Författare Ämne: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning  (läst 3657 gånger)


Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #1 skrivet: 22 november 2019, 13:02:42 PM »
Det kanske vore bättre att hålla sig till svenska fabrikat som är tillverkade för svenska förhållande.

Utloggad M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 683
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #2 skrivet: 22 november 2019, 13:45:11 PM »
Det kanske vore bättre att hålla sig till svenska fabrikat som är tillverkade för svenska förhållande.
Priecis

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4764
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #3 skrivet: 22 november 2019, 13:48:01 PM »
Är det verkligen så stor skillnad på polsktillverkade "svenska" bussar, och holländska/tyska? Vad är det för speciella förhållanden vi har, som finns i Polen, men inte i Nederländerna?

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #4 skrivet: 22 november 2019, 13:56:18 PM »
Är det verkligen så stor skillnad på polsktillverkade "svenska" bussar, och holländska/tyska? Vad är det för speciella förhållanden vi har, som finns i Polen, men inte i Nederländerna?
Med svenska förhållande så menar jag att vi har ett extremt klimat med stora variationer mellan norr och söder och jag menade svensktillverkade svenska bussar, jag tror att folk här har bäst kännedom om förhållandena här.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4764
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #5 skrivet: 22 november 2019, 14:03:38 PM »
Var är "här"? Har folk i södra halvan av Sverige mer koll på klimatet i Västerbotten och Norrbotten, än vad folk i norra Polen, norra Tyskland och Nederländerna har?
Med denna geografi- och klimatzonslogik skulle man väl i så fall enbart tillåta finsktillverkade fordon i norra Sverige och norra Norge.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #6 skrivet: 22 november 2019, 14:25:18 PM »
Var är "här"? Har folk i södra halvan av Sverige mer koll på klimatet i Västerbotten och Norrbotten, än vad folk i norra Polen, norra Tyskland och Nederländerna har?
Med denna geografi- och klimatzonslogik skulle man väl i så fall enbart tillåta finsktillverkade fordon i norra Sverige och norra Norge.
Med här menar jag Skandinavien och ja jag tror att folk i södra halvan av Sverige har mer kännedom om förhållanden, t.ex. klimatet i Västerbotten och Norrbotten än vad folk i norra Polen, norra Tyskland och Nederländerna har.
Jag har aldrig pratat om förbud men däremot så kan man ju resonera om att det kan vara lämpligare i att använda fordon på våra breddgrader som är tillverkade av folk härifrån som är mer insatta i våra förhållande.

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 629
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #7 skrivet: 22 november 2019, 15:16:48 PM »
Med här menar jag Skandinavien och ja jag tror att folk i södra halvan av Sverige har mer kännedom om förhållanden, t.ex. klimatet i Västerbotten och Norrbotten än vad folk i norra Polen, norra Tyskland och Nederländerna har.
Jag har aldrig pratat om förbud men däremot så kan man ju resonera om att det kan vara lämpligare i att använda fordon på våra breddgrader som är tillverkade av folk härifrån som är mer insatta i våra förhållande.
.

Snälla nån,

det är inte de som tillverkar och bygger bussarna det är fel på - det är oftast köparen som inte undersöker om produkten passar för de förhållanden som den skall användas eller att köparen ställer rätt krav. Man får betala vad det kostar att få en annorlunda eller säkrare produkt.

Hur många bussar byggs i Sverige numera av det totala antalet bussar som nylevereras till Sverige varje år. Är det över 20%?

I detta fall verkar det vara någon med den nyutvecklade eltekniken - så det kan inte anses vara ett generellt "problem" utifrån i vilket land bussen är byggd.


Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3120
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #8 skrivet: 22 november 2019, 16:03:41 PM »
Jag har nog uppfattningen att varje land skall få en egen konstruerad buss. Någon frågar om det skiljer sig emellan Tyskland och Polen.
Har diskuterat detta ganska ofta för ett antal år sedan. Jag vet inte hur bussar specificeras för trafik i Polen. Men Sverige behöver bussar för svenska förhållanden.
Gäller även spårfordon.

I princip är det återförsäljaren som skall se till att fordon kan användas i ett land.Ett exempel är en person soom köpte cirka 10 st Land Rover. När de kom till Sverige gick det inte att få dem godkända (med lite medel).
Sedan är det så att det finns ganska få tillverkare av elutrustning. I Sverige användes nästan alltid Bosch. Men det kan variera inom samma fabrikat.
Man brukar skoja om några japanska tillverkare.  Japanen lade de felaktiga sakerna för sig och de som var godkända för sig. På andra marknader brukar felaktiga saker blandas med de som är rätt tolerans (kanske 5 %).
Jag skall väl säga att jag inte känner till Berkhof eller Jonckheere alls. För VDL är väl ett paraplyföretag ?

