Busslink 7745.....[1 SL-bild]

Startat av Kvarne, 17 december 2007, 19:21:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

En vagntyp som (äntligen) är historia.... :-X ::) ;)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

M224

Simon A

M224

Citat från: Simon A skrivet 17 december 2007, 19:58:04 PM
Stockholmarna måste jubla ;D

//Simon

Jo, men ersättarna (Scania Omnicity 532x-533x) är tyvärr inte mycket bättre...  ::)

Simon A

Citat från: M224 skrivet 17 december 2007, 20:00:04 PM
Jo, men ersättarna (Scania Omnicity 532x-533x) är tyvärr inte mycket bättre...  ::)
Konstigt... I Uppsala är Omnicityarna väldigt bra bussar. Skulle jag få välja av dessa 2 modeller åker man hellre än Omnicity. Går fort, snabba dörrar och smartare inredd(benutrymme).

//Simon

Bussmicke

Kanske beror på vilken motor som sitter i. I våra OmniCity-led sitter det samma motor som i kortvagnarna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Citat från: M224 skrivet 17 december 2007, 20:00:04 PM

5321-5337 om jag inte missminner mig...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Cero

Citat från: Simon A skrivet 17 december 2007, 20:18:52 PM
Konstigt... I Uppsala är Omnicityarna väldigt bra bussar. Skulle jag få välja av dessa 2 modeller åker man hellre än Omnicity. Går fort, snabba dörrar och smartare inredd(benutrymme).

//Simon

Jodå, nog är Omnicityn ljusår bättre än Neoplan. Dock är Söderorts vagnar snart tio år gamla och alltså av de tidiga årgångarna som inte höll bästa kvalitet, även om de säkerligen är tillfixade vid det här laget. Några kommer från Norrköping men merparten är f.d. blåbussar från Hornsberg. Som Bussmicke säger är de motorsvaga och framför allt väldigt väl inkörda efter alla år av hård tjänst i Stockholms innerstad. Senaste årgångarna av Omnicity är säkerligen betydligt bättre, men var åker man sådana i Sverige? Dessutom blir Omnicityn rejält ifrånkörd av de Omnilink ledvagnar Söderort fick nya förra året. De är visserligen inga raketer heller, även om de har lite bättre ork, men framför allt är de betydligt mer komfortabla att åka med.

/Cero

Simon A

Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2007, 20:26:29 PM
Kanske beror på vilken motor som sitter i. I våra OmniCity-led sitter det samma motor som i kortvagnarna.
Det är mycket möjligt. Har inte så stor koll på vad som finns i motorn på dessa bussar mer än den lilla erfarenheten som praoelev i GUBs verkstad men då var det endast kortvagnarna och motorer och liknande är inte min starka sida.
Uppsalas har nog inte heller tagit lika mycket stryk som Stockholms, vi har ju inte lika tunga linjer här. Vet inte när dessa levererades till Uppsala, början av 2000-talet tror jag. Finns säkert de som vet mer. Men bättre än våra Neoplan är de, det tror jag alla förare på GUB håller med om.

//Simon

Oskar A

Väldigt var det klagas på Neoplan. :) Även om bussarna kanske inte är de bästa i alla avseenden så tycker jag att de har fått utstå lite väl mycket kritik på sistone.

Vad gäller Uppsalas Omnicityledvagnar är de från 2002. Jag tycker precis som Simon A att dessa på det stora hela är bra bussar.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ersa

Det är stor skillnad på OmniCity-ledvagnar med olika motorer.
En OmniCity-ledvagn med den lilla etanol-kortvagnsmotorn är "sådär" kul att tomköra i uppförsbackar när en fullastad timmerbil kommer och kör om en.  :-\  Men har man fått en exakt likadan buss med en större dieselmotor går de "okej".

Ingen sur Omni-led har dock en chans mot en Solaris Urbino dieselledvagn eller helst gamla hederliga Scania CN113ALB med stora starka etanolmotorn. I dem tappar man inte mycket fart i långa uppförsbackar, trots många sittande resenärer.