Författare Ämne: Nya volvo 9700 och 9900  (läst 3482 gånger)

Utloggad Bussimons

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 37
Nya volvo 9700 och 9900
« skrivet: 08 december 2019, 00:41:59 AM »
Tänkte just på det är det någon som vet om dessa kommer börja tillverkas i Finland i framtiden eller kommer det som nu bara vara i Polen. Skulle även vara intressant och veta om iallafall 9700 kommer finnas tillgänglig som godsbuss också.

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5639
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #1 skrivet: 08 december 2019, 10:17:42 AM »
Läs denna tråd med spekulationer och ev lite fakta

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=73409.0
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Ulf Rådeström

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 648
    • Svensk Busshistoria
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #2 skrivet: 08 december 2019, 19:04:24 PM »
Ja usch ja, den tråden orkade jag läsa ungefär till hälften sen blev jag trött på allt bullshittande, gissningar, okunskap och spekulationer och annat dravel.
Mycket fakta var det då inte i den den saken är säker, även om det fanns några svårhittade rader.....

Dock är fakta följande:
Nej - nya 9700 och 9900 kommer INTE att kunna byggas i Finland.
Varför? Det nya konceptet man bygger på är mer integrerat med chassi och kaross, mer som en helbyggd buss med självbärande konstruktion, och jiggar etc skulle bli alldeles för dyrt att tillverka och sätta upp för att tillverka ett fåtal bussar i Finland.

Skall då Carrus-fabriken i Finland läggas ner?
NEJ - fabriken kommer att bygga specialanpassade bussar enligt gamla konceptet (alltså det nuvarande från Carrus) - alltså godsbussar, sjukresebussar etc som kräver speciallösningar och som blir för omständiga att bygga i Polen med nya konceptet (alltså det nya från Polen).

Dessutom skall man ju bygga nya dubbeldäckaren i Finland, vilken är en helt annorlunda konstruktion som inte är "helbyggd" på något sätt. Man har därför bestämt sig enligt "speciallösnings-principen" att bygga denna i Finland.
Dubbeldäckaren är främst (åtminstone i nuläget) avsedd för express & linjetrafik typ linje 100 eller liknande till de länsbolag som efterfrågar sådana bussar, vilket ju är en hel hög. Bussen är 4.25 hög (om jag inte har helt fel), men kommer inte att byggas i någon 4,0m-version som turistbuss, eller lägre expressbuss anpassad för övriga Europa där man inte går över 4m-höjden. Alltså - Flixbus kan vi glömma se Volvo-DD på - om det inte är rent för Sverige förstås - vilket jag har svårt att tro.

Fakta - det ni - det är något sällsynt och något man skall vara rädd om :-)
Källa? Volvo, och så lite eget tänkande efter 30 år som bussintresserad - sånt kan man ju använda - men bara ibland  8)

Uffe
Svensk Busshistoria - "Bussdatabasen på nätet"

Utloggad Lulebussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 151
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #3 skrivet: 08 december 2019, 20:27:51 PM »
Är det något fel i att spekulera? Det var ju ingen som påstod att det var fakta.

Utloggad vincentjkpg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 93
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #4 skrivet: 08 december 2019, 23:27:04 PM »
Är det något fel i att spekulera? Det var ju ingen som påstod att det var fakta.

För en besserwisser är det svårt att förstå att folk bara kan spekulera och gissa så länge det inte kommer någon till diskussionen med fakta. En besserwisser fokuserar istället på att påvisa hur dumma andra är och avvisa deras tänk som "bullshit" än att faktiskt diskutera med dem.

Utloggad John P

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 199
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #5 skrivet: 09 december 2019, 17:59:08 PM »
Ja usch ja, den tråden orkade jag läsa ungefär till hälften sen blev jag trött på allt bullshittande, gissningar, okunskap och spekulationer och annat dravel.
Mycket fakta var det då inte i den den saken är säker, även om det fanns några svårhittade rader.....

Dock är fakta följande:
Nej - nya 9700 och 9900 kommer INTE att kunna byggas i Finland.
Varför? Det nya konceptet man bygger på är mer integrerat med chassi och kaross, mer som en helbyggd buss med självbärande konstruktion, och jiggar etc skulle bli alldeles för dyrt att tillverka och sätta upp för att tillverka ett fåtal bussar i Finland.

Skall då Carrus-fabriken i Finland läggas ner?
NEJ - fabriken kommer att bygga specialanpassade bussar enligt gamla konceptet (alltså det nuvarande från Carrus) - alltså godsbussar, sjukresebussar etc som kräver speciallösningar och som blir för omständiga att bygga i Polen med nya konceptet (alltså det nya från Polen).