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5639
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #9 skrivet: 22 november 2019, 16:07:19 PM »
Nej detta att det ska vara bättre att bussarna tillverkas i Sverige är ju rent nonsens. Säffle byggda bussar har inte alltid funkat bra i Sverige för den delen.

Bussar ska fungera där de ska användas. Oavsett Västerbotten eller Spanien. Både tillverkare och köpare har ansvar. Jmf bilindustrin som testar bilar i norra Sverige just för detta. Kanske vore ngt för busstillverkare att ta efter om det inte sker idag

För övrigt håller jag med Sign Leyland att när det som i detta fall gäller helt ny teknik måste man tåla lite utmaningar den första tiden. Alla fel visar sig inte i tester.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3120
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #10 skrivet: 22 november 2019, 16:17:52 PM »
Nej detta att det ska vara bättre att bussarna tillverkas i Sverige är ju rent nonsens. Säffle byggda bussar har inte alltid funkat bra i Sverige för den delen.

Bussar ska fungera där de ska användas. Oavsett Västerbotten eller Spanien. Både tillverkare och köpare har ansvar. Jmf bilindustrin som testar bilar i norra Sverige just för detta. Kanske vore ngt för busstillverkare att ta efter om det inte sker idag

För övrigt håller jag med Sign Leyland att när det som i detta fall gäller helt ny teknik måste man tåla lite utmaningar den första tiden. Alla fel visar sig inte i tester.

Du har inte läst vad jag skrev. Var ett fordon tillverkas spelar ingen roll. Det hela beror på att man måste skriva en speciell spec över hur en buss skall utrustas (spårvagn,järnvägsvagn, motorvagn). Och då bygga efter denna. När man skall importera något fordon går det inte att köpa något som inte passar  på det ställe den skall användas.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #11 skrivet: 22 november 2019, 16:43:29 PM »
.

Snälla nån,

det är inte de som tillverkar och bygger bussarna det är fel på - det är oftast köparen som inte undersöker om produkten passar för de förhållanden som den skall användas eller att köparen ställer rätt krav. Man får betala vad det kostar att få en annorlunda eller säkrare produkt.

Hur många bussar byggs i Sverige numera av det totala antalet bussar som nylevereras till Sverige varje år. Är det över 20%?

I detta fall verkar det vara någon med den nyutvecklade eltekniken - så det kan inte anses vara ett generellt "problem" utifrån i vilket land bussen är byggd.
Nej produkten fungerar nog i varmare klimat men oansvarigt av säljarna att sälja fordon till länder med vårat klimat utan att prova produkten på plats, det är väl säljarens ansvar att produkten fungerar där de ämnat sälja den. VDN uppger att orsaken till felet är novemberkylan och vägsaltet, låter som en dålig bortförklaring. Som spekulant/köpare av ett fabriksnytt fordon så förväntar man sig förstås att produkten är utprovad och fungerar och då även under rådande förhållande där köparen befinner sej.
Jag vet inte hur många % av de nylevererade bussarna till Sverige som är tillverkade i Skandinavien men det är säkert alldeles för få.
Visst beror det på var bussen är tillverkad, bussar som varken är tillverkade eller utprovade i klimat dit de ska levereras kan inte förväntas fungera tillfredsställande där och det är säljarens ansvar inte köparens att produkten fungerar på plats.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #12 skrivet: 22 november 2019, 16:54:03 PM »
Jag har nog uppfattningen att varje land skall få en egen konstruerad buss. Någon frågar om det skiljer sig emellan Tyskland och Polen.
Har diskuterat detta ganska ofta för ett antal år sedan. Jag vet inte hur bussar specificeras för trafik i Polen. Men Sverige behöver bussar för svenska förhållanden.
Gäller även spårfordon.

I princip är det återförsäljaren som skall se till att fordon kan användas i ett land.Ett exempel är en person soom köpte cirka 10 st Land Rover. När de kom till Sverige gick det inte att få dem godkända (med lite medel).
Sedan är det så att det finns ganska få tillverkare av elutrustning. I Sverige användes nästan alltid Bosch. Men det kan variera inom samma fabrikat.
Man brukar skoja om några japanska tillverkare.  Japanen lade de felaktiga sakerna för sig och de som var godkända för sig. På andra marknader brukar felaktiga saker blandas med de som är rätt tolerans (kanske 5 %).
Jag skall väl säga att jag inte känner till Berkhof eller Jonckheere alls. För VDL är väl ett paraplyföretag ?
Håller helt med dej i dina inledande meningar. Bosch ja, det har ju i alla tider varit förknippat med hög kvalitet, undrar vad alla dessa icke svensktillverkade fordon levereras med för elsystem?

