Från mina kvarter [8 bilder]

Startat av Krille, 16 december 2007, 13:57:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

Tog med mig kameran på söndagspromenixen i morse.
Bilderna är alltså från Älvsbacka i Skellefteå.

Storgatan 102, i korsningen med Dalgatan

Vy mot korsningen, tagen från Dalgatan. Björkarna längst bort ligger längs Dalallén

Stadskyrkan tittar fram bakom Varvsgatan

Den lokala grillen, Korv-Ivars. Ligger precis där Storgatan tar slut.

Betaniaförsamlingen på Östra Nygatan 113. Ingen större aktivitet tycks råda...

Östra Nygatan in mot stan. Den livligaste gatan i området.

Cyklist på Dalallén.

Ainas café. En klassiker. Hur mysigt som helst.

/K

Neko

Det är snö på bilderna . . . *avis*

Härliga bilder! Särskilt cyklisten i allén. :)

Dan Henriksson

Fina bilder allihop, men håller med: den med cyklisten är kanon! Och om jag far norröver måste jag göra ett uppehåll i Skellefteå och ta en fika på Ainas!  :)
/Danne

Krille

Citat från: Dan Henriksson skrivet 16 december 2007, 17:19:31 PM
Fina bilder allihop, men håller med: den med cyklisten är kanon! Och om jag far norröver måste jag göra ett uppehåll i Skellefteå och ta en fika på Ainas!  :)
/Danne

Tacktack. Jo det ska du absolut göra! Rekomenderas

/K

Martin Maltkvist

Citat från: Krille skrivet 16 december 2007, 18:26:38 PM
Tacktack. Jo det ska du absolut göra! Rekomenderas

/K
Jag ska t.o.m söka jobb där, kommunen behöver en förare med placering i Jörn och just nu filar jag som bäst på ansökan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Andreas Ljungqvist

Vilken stämning dessa bilder bjöd på.. Gillar särskillt cyklisten.. Mera sånt här..

bjalle

Simon Bertilsson

Vackert och stämningsfullt!
Det är smått beundransvärt att få inspiration till att plåta den här typen av bilder i sin hemmiljö. :)

Krille

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 december 2007, 22:52:16 PM
Vackert och stämningsfullt!
Det är smått beundransvärt att få inspiration till att plåta den här typen av bilder i sin hemmiljö. :)

Jo, men när man väl varit ute en stund upptäcker man rätt mycket coolt att fota!
Så ut med kameran allihop!  8)
Tack för glada tillrop btw

/K

Jona

Fina bilder, måste följa med dig på någon sådan där tur någongång.

Ainas café är historiskt då det funnits i 100 år eller så....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 17 december 2007, 17:58:15 PM
Fina bilder, måste följa med dig på någon sådan där tur någongång.

Ainas café är historiskt då det funnits i 100 år eller så....

/Jona

Hoppas dock att kanelbullarna inte är lika gamla.  ;D
Jag fullkomligt älskar gamla traditionsrika kaféer och konditorier: Sultans i Katrineholm, Thimons i Nässjö (ja, det var pizzeria i många år men är nu återöppnat som kondis), Fridolfs i Ystad, Orion i Borås...

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 19:35:34 PM
Jag fullkomligt älskar gamla traditionsrika kaféer och konditorier: Sultans i Katrineholm, Thimons i Nässjö (ja, det var pizzeria i många år men är nu återöppnat som kondis), Fridolfs i Ystad, Orion i Borås...

Vid sin nästa Västernorrlandsresa bör Staffan strunta i Högakustenbron och istället svänga av E4:an för att kunna stanna till här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4sterlunds_konditori

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 19:35:34 PM

Har du provat Duvanders  i Kristianstad? Om inte - gör det! :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 december 2007, 00:32:06 AM
Har du provat Duvanders  i Kristianstad? Om inte - gör det! :)

Självklart! Det är en nödvändighet när jag har vägarna förbi Kristianstad.
Wästerlunds konditori vid Sandöbron känner jag till och har även fotograferat men tyvärr hade jag planerat lite fel så det fanns ingen anledning att gå in för att fika där när jag åkte förbi. Nåväl, det är ju en orsak god som någon att åka dit igen.

Niklas Bygdestam

I Uppsala har vi dels Ofvandahls som kanske är det allra mest kända. Det är charmigt på sitt sätt. Inredningen är över 100 år och sliten. Men det är just att inredningen är sliten som gör charmen. Skulle man renovera skulle det inte längre vara Ofvandahls

Güntherska konditoriet är också klassiker. Det ligger fint till vid Fyrisån och det rekomenderar jag också. Även det är härligt gammaldags

Och så har vi Konditori Fågelsången som är ett trevligt konditori i charmig 30-talsstil och ligger fint vid Svadammen i Uppsala

Men det finns fler konditorier här i stan  och flera är charmigt gammaldags :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.