t.ex. mäta körspår utifrån rätt fordonstyp är ganska avgörande när man pratar trafikteknik. Skulle man göra det fel, bara för att man inte angett rätt begrepp, så kan det lätt bli ganska problematiskt på flera punkter. Andra exempel är sådant som servicelinjer. Där tillåts normalt lägre krav på sådant som vägbredd, radie i innerkurva mm. då dessa linjer är tänkta att trafikeras med kort-/midibussar. Ska de trafikeras med andra bussar så gäller andra mått... så diskussionen är inte evig utan vi är bara tillbaka på ruta 1, dvs. att allt beror på sammanhang.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3261
SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2020, 07:12:42 AM »
Ute på landet där jag bor så betyder kortvagn samma som midibuss eller mindre. Alltså kortvagn mindre än 12,0 m. Oftast en 10 metare. Sedan kan kortvagn betyda samma som servicebuss, även om detta trafiktekniskt inte har med längden att göra.
Tätortsvagnar har traditionellt varit bussar med 5,5 m axelavstånd även om det senare blev 6,0 m som innebär 12m längd för det mesta.
Ser man på SJ leveranser, alltså bussar som SJ körde var det vanligt med 13m längd. 1985 kom boggiebussarna. Dvs bussar med dubbla axlar baktill. Säffle byggde en prototyp som inte slog från början. Normalbyggd tätortsbuss med plattform baktill. Det som framförallt gjort boggiebussen populär är att axeltrycket (-lasten) gjort att man kan ta mer folk. Turistbussar kan ta bagage i lastutrymmet. På TUR85 satt några och jämförde 4 axlade bussar och hur mycket de fick lasta.
Ledbussen fanns ju utomlands och började tillverkas på allvar cirka 1967 för SJ och något år senare för SL. En invändning mot ledbussar är att de saknar plåt vid leden och folk i leden är oskyddade. Ledbussen är dyrare i underhåll, beroende på att den slits mera. O key säger någon, den slits för att den användes mera.
I Göteborg användes numera boggiebussar allmänt i tätortstrafik. Trafiken där är en blandning av ren stadstrafik och förortstrafik. När jag besökte staden åkte jag med en MAN med dörrar 2-2-2 och gjorde reflexionen att en CN113 hade 44 sittplatser och det kunde stå 15-20 pers.
I linje om cirka 1 timma gick förut bussar med sittplastser och 4-5 ståplatser. Numera går mest boggiebussar med sittplatser med antal något mindre. Men med ståplatser om ca 30 st. Man har dragit ned på reservfordon på natturerna.
En ledbuss har nästan lika många sittplatser som en boggie. Det är ståplatserna som skiljer. Inte antalet sittplastser. Sedan är det så att bussar med normalhöjd är trevliga att åka i. Vi får dock ha förståelse för att bussar är handikappvänliga även om de som är handikappade inte upptäckt det ännu.
Boggie med 14,5 m (ca) är således det som förekommer i dag. Bussar med 10 m längd är nog inte så vanligt. När Orusttrafiken anskaffade 12 m linjevagnar tyckte jag också det var ovanligt. Ursäkta att jag blir långrandig.