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3296
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #13 skrivet: 22 november 2019, 17:53:50 PM »
Nej produkten fungerar nog i varmare klimat men oansvarigt av säljarna att sälja fordon till länder med vårat klimat utan att prova produkten på plats, det är väl säljarens ansvar att produkten fungerar där de ämnat sälja den. VDN uppger att orsaken till felet är novemberkylan och vägsaltet, låter som en dålig bortförklaring. Som spekulant/köpare av ett fabriksnytt fordon så förväntar man sig förstås att produkten är utprovad och fungerar och då även under rådande förhållande där köparen befinner sej.
Jag vet inte hur många % av de nylevererade bussarna till Sverige som är tillverkade i Skandinavien men det är säkert alldeles för få.
Visst beror det på var bussen är tillverkad, bussar som varken är tillverkade eller utprovade i klimat dit de ska levereras kan inte förväntas fungera tillfredsställande där och det är säljarens ansvar inte köparens att produkten fungerar på plats.
I dag finns det väl inte ens någon tillverkare  av tunga bussar med någorlunda volym som bygger sina fordon i Sverige eller ens Skandinavien?
Hybricon verkar inte ha någon större tillverkning och någon annan kommer jag inte på spontant.
Volvo och Scania bygger ju sina bussar i Polen precis som MAN.
VDL är nog inte sämre än BYD eller någon annan elbusstillverkare.
Salt och elektronik brukar inte trivas ihop, så det är nog inte något VDL - specifikt problem.
Det rullar ju nästan likadana bussar i Karlstad och där verkar de fungera.
Vill man ha elbussar får man nog räkna med vissa bekymmer då tekniken i den här skalan än så länge inte funnits så länge på marknaden, ge det några år till så kommer det förmodligen en ny generation bussar där tillverkarna lärt sig av de problem som uppstått nu. Allt går som sagts tidigare inte att bygga bort från början.
Jag vill nog sälla mig till skaran som förespråkar att båda parterna i en affär måste veta vad som beställs, inte minst köparen som i detta fall ofta är stora bussbolag som bör ha denna typ av kompetens i sin organisation.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1494
SV: VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning
« Svar #14 skrivet: 22 november 2019, 19:29:17 PM »
I dag finns det väl inte ens någon tillverkare  av tunga bussar med någorlunda volym som bygger sina fordon i Sverige eller ens Skandinavien?
Hybricon verkar inte ha någon större tillverkning och någon annan kommer jag inte på spontant.
Volvo och Scania bygger ju sina bussar i Polen precis som MAN.
VDL är nog inte sämre än BYD eller någon annan elbusstillverkare.
Salt och elektronik brukar inte trivas ihop, så det är nog inte något VDL - specifikt problem.
Det rullar ju nästan likadana bussar i Karlstad och där verkar de fungera.
Vill man ha elbussar får man nog räkna med vissa bekymmer då tekniken i den här skalan än så länge inte funnits så länge på marknaden, ge det några år till så kommer det förmodligen en ny generation bussar där tillverkarna lärt sig av de problem som uppstått nu. Allt går som sagts tidigare inte att bygga bort från början.
Jag vill nog sälla mig till skaran som förespråkar att båda parterna i en affär måste veta vad som beställs, inte minst köparen som i detta fall ofta är stora bussbolag som bör ha denna typ av kompetens i sin organisation.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Är det så illa, vad menar du förresten med någorlunda volym? Kvantitet och kvalitet brukar inte vara det samma. Både Volvo och Scania tillverkar fortfarande bussar i Sverige som de alltid gjort.
https://www.bussmagasinet.se/2019/09/scania-okar-satsning-i-sverige/
https://www.volvobuses.se/sv-se/contact/local-sales-contacts.html
https://www.volvobuses.se/sv-se/contact/volvo-buses-sverige.html
Om VDL/BYD är bra beror nog på var de är tänkta att användas.
Då ska man väl kanske inte använda el-fordon där det saltas mycket.
Vem vill vara försökskanin under några år för att man introducerar ej färdigutvecklade produkter?
Det är säljarens ansvar.