Författare Ämne: Flygbussarnas val av fordon  (läst 2275 gånger)

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2912
Flygbussarnas val av fordon
« skrivet: 30 november 2019, 18:36:55 PM »
Har haft en fundering..

vad är de som avgör vilka fordon Flybussarna använder? För Stockholmstrafiken har dom nästan bara vanliga turistbussar med undantag för någon enstaka Lågentrevagn för båtbusstrafiken, men i Göteborg är de bara Lågentre vagnar (eller?), finns de någon anledning? tiden från Arlanda respektive Landvetter till resp centrum är ungefär samma.

Någon som vet?

Utloggad Robert Brink

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 820
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #1 skrivet: 30 november 2019, 18:46:21 PM »
Sitter inte med något facit, men kanske trafiken på Skavsta påverkar inköpen?

//R

Utloggad Erling.L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1334
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #2 skrivet: 30 november 2019, 19:33:46 PM »
De senaste bussarna i Göteborg e turistare
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Utloggad Fredde

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5336
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #3 skrivet: 30 november 2019, 20:36:14 PM »
Sitter inte med något facit, men kanske trafiken på Skavsta påverkar inköpen?

//R

Det var (är?) tydligen en viss skillnad på de bussar som trafikerar ARN/BMA och NYO, kanske även VST?
När jag åkte till NYO för ett flertal år sen beklagade den föraren att han var tvungen att ta en reservbuss som inte hade toalett.
Uppfattade detta som en skillnad, linjerna emellan, då de som går på ARN/BMA mig veterligen saknar toalett.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3185
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #4 skrivet: 30 november 2019, 20:46:45 PM »
Det är svårt att svara exakt. Kanske skall representanter för företaget svara. Vad gäller linjen Göteborg-Landvetter flygplats så ser jag inte den så ofta. Men i varje fall tidigare så förekom blandade typer av bussar. Senare har ju dessa bytts ut och några har hamnat på linjer kring Borås och Göteborg. Det är alltså ett skäl att välja bussar. Men airports bussar förutsätter att de är godkända i linjetrafik. Detta innebär att normalbussar skall ha någon typ av lift. Som också kostar pengar. Jag tror också att normalbussar håller längre genom att de har bättre fjädring.Plocka in bagage är lättare i en låg buss. 
Toaletter behövs nog men ofta anges att de förekommer om körtiden är längre än en timma.

Som synes finns det skäl för både det ena och det andra.


Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5687
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #5 skrivet: 30 november 2019, 22:08:36 PM »
Malmö körs till skillnad från Gbg och Sthlm med Scania. I de andra städerna är det övervägande Volvo. Dock inga lågentre till Sturup
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8204
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #6 skrivet: 01 december 2019, 09:42:08 AM »
Enligt personal på Flygbussarna i Göteborg som jag träffat på YKB kurs så kommer de inte köpa låggolv vid nyköp.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Utloggad Anders N

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 77
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #7 skrivet: 01 december 2019, 11:03:54 AM »
Flygbussarna är väl till salu? Blir intressant att se hur en eventuell ny ägare Kommer att agera vid nyanskaffning av fordon.

Utloggad Martin Maltkvist

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2487
    • Turbomackas blogg
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #8 skrivet: 01 december 2019, 16:01:33 PM »
Enligt personal på Flygbussarna i Göteborg som jag träffat på YKB kurs så kommer de inte köpa låggolv vid nyköp.
De nuvarande är inte heller låggolvare i dess bemärkelse utan mer lågentré, inte heller finns det krav på liftar annan än hos trafikhuvudmän men flygbussarna körs som egentrafik.
Kolla t.ex 1901 (KHJ19Z) som likt alla andra fordon har godkännande för yrkesmässig busstrafik, något som fås genom en lämplighetsbesiktning.

