Författare Ämne: Kumla blir lite öde efter nedskärningarna i busstrafiken sen...  (läst 787 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23741
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad vincentjkpg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 93
SV: Kumla blir lite öde efter nedskärningarna i busstrafiken sen...
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2020, 17:39:28 PM »
Citera
Samtidigt som vi också måste utgå från de utmaningar som klimatomställningen ställer på oss

Detta åstadkommer vi enkom genom nedskärningar i trafiken och prishöjningar. Då väljer fler kollektivtrafiken över bilen.

Förhoppningsvis hittar man konstruktiva sätt att öka resandet i de områden där man nu minskar utbudet.

Utloggad Jo

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1170
SV: Kumla blir lite öde efter nedskärningarna i busstrafiken sen...
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2020, 22:13:44 PM »
Detta åstadkommer vi enkom genom nedskärningar i trafiken och prishöjningar. Då väljer fler kollektivtrafiken över bilen.

Förhoppningsvis hittar man konstruktiva sätt att öka resandet i de områden där man nu minskar utbudet.

Nu står det ju inga genomsnittliga siffror hur många som åker med de aktuella turerna men är det bara en handfull så blir det nog ändå mer klimatsmart ifall de åker bil istället. Ännu bättre blir det ju ifall de istället tar tåget. (Men jag antar att de får som åker främst är sådana som stiger på vid hållplatser längs med linjen.)
Är det mycket stopp i tågtrafiken är det ju dock bra att ha alternativ för pendlarna så att de kan ta bussen istället för tåget och slippa vänta på tågersättningsbussar som kan kanske har lång framkörningstid.
 

Sen när det gäller skolskjutsar är det i de flesta fall nog billigare och flexiblare att upphandla den för kommunerna själva istället för att en regional koloss driver den i egen regi åt kommunerna.

Sen är detta väl avfolkningsbygd och de nya invånare man fick hösten 2015 har väl etablerat sig i samhället mer och mer och de som har jobb eller studerar lämnar nog för större städer precis som ungdomarna. Och dagens pensionärer har väl i princip körkort allihop.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3540
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Kumla blir lite öde efter nedskärningarna i busstrafiken sen...
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2020, 12:44:51 PM »
Hur kan man sedan åka Hallsberg-Askersund?Via Örebro?/Ulf

Utloggad vincentjkpg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 93