Ur MGA:s Fotoarkiv del 3: Busslink 6100 i Björknäsgaraget [1 SL-bild]

Startat av Kvarne, 20 december 2007, 07:22:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Walter

Man verkar ha lackat om bussen eller finns det annan anledning till att SL-märket i fronten är rött?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Wennerlid

Anledningen till det röda SL-märket och gardinerna var att den gick som personlig vagn till en kvinna som hade sina egna idéer om "sin" buss. Man kan lugnt påstå att kvinnan ifråga var mycket speciell i sin karaktär och skulle ha saker och ting på sitt sätt.

Min egen erfarenhet av denna buss var att den gick bra men topparna var helt slut som gjorde att den slukade massvis med kylvätska och att kvinnan i fråga inte uppskattade att någon annan körde den vilket gjorde att jag givetvis var tvungen att ta ut den på ett kväll/nattsjobb som snurrade ca fem varv i hennes bostadsområde  :D.
Jag hörde dock aldrig några kommentaren från henne om detta.

//Niclas

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Trevlig bild!

Lite skillnad från den nuvarande 6100 som vi har hos oss nu ;)

Simon A

Citat från: Niclas Andersson skrivet 20 december 2007, 11:30:29 AM
Anledningen till det röda SL-märket och gardinerna var att den gick som personlig vagn till en kvinna som hade sina egna idéer om "sin" buss. Man kan lugnt påstå att kvinnan ifråga var mycket speciell i sin karaktär och skulle ha saker och ting på sitt sätt.

Min egen erfarenhet av denna buss var att den gick bra men topparna var helt slut som gjorde att den slukade massvis med kylvätska och att kvinnan i fråga inte uppskattade att någon annan körde den vilket gjorde att jag givetvis var tvungen att ta ut den på ett kväll/nattsjobb som snurrade ca fem varv i hennes bostadsområde  :D.
Jag hörde dock aldrig några kommentaren från henne om detta.

//Niclas
Att den gick som personlig vagn åt en kvinna menas det med att hon kunde ringa o den kom och hämtade henne och körde dit hon begärde att få åka?

//Simon

Karsten

Citat från: Simon A skrivet 20 december 2007, 13:33:05 PM
Att den gick som personlig vagn åt en kvinna menas det med att hon kunde ringa o den kom och hämtade henne och körde dit hon begärde att få åka?

//Simon

Nej, snarare att kvinnan är bussförare och anser sig vara lite bättre än sina kolleger och därför tycker sig vara värd en egen buss som ingen, i hennes ögon, får köra. Nu var jag visst lite elak också.. :-X

Simon A

Citat från: Karsten skrivet 20 december 2007, 14:10:50 PM
Nej, snarare att kvinnan är bussförare och anser sig vara lite bättre än sina kolleger och därför tycker sig vara värd en egen buss som ingen, i hennes ögon, får köra. Nu var jag visst lite elak också.. :-X
Såna tjejer finns det överallt ;) Så det är inte elakt, bara ren och skär sanning ;D

//Simon

Ulf Berlin

...och/men det kanske var hennes förtjänst att bussen var så välhållen att den t o m
kunde exporteras?
Den stod nämligen på Tallinnexporten 2002-02-09./Ulf

Marc

Tack för bilden!
Visst är det en buss man minns och trevlig att köra var den med! Tidigare i livet hade den varit placerad på yttergaraget Ramsmora och blivit lite extra ompysslad där med. Få förare och långa linjer...sedan undrar Niclas varför topparna var slut. Hmm!?  ;)

Niclas Wennerlid

Kanske Marc bidrog med sin blyfot till att topparna var slut? ;)

//Niclas

Ivo

Citat från: Kvarne skrivet 20 december 2007, 07:22:58 AM


Något för Björknäsfantasterna Peter Erret & Marc...?  ;) ;D
;D  :D  8)
Även en före detta Nacka/Värmdö förare som jag blir nostalgisk. Denna vagn tillsammans med 6096-6099 & 6101-6102 var nyleverade 1985 då jag gick på bussförarutbildningen i Björknäs. Den 11 februari var jag internt överförd från SL Tunnelbanedisriktet till SL Östradistriktet. Bussarna stog uppställda i den gamla SL-lacken fortfarande med leverans pappret på golven allt var nytt & skinande blankt. Det var tider det.
:P ::)  8)

Ivo

En detalj i skyltningen fram, mittre rullbandet är gult. Troligen delar från 4052 som fick helmatris och därför fanns det gamla rullband över.   ;D

Karsten

Citat från: Ivo skrivet 21 december 2007, 11:38:14 AM
;D  :D  8)
Även en före detta Nacka/Värmdö förare som jag blir nostalgisk. Denna vagn tillsammans med 6096-6099 & 6101-6102 var nyleverade 1985 då jag gick på bussförarutbildningen i Björknäs. Den 11 februari var jag internt överförd från SL Tunnelbanedisriktet till SL Östradistriktet. Bussarna stog uppställda i den gamla SL-lacken fortfarande med leverans pappret på golven allt var nytt & skinande blankt. Det var tider det.
:P ::)  8)

6095 får du inte glömma Ivo! 6102 försvann väl efter ett par år till något annat garage (Tyresö?). En annan udda sak är skyltningen, 426an trafikeras numer ej med ledvagn och har så aldrig regelmässigt gjort. Dock har det funnits undantag: På 90-talet fanns det en fredagstur till Aspvik och bussen som körde denna tur körde innan dess en båtkörning på 433 till Stavsnäs som krävde ledvagn. Således gick det att åka ledvagn till Aspvik en gång i veckan, men aldrig (regelmässigt) därifrån eftersom bussen gick tom åter till Björknäs efter ankomst Aspvik.

Niclas Wennerlid

Rugggg. 6095 kan vi visst glömma, få bussar har varit så hemska att köra som den.
Totalt orkeslös under 2000 r/m med tillhörande vibrationer i paritet med en centrifug och en styrning lika spänstig som en gummisnodd.

Denna buss fick man tvinga ut på någon stackare när man satt på TX, en vanlig kommentar från föraren var - Vad har jag gjort för ont att få denna buss, suck!

Inte ens jag som entusiast för de äldre bussarna gillade denna buss.

//Niclas