I GDG:s fotspår - från Tvåstad till Karlsborg

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2007, 16:51:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep med GDG-anknytning. Först en av GDG:s många Volvo B10M / Alpus, fotograferad i Vänersborg. Jag har ingen uppgift om vilket Swebus-nr GDG 1376 senare fick. Finns det någon här som har uppgift om detta?



Swebus 0194, f.d. GDG 1282, en VOlvo B10M / van Hool 210, från tidigt 80-tal. Den levererades ursprungligen i GDG:s färgsättning men blev senare omlackerad till Älvsborgstrafikens färgsättning.

Jag vet inte hur vanlig denna busstyp var hos GDG.



En av Skaraborgs f.d. GDG-vagnar, Swebus 0326 (f.d. GDG 1558), fotograferad i Skövde. I Skaraborg var väl GDG representerad i Tibro och Karlsborg?

Har för mig att bilden är tagen i samband med en resa tillsammans med Bussmicke 1994.



Numera finns det inte kvar någon f.d. GDG-buss hos Swebus. I somras hittade jag ett spår kvar av GDG. Det var i Swebus uppställningsplats i Karlsborg, se värmerampen framför bussen på bilden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

j-a

GDG 1376 fick nr 0217 hos Swebus. Vanhoolen på bilden var inte särskillt vanlig hos GDG ,det fanns 6st  1280,1281,1282,1385,1386,1387

Mikael T Nilsson

Citat från: j-a skrivet 15 december 2007, 17:03:09 PM
GDG 1376 fick nr 0217 hos Swebus. Vanhoolen på bilden var inte särskillt vanlig hos GDG ,det fanns 6st  1280,1281,1282,1385,1386,1387

Hej,

Tack för uppgifterna. Jag misstänkte att just denna van Hool-modell inte var så vanlig hos GDG.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Göran Nilsson

Tackar för Tvåstadsbilderna. Vad blev det av Swebus 0194, jag har inget minne av att den fanns kvar i området när jag flyttade till Vänersborg 1996.
/ GNl

Mikael T Nilsson

Citat från: Göran Nilsson skrivet 15 december 2007, 18:31:31 PM
Tackar för Tvåstadsbilderna. Vad blev det av Swebus 0194, jag har inget minne av att den fanns kvar i området när jag flyttade till Vänersborg 1996.
/ GNl

Har en obekräftad uppgift om att 0194 avyttrades 1997, men ingen uppgift om var den då var stationerad.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

j-a

En av vanhoolerna i 12xx serien gick i Kungälv de sista GDG åren,men minns ej vilken av dom

S Svensson

Det var 1282-194 som var placerad i Kungälv ca 1989-1990.Den användes i Vänersborg på linjen Öxnered-Vänersborg (och vidare på VL linje) nr62. Ursp 1+2 inredning emellan dörrarna. Den och 1280-1281 ombyggd till 2+2 inredning,dvs linjevagnsutförandet. Precis som prototypen LB 238.
Färgsättningen var GDG färg såsom B58-GDG Alpus karossern.Växellåda Allison.
1385-1387 är en blandning. Hela tiden linjevagn med ZF S6 växellåda (manuell). Färgsättning samma som B10M GDG Alpus orange röd såsom på bilden.
194 återgick till Vänersborg. Borås kom att tillhöra Västergötlands bussregion och följanktligen kom 0194 att bli placerad i Skene som skolbuss. Exakt vart den gick vet jag inte. Använd juni 95 för sista gången och avställd och därefter övningsobjekt för brandkår i Bohuslän.
GDG köpte in de tre 1280-1282 för körning i Alingsås och Vänersborg för blandad tätort och linje. De tre senare köptes karosserna på en sorts "rea" till extrapris.Chassie hade man redan. Karossmodellen som kom 1979 var tänkt att finnas i både tätortsutförande och linjeutförande. I slutet av 1981 ändrades lagstiftningen om hur bred en buss och lastbil får vara. 2,60 m blev tillåtet och van Hool tog fram en modell som passade Sverige.Denna linjevagns kallas ofta för 210/1982 och 260/GL utförande. Den sistnämnda är en högbyggd 210 som såldes 1990 och några år framåt.
Tidigt kom  210 på B6F som t ex JNC399 och 260 på B6FA .

Mikael T Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 16 december 2007, 10:51:53 AM
Det var 1282-194 som var placerad i Kungälv ca 1989-1990.Den användes i Vänersborg på linjen Öxnered-Vänersborg (och vidare på VL linje) nr62. Ursp 1+2 inredning emellan dörrarna. Den och 1280-1281 ombyggd till 2+2 inredning,dvs linjevagnsutförandet. Precis som prototypen LB 238.
Färgsättningen var GDG färg såsom B58-GDG Alpus karossern.Växellåda Allison.
1385-1387 är en blandning. Hela tiden linjevagn med ZF S6 växellåda (manuell). Färgsättning samma som B10M GDG Alpus orange röd såsom på bilden.
194 återgick till Vänersborg. Borås kom att tillhöra Västergötlands bussregion och följanktligen kom 0194 att bli placerad i Skene som skolbuss. Exakt vart den gick vet jag inte. Använd juni 95 för sista gången och avställd och därefter övningsobjekt för brandkår i Bohuslän.
GDG köpte in de tre 1280-1282 för körning i Alingsås och Vänersborg för blandad tätort och linje. De tre senare köptes karosserna på en sorts "rea" till extrapris.Chassie hade man redan. Karossmodellen som kom 1979 var tänkt att finnas i både tätortsutförande och linjeutförande. I slutet av 1981 ändrades lagstiftningen om hur bred en buss och lastbil får vara. 2,60 m blev tillåtet och van Hool tog fram en modell som passade Sverige.Denna linjevagns kallas ofta för 210/1982 och 260/GL utförande. Den sistnämnda är en högbyggd 210 som såldes 1990 och några år framåt.
Tidigt kom  210 på B6F som t ex JNC399 och 260 på B6FA .

Tack för de utförliga GDG-/Swebus-uppgifterna
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.