Vad gäller tråden i övrigt har trafiken på bl.a Skavsta inverkan genom specning av 9700 som H (mellanhöjden) mot S som är i stor majoritet.
H-bussarna beställs alltid med toa medan blandat förekommer hos S-varianten, Skavsta brukar prioriteras med toabussar i utsättning medan Arlanda och Bromma kan betjänas av fordon både med och utan dass.
Mångårig yrkeschaffis som numera vevar buss sporadiskt, pluggar på lokförarutbildningen i Hagalund

Hälsningar
/Martin

Utloggad Henning Gulddager

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 11
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #9 skrivet: 02 december 2019, 10:52:06 AM »
Flygbussarna i Göteborg drevs tidigare på ett annat sätt med ett avtal med Västrafik. Det gjorde att det fanns andra krav på busstyper. Idag drivs den självständigt och då kan de välja själva vad de vill ha precis som i resten av Sverige.

Utloggad Ulf Rådeström

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 669
    • Svensk Busshistoria
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #10 skrivet: 02 december 2019, 12:17:40 PM »
Många spretande svar var det här.
Facit är följande efter att ha E4/Rv40 som daglig arbetsplats Göteborg-Stockholm:

Stockholm-Arlanda/Bromma/Liljeholmen etc = Volvo Carrus 9700S - alltså lägsta modellen av normalgolv
Stockholm-Skavsta/Västerås = Volvo Carrus 9700H - näst lägsta modellen av normalgolv
Skavsta-Linköping = här har man använt MB Tourismo, men även Volvo 9700H och den enda Scania OmniExpress (som är baserad på Skavsta) används även där. Scanian används även till Stockholm.

Malmö/Lund-Sturup = Scania OmniExpress + 1st Scania Interlink normalgolv

Göteborg-Landvetter = här har man ju förr använt bara lågentré-bussar som Volvo 8500 och 8700. För några få år sedan köpte man så en hög Volvo 9700S (lägsta versionen av Carrus normalgolvsbuss). Dessa kör man mest med, men det finns enstaka 8500 kvar i trafik fortfarande.

Sammanfattningsvis ser det ju ut som att man kör samma koncept på Landvetter som man kör på Arlanda.

Uffe
Svensk Busshistoria - "Bussdatabasen på nätet"

Utloggad Bussemil

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 58
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #11 skrivet: 02 december 2019, 14:58:45 PM »

Göteborg-Landvetter = här har man ju förr använt bara lågentré-bussar som Volvo 8500 och 8700. För några få år sedan köpte man så en hög Volvo 9700S (lägsta versionen av Carrus normalgolvsbuss). Dessa kör man mest med, men det finns enstaka 8500 kvar i trafik fortfarande.

Sammanfattningsvis ser det ju ut som att man kör samma koncept på Landvetter som man kör på Arlanda.

Uffe

Så vet ja vet så rullar det inga Volvo 8500 alls mellan Göteborg - Landvetter nuförtiden utan numera är det några få 9700S som du nämner och en hel del Volvo 8900 i serien 1523-26 & 1727-30  :)

Utloggad Bussfanatikern

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1153
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #12 skrivet: 03 december 2019, 02:15:24 AM »
Så vet ja vet så rullar det inga Volvo 8500 alls mellan Göteborg - Landvetter nuförtiden utan numera är det några få 9700S som du nämner och en hel del Volvo 8900 i serien 1523-26 & 1727-30  :)

Det var många år sen som Volvo 8500 med nummer 201-209 försvann från flygbusstrafiken här i Götet. Dom Volvo 8700 som fanns hade nummer 1015 och 1016 samt 1117-1122. Dessa såldes dock till Transdev för några år sen och fick där nummer 4472-4479. Av dessa finns nu 4472+4473 kvar här i stan, 4474+4475 i Skåne och 4476-4479 i Borås.
Dom Volvo 9700S som rullar är fem till antalet och har nummer 1801-1805, dessa kallas för "komfortbussar" men dom har ingen rullstolshiss vad jag har sett.
« Senast ändrad: 05 december 2019, 00:44:58 AM av Bussfanatikern »

Utloggad Ulf Rådeström

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 669
    • Svensk Busshistoria
SV: Flygbussarnas val av fordon
« Svar #13 skrivet: 04 december 2019, 05:44:23 AM »
Ja sorry - där skrev jag ju helt fel - 8900LE skulle det ha varit - såklart inte 8500LE...fel av mig!
Svensk Busshistoria - "Bussdatabasen på nätet"