Den Oudsten - hur de är att köra.

Startat av Nupski, 18 december 2007, 23:42:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Många är nog undrandes hur dessa skapelser är att köra så  jag tänkte försöka ge en sammanställning. Har ni frågor är de bara att ställa.

Kan säga att Den Oudsten är relativt speciella i gångkultur som en vän till mig uttryckte det "Som att flytta runt på en strandad val" har kört två olika modeller den ena är B96 och den andra är B93.

B96an är väldigt knölig i början men när man väl vant sig så är den rätt skön att kuska runt med i huvudet får man hela tiden tänk turistbuss kör stadsbuss inget genande i kurvor eller dylikt för då far passagerarna som vantar mellan väggarna. För att något skall hända när du drar iväg så gäller fullgas och sen släppa efter allt eftersom. Det låter ganska mycket från hjulupphängning, transmission och motor medans däckens malande inte hörs så värst mycket. Designmässigt är de inga direkta höjdare och lukten av plastbåt finns där. DAF ratten de har klämt in är en stor sak och hela instrumentpanelen ser ut som hämtad från Star Trek.

Fjädring är inte bestämd utan det lever och far ganska mycket om du dundrar ner i ett potthål och det är ganska enkelt att få den att klappa i både väg och annat medans du kör. Som passagerare märker du inte mycket utan tycker det är relativt bekvämt.

DAF motorn skulle kunnat ha ett något högre vridmoment det är segt i backar. Växellådan är en ZF med fasta växlingar vilket gör att växlarna känns i ryggslutet.

Ger den ett betyg av 3 rattmuffar av 5 möjliga.

B93 ledbuss den förlista valen. Har du kört en MAN A23 ledbuss hela dagen och får en sådan här på kvällen så måste du lugna ner ditt körsätt väldigt mycket, i en A23 kan du ha din vattenflaska ståendes på golvet hela passet utan att den välter men försök inget sådant i den här. Den kränger i kurvor och gungar fram på vägen på ett så svårförklarligt sätt att det måste upplevas. För att ratta runt dessa så gäller absolut inget gaspådrag så fort det svänger det minsta utan det är bara att släppa efter. När man väl vant sig så kan man stå på rätt bra med dessa. Motorerna är rätt sävliga men mycket ork du kan hålla hastighet tämligen enkelt. Här gäller det att smyga iväg på gasen för att sedan ge fullt och därefter släppa efter tills man nått lämplig hastighet. Har inte åkt så mycket B93 som passagerare men motorljudet är tämligen högt och råbarkat i den bakre delen komforten sisådär överlag. I hytten är det andra bullar med en ljudisolerad skärm bakom föraren för att höra maskinen under färd får du öppna sidorutan. Fjädring och hjulställ är som på B96an så det gäller att smyga över farthinder för att inte skrapa i. Du kan iof lyfta hela bussen med en knapp men då blir det nästan olidligt stötigt. Instrumenteringen är nästan idenstisk med B96an. Växellådan är en ZF med fasta växlingar vilket gör att växlarna känns i ryggslutet.

Ger den ett betyg av 4 rattmuffar av 5 möjliga.

Jonas Gustafsson

Tack för intressant läsning. För oss som inte själva kör annat än fordon som kan framföras med B-kort är det kul att höra föraråsikter om olika bussar.
Jag förstår att du tar upp just "ostarna" för att de är unika för Göteborg, men du får gärna bidra med förarerfarenheter av de andra typerna ni har på Majorna också.

Ovanligt att se en ledbuss i Hultåsen förresten.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Simon Bertilsson

Intressant! Speciellt för oss som bara sett den där osten (Var det gouda eller edamer?  ::)) från utsidan, och som bara har BC på den rosa lappen.

Danne B.

Välskrivet och intressant inlägg!!! :)

Kanske vore så´na här beskrivningar något att klistra i en "fast" tråd där man t.ex. då kan söka om man är nyfiken! Att helt enkelt samla "bussprovkörningar/föraråsikter" på ett ställe!

//Danne

Niklas Bygdestam

Citat från: Tomas skrivet 18 december 2007, 23:42:23 PM

DAF ratten de har klämt in är en stor sak och hela instrumentpanelen ser ut som hämtad från Star Trek.

Intressant inlägg! :)

Har du eller någon annan en bild på den här instrumentpanelen som ser ut att vara hämtad från Star Trek? Skulle vara intressant att se denna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 december 2007, 10:00:01 AM

Intressant inlägg! :)

Har du eller någon annan en bild på den här instrumentpanelen som ser ut att vara hämtad från Star Trek? Skulle vara intressant att se denna

Ja, instämmer. :)

Förslaget ovan om en speciell bussrecensionstråd vore ju rätt skoj det med. :)

M

Skulle gärna läsa dina omdömmen om gasvarianten oxå. När jag körde den ansåg jag den värdelös.
/M

Jonas Gustafsson

Citat från: Tomas skrivet 18 december 2007, 23:42:23 PM
Har du kört en MAN A23 ledbuss hela dagen och får en sådan här på kvällen så måste du lugna ner ditt körsätt väldigt mycket, i en A23 kan du ha din vattenflaska ståendes på golvet hela passet utan att den välter men försök inget sådant i den här.

Då gick det bra med vattenflaska på golvet i eftermiddags? För det var väl du som körde 561:an på linje 50 vid fyratiden? Tyckte jag kände igen dig men ville inte störa under färd.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nupski

Jotack Jonas julmusten stod kvar hela vägen från Frölunda via Kallebäck till Frölunda i buss 561, gjorde bara misstaget att inte öppna den utanför sidorutan när jag stod i korsningen Södra Hamngatan / Skeppsbron   ;D så vid hållplats Rosenlund fick jag göra snabbsanering av byxorna.

Bild på instrumentpanelen i en Den Oudsten ser inte mycket ut för världen i dagsljus men nattetid har du ett 20tal knappar som lyser och varningslampor som blinkar i otakt. Här en dagsbild

Oj sicket gensvar på ämnet kommer inom kort med A23 genomgång.