Huvudmeny

Temsa Opalin

Startat av Cyklisten, 15 december 2007, 17:23:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Igår var min sista dag i skolan... inte bara innan jul, utan formodligen i hela mitt liv ;) Då passade jag på att röra mig lite under förlängd lunchrast och ta några bilder runt kvartetet. Det stod bl.a. en Temsa parkerad vid Midhemsgrillen.

Mikael T Nilsson

Tack för bilderna. En av få Temsa-bussar i Sverige.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 15 december 2007, 17:39:14 PM
Tack för bilderna. En av få Temsa-bussar i Sverige.

Nåja, det lär finnas mellan 35 och 40 Temsa i Sverige. De allra flesta Opalin, den modell som syns på bilden.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2007, 18:16:41 PM
Nåja, det lär finnas mellan 35 och 40 Temsa i Sverige. De allra flesta Opalin, den modell som syns på bilden.

Hur går det med försäljning av större Temsa i Sverige? Börjar det komma fler även här nu? Vad jag har förstått så vill de som säljer Temsa i Sverige gärna även sälja de större bussarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 december 2007, 18:34:20 PM

Hur går det med försäljning av större Temsa i Sverige? Börjar det komma fler även här nu? Vad jag har förstått så vill de som säljer Temsa i Sverige gärna även sälja de större bussarna

Ja, det har ju blivit ett par stycken. Jag hittar fyra: två Safari hos Veolia och en vardera Diamond och Tourmalin hos AT Södertälje Trafik. Men kan finnas någon mer som jag missat.

Andreas Ljungqvist

Se där så Bergkvara skaffar Temsa detta visste jag inte.. Den klär ju i deras design... Trevligt, tack för bilden

buss-tobbe

Häftigt att bergkvara skaffar Temsa... Tack för bilderna!

Henasa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2007, 18:38:08 PM
Ja, det har ju blivit ett par stycken. Jag hittar fyra: två Safari hos Veolia och en vardera Diamond och Tourmalin hos AT Södertälje Trafik. Men kan finnas någon mer som jag missat.

Södertälje Trafik har dessutom skaffat en liten Opalin.. Inte ny men nästan!!!

/Henrik

Simon Bertilsson

Hur funkar det med service och reservdelar för ett sådant minoritetsmärke?

Bengt Jönsson

Citat från: Cyklisten skrivet 15 december 2007, 17:23:33 PM
Igår var min sista dag i skolan... inte bara innan jul, utan formodligen i hela mitt liv ;) Då passade jag på att röra mig lite under förlängd lunchrast och ta några bilder runt kvartetet. Det stod bl.a. en Temsa parkerad vid Midhemsgrillen.

Kan ju förtälja för forumet att just i ett ovanstående fordon men i Orusttrafikens färger skedde nyårsaftonens "festresa"..  Både dit och hem..  ;D
Noterade att motorn gick "dieselhårt".
Vad är det förresten för drivlina i en Temsa Opalin?

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 januari 2008, 20:08:14 PM

Kan ju förtälja för forumet att just i ett ovanstående fordon men i Orusttrafikens färger skedde nyårsaftonens "festresa"..  Både dit och hem..  ;D
Noterade att motorn gick "dieselhårt".
Vad är det förresten för drivlina i en Temsa Opalin?

/Bengt

Temsa tillverkar även drivlinan. Fabriken finns i asiatiska delen av Turkiet. När det gäller service och reservdelar, som det frågades om i annat inlägg, sköts detta av Temsa Sverige AB som tack vare Temsa Europe har  en tillfredsställande försörjning av reservdelar och service i vårt land. Chef för Temsa Sverige är den gamle försäljningschefen för Mercedes-bussar, Christer Swärd, och chefen för Temsa Europe heter Wim van Hool (jodå, han är släkt med karosstillverkaren van Hool).

Erol

Vet du var i den asiatiska delen? Har nämligen planer på att ta mig ner någon gång och eventuellt hälsa på lite släkt också som bor i den asiatiska delen.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2008, 22:58:45 PM
Temsa tillverkar även drivlinan. Fabriken finns i asiatiska delen av Turkiet. När det gäller service och reservdelar, som det frågades om i annat inlägg, sköts detta av Temsa Sverige AB som tack vare Temsa Europe har  en tillfredsställande försörjning av reservdelar och service i vårt land. Chef för Temsa Sverige är den gamle försäljningschefen för Mercedes-bussar, Christer Swärd, och chefen för Temsa Europe heter Wim van Hool (jodå, han är släkt med karosstillverkaren van Hool).

Motorerna tillverkar dom väl ändå inte själva? Opalinen verkar då i alla fall ha en 6-cylindrig MAN-snurra på 220hk.
/GL

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2008, 22:58:45 PM

Enligt Temsa:s hemsida som jag var inne och tittade på så sitter det en 6 cylindrig MAN-diesel i modellen "Opalin".

http://www.temsa.com

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 01 januari 2008, 23:27:24 PM
Motorerna tillverkar dom väl ändå inte själva? Opalinen verkar då i alla fall ha en 6-cylindrig MAN-snurra på 220hk.
/GL

Korrekt. Mitt misstag. Läste drivlina. Tänkte chassi.