Lite söder-om-Söder-nostalgi

Startat av Dan Henriksson, 15 december 2007, 15:34:35 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Dan Henriksson

Här är två bilder jag hittade i "arkivet". De är väl inga fototekniska höjdare, men kanske kan de ge glimtar om hur det såg ut för inte så jättelänge sedan. De är tagna 1981 och mycket har hänt i området sedan dess.

Hammarbyhamnen, den norra till vänster och den södra till höger. Längst bort i bild, bostadsområdet på höjden, är Henriksdalsberget, har även hörts kallas Dasslocket!

Gullmarsplans tunnelbanestation. Johanneshovsbron har just börjat byggas och Tvärbanan ligger ännu så länge långt fram i tiden. De blå vagnarna var ett tåg inlånat från bana 3. Jag kanske svamlar, men jag har för mig att det var tyristorvagnar och att det var något slags utprovning hur den typen av vagnar klarade att gå på utomhussträckor.

Edit: Här kommer ytterligare två bilder:

Gullmarsplan under tidigt 80-tal, en Scania CR112 (H10 el. H11) och en Leyland Panther (H34) syns vid stationen.

Globen under uppförande. Den här bilden är tagen kring 1987.

Hälsningar Danne

Micke Asklander

När det gäller bilden från Gullmarsplan och tunneltåget, så borde det vara 19 tur 3 som gick med C9:orna  vagnarna.
Dom gick ju bara på linje 19, samt då i högtrafik under den tiden dom var på bana 1 och vi slapp dom 8 C4:orna som var nere på bana 3 i stället.
Det var tider det.
Micke

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 12:16:13 PM

Vad är det för kontaktledningsstolpar som syns nära vägen?

Trådbussarna till Årsta, väl?

Anders

Ulrik Berggren

Citat från: Anders Noren skrivet 16 december 2007, 12:56:50 PM
Trådbussarna till Årsta, väl?

Anders

Japp! Dessa fanns kvar längs dåvarande Huddingevägen fram till Södra LÄnken började byggas om jag minns rätt.

/UB

KRNI

Mycket trevliga och intressanta bilder!
/KRNI

JDS

Citat från: Dan Henriksson skrivet 15 december 2007, 15:34:35 PM

Gullmarsplans tunnelbanestation. Johanneshovsbron har just börjat byggas och Tvärbanan ligger ännu så länge långt fram i tiden. De blå vagnarna var ett tåg inlånat från bana 3. Jag kanske svamlar, men jag har för mig att det var tyristorvagnar och att det var något slags utprovning hur den typen av vagnar klarade att gå på utomhussträckor.
´

Det stämmer att sådana prov gjordes, och proven föll väl ut ungefär som man kunde förvänta sig, varför användandet av vagnarna i praktiken begränsades till T-bana 3 i många år. C9 hade ursprungligen roterande omformare och traktionsutrustningen bedömdes då inte fungera tillfredsställande under vinterförhållanden. Numera är vagnarna sedan flera år försedda med statiska omriktare, men någon annat än sporadisk insats har inte ägt rum utanför T-bana 3 sedan dess. (Jodå, jag har kört C9 i trafik både på T-bana 1 och 2!)

(Men när ägde provet rum? När började man bygga Johanneshovsbron? Kan det ha varit typ 1979, annars rör det sig kanske om någon annan aktivitet?)

Cero

Citat från: JDS skrivet 21 december 2007, 20:35:41 PM
´

Det stämmer att sådana prov gjordes, och proven föll väl ut ungefär som man kunde förvänta sig, varför användandet av vagnarna i praktiken begränsades till T-bana 3 i många år. C9 hade ursprungligen roterande omformare och traktionsutrustningen bedömdes då inte fungera tillfredsställande under vinterförhållanden. Numera är vagnarna sedan flera år försedda med statiska omriktare, men någon annat än sporadisk insats har inte ägt rum utanför T-bana 3 sedan dess. (Jodå, jag har kört C9 i trafik både på T-bana 1 och 2!)

(Men när ägde provet rum? När började man bygga Johanneshovsbron? Kan det ha varit typ 1979, annars rör det sig kanske om någon annan aktivitet?)

Att C9 gått i trafik på bana 2 är en nyhet för mig. Har sett allt utom C1 och C9 på röd linje genom åren.

Proven med C7 och C9 var väl 1981 eller 1983 om jag inte minns fel. Jobbade nämligen tillfälligt på en arbetsplats med utsikt över Hagsätralinjen de åren och minns både när provtågen dök upp och fick även chans att åka med dem till/från arbetet.

Peter Rost

Provkörningar  med  C9  gjordes   våren  1981, samt  hösten-83. Samtidigt  vid  dessa  två  tillfällen  fanns  C4:or  på  bana 3.

/Peter

JDS

Citat från: Peter Rost skrivet 22 december 2007, 22:20:04 PM
Provkörningar med C9 gjordes våren 1981, samt hösten-83. Samtidigt vid dessa två tillfällen fanns C4:or på bana 3.

Aha! Tack för den uppgiften!