Författare Ämne: Gullmarsplan 1996  (läst 3838 gånger)

Inloggad Gunnar Berglund

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 138
    • bussgaraget.se
Gullmarsplan 1996
« skrivet: 06 december 2019, 23:14:00 PM »


Lite blandade vagntyper vid Gullmarsplan den 29 maj 1996. SL H11 5914 lastar och H2 5726 på linje 160 i bakgrunden.

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3753
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #1 skrivet: 07 december 2019, 17:19:06 PM »
Tack för den :)
Det var verkligen lite udda fordon och ATR på 160an?/Ulf

Utloggad christian berg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 381
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #2 skrivet: 07 december 2019, 17:21:46 PM »
Tack för intressant bild!

Våren 1996 hamnade en del innerstadsvagnar i Nyboda för ett par månader, bl.a. trafikerades linje 144 vissa dagar med uteslutande Volvo H2. Bussarna var övertaliga i innerstaden och hamnade i förortsgaragen, även Täby och Handen hade en del H2 1996. I Nyboda fanns H11 5914 och H2 5700,5707,5717,5721,5723,5724,5726,5728,6474,6475,6478,6479 och 6490. Alla slopades eller flyttades senare under sommaren.

Hälsningar
Christian B

Utloggad K R

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 855
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #3 skrivet: 07 december 2019, 17:36:58 PM »
Hej!

Uppmärksamt att plåta de ovanliga gästerna på dessa linjer! Alltså bussarna!  ;)

Sedan är väl Vägassistans/TMA-bilen med sina lyxnavkapslar en tämligen ny företeelse vid fototillfället.
Metro-tidningen som den påstigande mannen på 5914 har i nypan har inte heller vid denna tid funnits till så länge.
Kraftledningarna i bakgrunden är troligen numera också nedgrävda sedan en tid...

mvh K R

Utloggad Måns Johannesson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 442
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #4 skrivet: 07 december 2019, 17:50:58 PM »
Tack för intressant bild!

Våren 1996 hamnade en del innerstadsvagnar i Nyboda för ett par månader, bl.a. trafikerades linje 144 vissa dagar med uteslutande Volvo H2. Bussarna var övertaliga i innerstaden och hamnade i förortsgaragen, även Täby och Handen hade en del H2 1996. I Nyboda fanns H11 5914 och H2 5700,5707,5717,5721,5723,5724,5726,5728,6474,6475,6478,6479 och 6490. Alla slopades eller flyttades senare under sommaren.

Hälsningar
Christian B

Var en följd av att miljözonerna infördes 1 juli 1996. Därför flyttades en del bussar som inte längre fick gå i innerstan därifrån tillfälligt. Man hade lovat att miljözonen inte bara skulle medföra att äldre bussar flyttades ut till förorterna så därför blev det bara under en kortare övergångsperiod de gick i förorten innan slopning. T.ex. byttes Täby:s vagnar efter sommaren ut mot så gott som lika gamla H3:or vilka ett halvår senare ersattes av nya H9.
Ett antal äldre bussar fick dispens (då man inte hunnit köpa nya i tid) och rullade kvar i innerstan till årsskiftet. På grund av sena leveranser fick de tillfälligt ersättas av inlånade H9:or från Täby (helt nya), H16 från Huddinge samt några vita lånebussare, 3 MaxCi (köptes in, blev röda och hamnade på Lidingö). Om även de 3 vita H16 vagnarna kom i denna veva eller vid något annat tillfälle minns jag inte.

/Måns

Utloggad Hasse L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2084
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #5 skrivet: 07 december 2019, 22:04:49 PM »
Körde H2 5696 på Nybodalinje 134 den 17 okt 1995. Men den kanske inte fanns kvar under 1996. Då hade jag flyttat till Björknäs. /H

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3753
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #6 skrivet: 07 december 2019, 23:17:32 PM »
Var en följd av att miljözonerna infördes 1 juli 1996. Därför flyttades en del bussar som inte längre fick gå i innerstan därifrån tillfälligt. Man hade lovat att miljözonen inte bara skulle medföra att äldre bussar flyttades ut till förorterna så därför blev det bara under en kortare övergångsperiod de gick i förorten innan slopning. T.ex. byttes Täby:s vagnar efter sommaren ut mot så gott som lika gamla H3:or vilka ett halvår senare ersattes av nya H9.
Ett antal äldre bussar fick dispens (då man inte hunnit köpa nya i tid) och rullade kvar i innerstan till årsskiftet. På grund av sena leveranser fick de tillfälligt ersättas av inlånade H9:or från Täby (helt nya), H16 från Huddinge samt några vita lånebussare, 3 MaxCi (köptes in, blev röda och hamnade på Lidingö). Om även de 3 vita H16 vagnarna kom i denna veva eller vid något annat tillfälle minns jag inte.

/Måns
Åtminstone de vita H16 5249 och 5250 levererades 98-01.
Den vita MaxCi 7942 levererades 97-09 och blev sedan 5165./Ulf

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24119
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #7 skrivet: 08 december 2019, 01:21:40 AM »
Tack för intressant bild!

Våren 1996 hamnade en del innerstadsvagnar i Nyboda för ett par månader, bl.a. trafikerades linje 144 vissa dagar med uteslutande Volvo H2. Bussarna var övertaliga i innerstaden och hamnade i förortsgaragen, även Täby och Handen hade en del H2 1996. I Nyboda fanns H11 5914 och H2 5700,5707,5717,5721,5723,5724,5726,5728,6474,6475,6478,6479 och 6490. Alla slopades eller flyttades senare under sommaren.

Hälsningar
Christian B
Jo detta med H2 i förorten minns jag väl, det berodde väl inte på miljözonen? Den kom väl 1997?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2957
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #8 skrivet: 08 december 2019, 04:04:20 AM »
Jo detta med H2 i förorten minns jag väl, det berodde väl inte på miljözonen? Den kom väl 1997?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Det stämmer. - Miljözonen tillkom 1/1-1997. Endast ett fåtal H2 i 64xx serien tilläts därefter att köra i innanför tullarna om jag minns rätt.

//Peter
« Senast ändrad: 08 december 2019, 04:28:59 AM av Peter Rost »

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2962
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #9 skrivet: 08 december 2019, 08:58:06 AM »
Det stämmer. - Miljözonen tillkom 1/1-1997. Endast ett fåtal H2 i 64xx serien tilläts därefter att köra i innanför tullarna om jag minns rätt.

//Peter

Endast 6468 var kvar i Hornsberg.

Utloggad Måns Johannesson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 442
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #10 skrivet: 08 december 2019, 15:28:37 PM »
Det stämmer. - Miljözonen tillkom 1/1-1997. Endast ett fåtal H2 i 64xx serien tilläts därefter att köra i innanför tullarna om jag minns rätt.

//Peter

1/7 1996 infördes miljözonen. Däremot fick busstrafiken dispens då man inte köpt bussar i tid (man ville inte ta beslut om inköp innan reglerna var spikade vilket drog ut på tiden pga. överklaganden).

/Måns

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2957
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #11 skrivet: 08 december 2019, 23:15:42 PM »
1/7 1996 infördes miljözonen. Däremot fick busstrafiken dispens då man inte köpt bussar i tid (man ville inte ta beslut om inköp innan reglerna var spikade vilket drog ut på tiden pga. överklaganden).

/Måns
Endast 6468 var kvar i Hornsberg.

Så var det ja. - Tack. :)

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5989
SV: Gullmarsplan 1996
« Svar #12 skrivet: 15 december 2019, 13:21:36 PM »
Mycket trevligt! Tack för denna bild!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.