Författare Ämne: LKAB testar elbuss i gruvan  (läst 1048 gånger)

Inloggad Lulebussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 151

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 653
SV: LKAB testar elbuss i gruvan
« Svar #1 skrivet: 25 december 2019, 06:23:55 AM »
SVT: LKAB testade elbuss i gruvmiljö.

LKAB: Elbuss testas i Malmberget.
Man får hoppas att de har funderat på säkerheten, en batteribrand i en buss under jord lär inte vara en rolig historia att lösa. I stockholm var det en batteribrand i ett arbetslok i tunnelbana, https://rib.msb.se/Filer/pdf/26481.pdf. Det blev en svår insats.

Utloggad bjorn.lovdahl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 49
SV: LKAB testar elbuss i gruvan
« Svar #2 skrivet: 26 december 2019, 22:23:16 PM »
Man får hoppas att de har funderat på säkerheten, en batteribrand i en buss under jord lär inte vara en rolig historia att lösa. I stockholm var det en batteribrand i ett arbetslok i tunnelbana, https://rib.msb.se/Filer/pdf/26481.pdf. Det blev en svår insats.

Så du menar att en brand i ett dieselfordon under jord är bättre då?

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 653
SV: LKAB testar elbuss i gruvan
« Svar #3 skrivet: 27 december 2019, 19:46:33 PM »
Så du menar att en brand i ett dieselfordon under jord är bättre då?
Den är ju i alla fall betydligt enklare att släcka. Batteribränder är svåra, och behövs ofta kylas länge. Här är en tysk lösning för personbilar, efter den initiala släckningsfasenhttps://www.youtube.com/watch?v=xZFMTurnHHc.
antar att man inte har en sådan jättevariant stående i gruvan.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5146
SV: LKAB testar elbuss i gruvan
« Svar #4 skrivet: 27 december 2019, 22:07:53 PM »
Överlag är bränder i undermarksanläggningar något man oroar sig för generellt. Batteridrift (liksom gas) vållar sedan extra huvudbry då räddningstjänsterna [i Sverige] m.fl. än så länge har mycket begränsade erfarenheter av att bekämpa sådana fordonsbränder. Brandbekämpning i dieselfordon finns det däremot en helt annan erfarenhet av.

Utloggad pegee

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 287
SV: LKAB testar elbuss i gruvan
« Svar #5 skrivet: 28 december 2019, 10:28:59 AM »
Den tanken med en "kyllåda" är bra. Men hur hanterar man tunga fordon?
Batterikapaciteten i bussar och lastbilar är skyhögt över vad som sitter i
dagens personbilar. Får man intern kortslutning och termisk rusning i ett
buss- eller lastbilsbatteri så har brandkåren bekymmer. Ett sådant fordon
går knappast att sänka ner i en vattenfylld låda.   

Väl  att märka, den primära brandorsaken behöver inte vara batteriet. En
kortslutning i elsystemet var som helst kan starta en brand. När den branden
når batteriet så är det kört i alla fall. Moderna bussar har stora och komplicerade
elinstallationer som då och då förorsakar brand även i dagens bussar. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Nu tillbaka i fadershuset, Nobina.