Författare Ämne: Södertörns Brandförsvar föreslår fler färger på registreringsskyltar  (läst 2629 gånger)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4928
Tydligare märkning, via registreringsskyltarnas färger, kan hjälpa vid olyckor, menar Södertörns Brandförsvar. Man syftar då främst på gasdrivna och batteri/hybridfordon, som har ett helt annat brandförlopp, jämfört med bensin- och dieseldrivna fordon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ska-ny-farg-pa-registreringsskyltar-radda-liv

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7202991

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5296
Är väl MSB som egentligen tagit fasta på detta. Frågan är dock hur man praktiskt skulle gå tillväga då det inte finns många lediga färger att tillgå för detta?! Att stuva om och ändra färger på redan etablerade reg.skyltar för saluvagnar, taxi, diplomatfordon, export, militär etc. känns som ett ganska omfattande projekt. Sedan är det frågan om hur många nya skyltar som behövs? Detta då med tanke på att det finns en uppsjö olika typer av batterikombinationer liksom det finns flera sorters fordonsgas. Att bara ha en enda färg för allt som bedöms som ev. farligt ger ju inte mycket till vägledning i sig.

Vid en brand eller trafikolycka så brukar det inte heller vara så att reg.skyltarna alltid är så lättlästa... tvärtom brukar dessa vara de första föremålen att förstöras. Speciellt med tanke på att reg.skyltarna brukar sitta placerade på de mera utsatta platserna på ett fordon. Personligen dömer jag inte ut idén om att lättare kunna känna igen/utvisa olika typer av framdrivningssätt, men jag tror nog att man får fila lite mera på dessa tankar. Sannolikt kanske mera något i stil med skyltningen som finns för ADR. I sak känns detta även mera som en fråga som bör hanteras på EU-nivå snarare än på nationell nivå.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad pegee

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 291
Bra idé, men det finns inte så många färger kvar att använda:

Blå   Diplomatiska kåren
Gul   Taxi
Vit/Röd   Exportvagn
Orange  Rallybil
Grön   Temporär skylt på nya bilar
Svart/Gul   Militärfordon
Vit   Den vanliga registreringsskylten

Man skulle kanske kunna tänka sig flerfärgade skyltar?
Eller blandfärger som rosa eller violett?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Nu tillbaka i fadershuset, Nobina.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4928
Portugiserna har ju ett gult fält till höger med år och månad för första registrering. Något sådant liknande, med olika färger och tecken, kanske skulle kunna gå att använda för att påvisa om fordonen är batteri/elhybrider eller gasdrivna.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle_registration_plates_of_Portugal

Redan nu har ju många biltillverkare ljusblå emblem på de bilar som är hybrider, till skillnad mot silverkromade för rena bensin- och dieselbilar utan batterier.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5296
Det som ska ge eventuell varning måste dock synas tydligt. En reg.skylt är som sagt inte stor i sig så ett litet fält i ena kanten innebär därmed större risk för att den info den kan ge istället missas eller förstörs.

Idén är som sagt inte fel, men de får nog grunna på’t ett tag till. Sedan är det nog som påpekat så att dylikt bör standardiseras inom Europa eller ännu hellre genom att uppdatera Wien-konventionen. I annat fall finns det ju risk för missuppfattningar etc. om en färg kanske betyder en sak i Sverige och en helt annat i Tyskland eller Ukraina.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4928
Idén är som sagt inte fel, men de får nog grunna på’t ett tag till. Sedan är det nog som påpekat så att dylikt bör standardiseras inom Europa eller ännu hellre genom att uppdatera Wien-konventionen. I annat fall finns det ju risk för missuppfattningar etc. om en färg kanske betyder en sak i Sverige och en helt annat i Tyskland eller Ukraina.

I så fall behöver man nog standardisera det mesta inom skyltarna från grunden inom EU/EES. Idag har man väl främst kommit fram till måtten på 520 x 110 mm som dock alla EU-länder inte infört ännu. Belgien införde formatet så sent som 2010, och Finland/Åland har ännu inte gjort det.
Sen har vi färgerna. Gult är vanliga personbilar i Nederländerna, bakre skylten på vanliga personbilar i Storbritannien, samt taxibilar i Sverige. Blått är diplomatbilar i Sverige, och taxibilar i Nederländerna. Grönt är saluvagnsskyltar i Sverige, och lätta lastbilar i Norge. Inte helt tydligt.

Lämnar vi Europa och blickar utåt har man dock väldigt gott om färgkoder i t.ex Japan. Bara på motorcyklar har man nämligen fem olika färgkombinationer på skylten, vilket visar storleken på motorn. Upp till 49 cc har vita skyltar med blå tecken. 50-89 cc har gula skyltar med blå tecken. 90-124 cc har rosa skyltar med blå tecken. 125–249 cc har vita skyltar med gröna tecken, och allt över 250 cc har vita skyltar med gröna tecken och en grön ram runt.
För fyrhjuliga bilar (som ej används för kommersiell persontransport) har mopedbilar upp till 49 cc ljusblå skyltar med mörkblå tecken, 50-660 cc gula skyltar med svarta tecken, och över 661 cc har, så att säga "vanliga", vita skyltar med mörkgröna tecken.
« Senast ändrad: 23 april 2019, 19:40:17 PM av Ersa »

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5296
Visst förekommer det fullt med avvikelser på bl.a. reg.skyltar. Det som räknas upp ovan är dock inte säkerhetsrelaterat i så måtto och då spelar bristande standardisering mindre roll. Ska något fungera säkerhetsmässigt så lär kraven bli hårdare.

Wien-konventionen som jag nämnde är sedan primärt för Europa, men inte heller den (trots att den trädde i kraft 1977) har ratificerats fullt ut av alla europeiska länder. Britterna är t.ex. som vanligt aviga, men även Spanien, Irland och några till har egna varianter på somligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman