Vitt skyltskåp på SL-bussar?

Startat av Niklas Bygdestam, 19 december 2007, 10:17:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag blir aldrig klok på om nya SL-lackade bussar ska ha vitt skyltskåp eller inte. På den här bilden som Bussmicke tagit ser man en ny Säffle som inte har vitt skyltskåp. http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4612_AFD619_Kista_071214.jpg

Har för mig att det finns moderna Säffle med likadan front där skyltskåpen faktiskt är vita. Blå SL-bussar har aldrig vita skyltskåp. Jag tycker att det ser bättre ut på moderna bussar att skyltskåpet inte är vitt. Dessutom blir det enhetligare ihop med de blå bussarna. På äldre bussar klär det däremot med vitt skyltskåp. Kunde de inte gå ifrån vita skyltskåp på just moderna bussar och bara ha det på äldre modeller?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Åkaren i Rimbo fick 2005 klara bestämmelser på hur de röda bussarna skulle se lackas. Höjden och placeringen på de vita fälten på sidorna t.ex. Däremot fanns inga krav på vitt kring skyltskåpet eller runt bakrutan. Ganska naturligt att frångå detta nu då dagens nya bussar ofta saknar ett "Säffleskyltskåp" och i vissa fall även bakrutor. Visst kan man som beprövat klistra på en stor ful vit dekal på framrutan, men hur snyggt är det? Och hur lackar man vitt runt en icke existerande bakruta?

Jag kan tillägga att Busslink Norrtäljes Carrus Star (även de från Piteå) är lackade på exakt samma sätt som bussarna nedan. Inget vitt varesig fram eller bak.

homer

har åkaren från rimbo även tillstånd att ha hemsidereklam på hela bussen? något som de andra inte får ha

Ersa

Citat från: homer skrivet 19 december 2007, 10:36:45 AM
har åkaren från rimbo även tillstånd att ha hemsidereklam på hela bussen? något som de andra inte får ha

Det är bara på bakstammen det är hemsidereklam, och för detta finns det tillstånd för från huvudmannen SL. Bokstäverna fick vara i en viss maxstorlek, och denna storlek är det nu som sitter där bak. Fram och på sidan finns endast firmanamnet (även det med tillstånd), vart typsnitt dock har förminskats något jämfört med för 10 år sedan.