Dessutom skall man ju bygga nya dubbeldäckaren i Finland, vilken är en helt annorlunda konstruktion som inte är "helbyggd" på något sätt. Man har därför bestämt sig enligt "speciallösnings-principen" att bygga denna i Finland.
Dubbeldäckaren är främst (åtminstone i nuläget) avsedd för express & linjetrafik typ linje 100 eller liknande till de länsbolag som efterfrågar sådana bussar, vilket ju är en hel hög. Bussen är 4.25 hög (om jag inte har helt fel), men kommer inte att byggas i någon 4,0m-version som turistbuss, eller lägre expressbuss anpassad för övriga Europa där man inte går över 4m-höjden. Alltså - Flixbus kan vi glömma se Volvo-DD på - om det inte är rent för Sverige förstås - vilket jag har svårt att tro.

Fakta - det ni - det är något sällsynt och något man skall vara rädd om :-)
Källa? Volvo, och så lite eget tänkande efter 30 år som bussintresserad - sånt kan man ju använda - men bara ibland  8)

Uffe
Vet du om man även i fortsättningen kan få en buss motsvarande  Volvo 9700 S  av gamla modellen ?
Nya 9700 finns ju bara i en höjd än så länge och 9700 S är ju en mycket populär buss för främst något längre linjer i regiontrafik, även om nya 9700 går att få i linjeversion så är ju nya modellen onödigt hög för många typer av trafik .  Volvo 8900 går ju visserligen att få med toalett m.m men håller inte alls samma klass som gamla Volvo 9700.  Om man ska fortsätta bygga gamla 9700 som främst ( ?!) specialbuss så borde väl denna få en annan modellbetckning i framtiden då den är väldigt olik nya 9700 som byggs i Polen!?                                                                                                                                                                                                                       
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Utloggad Ulf Rådeström

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 648
    • Svensk Busshistoria
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #6 skrivet: 10 december 2019, 22:40:57 PM »
Jodå - jag vet att sticker man ut hakan och faktiskt kommer med något konstruktivt som fakta, så blir man automatiskt en besserwisser i allas ögon som ser sig själv som kunniga utan att veta något, så jag hade inte förväntat mig någon större hyllningskör över att jag faktiskt kom med lite rena fakta för en gångs skull - något som blir allt mer sällsynt på ett forum som detta.

Spekulera kan man göra - men varför egentligen säga så himla mycket som man tycks vara säker på när man faktiskt inte egentligen vet ett skit som saken? - ursäkta uttrycket.

Vanligen brukar jag inte bry mig särskilt mycket om detta forum längre då det sällan kommer något konstruktivt ur det, men jag kunde helt enkelt inte låta bli....

Och det viktigaste till sist - vad är det som är så fel med att faktiskt ta reda på fakta istället för att gissa och spekulera...det har jag alltid undrat - men det är klart - då kan man ju bli sedd som en besserwisser om man faktiskt råkar veta något för en gångs skull...och det är ju jättefarligt :-)
Svensk Busshistoria - "Bussdatabasen på nätet"

Utloggad vincentjkpg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 93
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #7 skrivet: 10 december 2019, 23:31:13 PM »
Jodå - jag vet att sticker man ut hakan och faktiskt kommer med något konstruktivt som fakta, så blir man automatiskt en besserwisser i allas ögon som ser sig själv som kunniga utan att veta något, så jag hade inte förväntat mig någon större hyllningskör över att jag faktiskt kom med lite rena fakta för en gångs skull - något som blir allt mer sällsynt på ett forum som detta.

Spekulera kan man göra - men varför egentligen säga så himla mycket som man tycks vara säker på när man faktiskt inte egentligen vet ett skit som saken? - ursäkta uttrycket.

Vanligen brukar jag inte bry mig särskilt mycket om detta forum längre då det sällan kommer något konstruktivt ur det, men jag kunde helt enkelt inte låta bli....

Och det viktigaste till sist - vad är det som är så fel med att faktiskt ta reda på fakta istället för att gissa och spekulera...det har jag alltid undrat - men det är klart - då kan man ju bli sedd som en besserwisser om man faktiskt råkar veta något för en gångs skull...och det är ju jättefarligt :-)

Tanken slår dig aldrig att folk helt enkelt inte vet var de ska leta eller inte har möjlighet att hitta informationen själva? Det enda de då kan göra för att föra vidare diskussionen är ju just att spekulera. Att hålla på och himla om att man är så fantastiskt bra på att komma med fakta och kallar andras diskussioner för bullshit är definitionen av en besserwisser. Att du, liksom alla andra, bidrar med fakta, åsikter spekulationer osv uppskattar alla. Jag uppskattar det du bidrar med jättemycket! Men attityden och nedklankandet av andra får du skippa om du vill att man ska ta dig på allvar.

