Idén är som sagt inte fel, men de får nog grunna på’t ett tag till. Sedan är det nog som påpekat så att dylikt bör standardiseras inom Europa eller ännu hellre genom att uppdatera Wien-konventionen. I annat fall finns det ju risk för missuppfattningar etc. om en färg kanske betyder en sak i Sverige och en helt annat i Tyskland eller Ukraina.
I så fall behöver man nog standardisera det mesta inom skyltarna från grunden inom EU/EES. Idag har man väl främst kommit fram till måtten på 520 x 110 mm som dock alla EU-länder inte infört ännu. Belgien införde formatet så sent som 2010, och Finland/Åland har ännu inte gjort det.
Sen har vi färgerna. Gult är vanliga personbilar i Nederländerna, bakre skylten på vanliga personbilar i Storbritannien, samt taxibilar i Sverige. Blått är diplomatbilar i Sverige, och taxibilar i Nederländerna. Grönt är saluvagnsskyltar i Sverige, och lätta lastbilar i Norge. Inte helt tydligt.
Lämnar vi Europa och blickar utåt har man dock väldigt gott om färgkoder i t.ex Japan. Bara på motorcyklar har man nämligen fem olika färgkombinationer på skylten, vilket visar storleken på motorn. Upp till 49 cc har vita skyltar med blå tecken. 50-89 cc har gula skyltar med blå tecken. 90-124 cc har rosa skyltar med blå tecken. 125–249 cc har vita skyltar med gröna tecken, och allt över 250 cc har vita skyltar med gröna tecken och en grön ram runt.
För fyrhjuliga bilar (som ej används för kommersiell persontransport) har mopedbilar upp till 49 cc ljusblå skyltar med mörkblå tecken, 50-660 cc gula skyltar med svarta tecken, och över 661 cc har, så att säga "vanliga", vita skyltar med mörkgröna tecken.