Sista Etanolbussen beställd

Startat av homer, 18 december 2007, 11:52:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Så har SL äntligen lagt ut protokollet från Styrelsemötet den 24 oktober på internet

http://www.sl.se/Upload/om_sl/uploads/Protokoll071024.pdf

på sidan 11 och framåt kan man läsa något intressant, nämligen att Sl ska undvika fördyring av bussparken, jag förstår ärligt inte vad som står, ibland verkar de som om några etanolbussar inte kommer köpas in då dessa är mycket dyrare än dieselbussar, å andra sidan står de att Huddinge-Botkyrka måste skaffa miljövänligare bussar

någon som har en tolkning av vad våra kära politiker menar???

Cero

De verkar ju inte själva riktigt förstå vad de menar men antagligen har det inte med drivmedlet att göra. En sådan fördyring kan räknas hem på bl.a. miljöeffekterna. Däremot är det rimligt att anta att man vill får bort andra eventuella fördyringar som inte är absolut nödvändiga. Historiskt har det funnits mycket som bussbolagen, och då inte minst stora SS/SL, förändrat för att få bussarna att passa deras specifika krav. Kostnaden för att flytta ett handtag, en knapp eller få en viss funktion på exempelvis dörrsystem kan bli mycket stora. Speciellt idag när bussar inte oftast inte beställs i lika stora serier som förr när SL kunde lägga en beställning på likadana 200 vagnar på ett bräde.

Ju färre tvingande krav av det här slaget desto bättre, för bussarna blir därmed mindre dyra i inköp och det blir också lättare för entreprenörerna att plocka in vagnar från andra orter.

/Cero

S Svensson

I framtiden finns det andra bränslen som passar bussdrift bättre. Oftast kommer de från skogsavfall. Etanol passar inte alltid men Metanol är bättre. Vidare så tillverkas etanol av sockerrör eller av vindruvor.En stor del av EU:s jordbruksöverskott är vinodling. Detta överskott destilerar man och gör fordonsetanol av. Inte speciellt miljövänligt.