Författare Ämne: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning  (läst 3645 gånger)

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5639
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #15 skrivet: 22 november 2019, 21:15:51 PM »
Är det så illa, vad menar du förresten med någorlunda volym? Kvantitet och kvalitet brukar inte vara det samma. Både Volvo och Scania tillverkar fortfarande bussar i Sverige som de alltid gjort.
https://www.bussmagasinet.se/2019/09/scania-okar-satsning-i-sverige/
https://www.volvobuses.se/sv-se/contact/local-sales-contacts.html
https://www.volvobuses.se/sv-se/contact/volvo-buses-sverige.html
Om VDL/BYD är bra beror nog på var de är tänkta att användas.
Då ska man väl kanske inte använda el-fordon där det saltas mycket.
Vem vill vara försökskanin under några år för att man introducerar ej färdigutvecklade produkter?
Det är säljarens ansvar.

Du länkar ovan till säljarna av busarna som är förtag i Sverige. Precis som för de flesta bilmärkena säljer de bussarna men har inget med tillverkningen att göra. Varken Volvo eller är Scania tillverkar hela bussar i Sverige utan delar av dem och definitivt inte som förr
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #16 skrivet: 22 november 2019, 23:24:06 PM »
Du länkar ovan till säljarna av busarna som är förtag i Sverige. Precis som för de flesta bilmärkena säljer de bussarna men har inget med tillverkningen att göra. Varken Volvo eller är Scania tillverkar hela bussar i Sverige utan delar av dem och definitivt inte som förr
Den här länken leder till Scania Södertälje och produktionen där: https://www.scania.com/scaniasodertalje/sv/home/var-verksamhet/produktion-och-logistik.html

Utloggad Lulebussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 151
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #17 skrivet: 22 november 2019, 23:40:03 PM »
Jag skulle tro att det är lastbilarna som menas och att, som Walter säger, vissa delar till bussarna tillverkas där.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3539
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #18 skrivet: 22 november 2019, 23:42:35 PM »
Varför står det VDL i inläggsrubriken,när det är Hybricon som har tillverkat bussarna ifråga?/Ulf
(Såsom det läses i texten är det endast elbussarna som har problemen?)

Utloggad Lulebussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 151
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #19 skrivet: 22 november 2019, 23:46:26 PM »
För att Transdev Umeå även har VDL-elbussar.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #20 skrivet: 22 november 2019, 23:49:53 PM »
Jag skulle tro att det är lastbilarna som menas och att, som Walter säger, vissa delar till bussarna tillverkas där.
I min länk står det att det gäller tillverkning av delar till både bussar och lastbilar samt slutmontering.

Utloggad Lulebussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 151
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #21 skrivet: 22 november 2019, 23:53:52 PM »
Ja, precis. Tillverkning av delar, inte hela bussar. Resten av bussen kanske tillverkas i Polen.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #22 skrivet: 23 november 2019, 00:01:36 AM »
Ja, precis. Tillverkning av delar, inte hela bussar. Resten av bussen kanske tillverkas i Polen.
Så delar tillverkas i Södertälje, resten av bussen i t.ex. Polen och därefter slutmontering i Södertälje? Det verkar ju totalt ologiskt.

Utloggad Knut

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1035
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #23 skrivet: 23 november 2019, 00:11:44 AM »
Så delar tillverkas i Södertälje, resten av bussen i t.ex. Polen och därefter slutmontering i Södertälje? Det verkar ju totalt ologiskt.
Slutmontering i Södertälje av buss??
Scania produserer vel bare sine busser i Lahti (Lahden) og i Slupsk Polen. Irizar och Higer är inte Scania eget bygge så dom tänker jag inte på nu
Det er strul med Scania OmniExpress og InterLink bygget i Lahti også.
Vi har mye strul med värmen i de 2015 Omni Express 320 som vi har hos oss. Tilleggsvärmaren stopper opp og vi må tvangsstarte den varje dag. Om det er drivmedel eller noe annat er osagt. Dom nya InterLink har annat drivemedelfilter och det ser ut til at vara bättre.
Sony DSC-HX400V
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #24 skrivet: 23 november 2019, 00:21:41 AM »
Slutmontering i Södertälje av buss??
Scania produserer vel bare sine busser i Lahti (Lahden) og i Slupsk Polen. Irizar och Higer är inte Scania eget bygge så dom tänker jag inte på nu
Det er strul med Scania OmniExpress og InterLink bygget i Lahti også.
Vi har mye strul med värmen i de 2015 Omni Express 320 som vi har hos oss. Tilleggsvärmaren stopper opp og vi må tvangsstarte den varje dag. Om det er drivmedel eller noe annat er osagt. Dom nya InterLink har annat drivemedelfilter och det ser ut til at vara bättre.
Vi slutmonterar lastbilschassier, busschassier och påbyggnationer står det i länken från Scania Södertälje.
Var är era 2015 Omni Express 320 tillverkade?

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5639
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #25 skrivet: 23 november 2019, 09:54:12 AM »
Vi slutmonterar lastbilschassier, busschassier och påbyggnationer står det i länken från Scania Södertälje.
Var är era 2015 Omni Express 320 tillverkade?

Ja chassierna. Men karossen produceras på annat håll och slutmonteringen av hela bussen sker i Polen. Volvo tillverkar väl sina busschassier i Borås som sedan också slutmonteras i Polen alt Finland.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5639
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #26 skrivet: 23 november 2019, 09:55:06 AM »
Varför står det VDL i inläggsrubriken,när det är Hybricon som har tillverkat bussarna ifråga?/Ulf
(Såsom det läses i texten är det endast elbussarna som har problemen?)

I Umeå har man från båda tillverkarna och nu har det varit VDL bussar som strular så rubriken är rätt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #27 skrivet: 23 november 2019, 12:10:38 PM »
Ja chassierna. Men karossen produceras på annat håll och slutmonteringen av hela bussen sker i Polen. Volvo tillverkar väl sina busschassier i Borås som sedan också slutmonteras i Polen alt Finland.
Kvaliteten har uppenbarligen gått ner, Finland är ju ok men inte att lägga ut delar av produktionen på östländer. Är orsaken att få ner kostnaderna?
« Senast ändrad: 23 november 2019, 12:24:48 PM av zjbus »

Utloggad Sputnik

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #28 skrivet: 23 november 2019, 12:25:37 PM »
Finland är ju ok men inte att lägga ut delar av produktionen på östländer. Är orsaken att få ner kostnaderna? Både Volvo och Scania-Vabis (senare Scania) har ju i alla tider varit kända för sin höga kvalitet och haft ett gott anseende.

Är verkligen en polsk Scania eller Volvo av så mycket sämre kvalité än en Säffle-Volvo?

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #29 skrivet: 23 november 2019, 12:40:30 PM »
Är verkligen en polsk Scania eller Volvo av så mycket sämre kvalité än en Säffle-Volvo?
Just Säffle har väl inte varit så lyckade men generellt sett så har väl svensktillverkade Volvo och Scania en högre kvalitet och dom är byggda för att fungera bra på dessa breddgrader. Påbyggnader med hög kvalitet har ju funnits från andra länder tidigare, t.ex. Van Hool men det är ju en annan sak att flytta hela produktionen till östländer som ju aldrig har varit kända för hög kvalitet. Detta är min uppfattning och var och en får ju naturligtvis ha vilken uppfattning dom vill.