Utloggad Bussimons

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 37
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #8 skrivet: 11 december 2019, 22:19:32 PM »
Oavsett fakta eller spekulation får jag tacka för infon.

Utloggad Ulf Rådeström

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 648
    • Svensk Busshistoria
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #9 skrivet: 12 december 2019, 07:46:34 AM »
Tanken slår dig aldrig att folk helt enkelt inte vet var de ska leta eller inte har möjlighet att hitta informationen själva? Det enda de då kan göra för att föra vidare diskussionen är ju just att spekulera. Att hålla på och himla om att man är så fantastiskt bra på att komma med fakta och kallar andras diskussioner för bullshit är definitionen av en besserwisser. Att du, liksom alla andra, bidrar med fakta, åsikter spekulationer osv uppskattar alla. Jag uppskattar det du bidrar med jättemycket! Men attityden och nedklankandet av andra får du skippa om du vill att man ska ta dig på allvar.

Det är bra att du ger mig pekpinnar hur jag skall uppföra mig.
Saken är den att det är så himla tråkigt att så fort nån kommer med konstruktiva saker på det här forumet så blir man alltid bemött med att "du ska inte tro du vet bäst", och alltid skall de som spekulerar och gissar och faktiskt ibland inte vet något alls men ändå måste skriva (bullshit som jag kallar det), alltid skall komma först på det här forumet. Så har det varit ända sedan det startade, vilket är så himla tråkigt som sagt.

Varför inte istället som någon faktiskt sa nu på slutet vara lite tacksam över att någon kunnig delar med sig om sina kunskaper och kontakter om hur det ibland faktiskt egentligen är? Vad är det som är så himla farligt med det? Nej, då skall man alltid bli totalt misstrodd.

Det som gjorde att jag reagerade är att denna diskussionen varit på forumet ett antal gånger (men folk orkar inte söka utan alltid ska man skriva rakt ut utan att anstränga sig), och man hänvisar till en tråd där vissa faktiskt bara pratar bullshit - just för att de MÅSTE svara, och helt enkelt inte bara kan låta det vara och konstatera att "jag vet ju inget om detta, så då har jag heller inget att tillföra".

Kanske jag har en rättfram attityd, kanske inte - om jag skall tas på allvar av dig får du väl bedöma själv i det fakta (eller bullshit) som jag skrev...upp till dig.....
Svensk Busshistoria - "Bussdatabasen på nätet"

Utloggad vincentjkpg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 93
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #10 skrivet: 12 december 2019, 10:21:56 AM »
Varför inte istället som någon faktiskt sa nu på slutet vara lite tacksam över att någon kunnig delar med sig om sina kunskaper och kontakter om hur det ibland faktiskt egentligen är? Vad är det som är så himla farligt med det? Nej, då skall man alltid bli totalt misstrodd.

1. Jag tackade dig precis i inlägget du citerar...
2. Ingen har ifrågasatt dig i denna tråd. Ingen misstror dig.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23741
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #11 skrivet: 12 december 2019, 18:53:33 PM »
Har man fakta och ser hur fel folk skriver måste man kunna säga något utan att bli dumförklarad eller något

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad vincentjkpg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 93
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #12 skrivet: 12 december 2019, 22:10:25 PM »
Har man fakta och ser hur fel folk skriver måste man kunna säga något utan att bli dumförklarad eller något

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Har man fakta kan man presentera den utan att dumförklara andra.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23741
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #13 skrivet: 17 december 2019, 08:41:03 AM »
Någon som inte gillar att nån tar död på spekulationer med ren fakta?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Bussimons

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 37
SV: Nya volvo 9700 och 9900
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2020, 00:07:36 AM »
Kan ju uppdatera med lite ny info eller rykten om ni så vill. Skrev lite med norska bussmagasinet. Enligt dom ska carrus tillverka den gamla modellen i 2 år till. Sedan var det oklart hur framtiden ser ut om den endast blir 9700dd som ska produceras där. Om det nu inte kommer produceras nya 9700 där efteråt är det ju inte omöjligt att carrus utvecklar en egen kaross. Absolut önsketänk just nu men men.