Huvudmeny

Busslink 4612-4613

Startat av Bussmicke, 15 december 2007, 00:15:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

snygga bussar är dom nya  ???

Jona

HEJ

Dessa bussar fascinerar mig litegran. Kan någon berätta om dom. Alltså hur är åkkomfort och hur dom och köra.
Är fjädervägen tillräckligt lång eller går även dessa lågentrebussar stötigt och ryckigt på dåliga vägar.

Annars måste jag tyvärr krypa till korset och erkänna att VEGA än så länge är en av dom bekvämaste bussmodeller man kan åka. Dom går som ett strykjärn över både gupp och gropar. Bekväma sätem osv. Ända aber med dom är att stolarna sitter för nära så dom är liksom lite trånga.

Våra lågentre Säffle vi har här i denna stad gillar jag inte, skramlar och dålig åkkomfort. Okej en höggolvad säffle går nog lika bra som vegorna på dåliga vägar, kanske något stötiga och känsligare men dom är en trevlig busstyp.
Det är därför jag funderade hur åkkomfort osv var på bussarna på bilden eftersom dom är lågentre och säffle.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord


Bussmicke

På vilken planet då?

Skämt o sido, EN månad max har de rullat.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas Ljungqvist

Tack för trevliga bilder Micke, dessa vagnar klär i SL dekor..

robbes

Staffan har delvis rätt det senaste eu reg beviste utfärdades i mars. Dock togs de ej i trafik förrens i september enligt nedan och busslink blev brukare i oktober:

Årsmodell: 2007 Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 
Chassinummer: YV3R6M3257A119873
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-03-27
Upplysningar: Leasing
 
Brukare
Namn: BUSSLINK I SVERIGE AB RÅSTA 
Adress: ENKÖPINGSVÄGEN 77
Postnr: 174 46 Förvärvsdatum: 2007-10-31
Ort: SUNDBYBERG
 

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: Trygg-Hansa
Försäkringsdatum: 2007-10-31
 


Leasinggivare
Orgnr: 556021-1475
Namn: NORDEA FINANS SVERIGE AB


Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2007-09-25) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: BUSS
Fordonet tillverkat:  Producentansvarig: 
I trafik första gången i Sverige: 2007-09-25 Import: Nej

Bussmicke

Möjligt men det jag avser med kom i trafik är när det kör linje, allt annat är ointressant.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

robbes

micke jag skrev att han delvis hade rätt bara men som sagt sade ju ej att du har fel med tanke på  då den kom i bruk

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2007, 22:10:00 PM
Möjligt men det jag avser med kom i trafik är när det kör linje, allt annat är ointressant.

Mitt svar skall ses som bakgrund mot att någon tramsmakare i ett nu kvastat inlägg skrev att de kom i slutet av 1970-talet. Men man brukar faktiskt räkna med att bussen tas i trafik när den registreras, vilket var det jag tänkte på.
Tydligen har har något så ovanligt hänt som att bussarna stått stilla i flera månader, vilket kan ha med trafikstarten i Råsta att göra.

homer

Kan de inte vara så att när busslink fick reda på att dem vann trafiken beställdes bussarna direkt av volvo som i sin tur registrerade dem hos vägverket trots att dem inte fanns rent fysiskt

problemet jag ser är väl den dan bussen på pappret fyller pension då den egentligen skulle få rulla några månader till

robbes

som sagt är volvo som stått osm ägare fram tom det att busslink förvärvade dem.Och när de tas i trafik första gången står i klartext i vägverkets uppgifter:

i detta fallet är det  I trafik första gången i Sverige: 2007-09-25

Har ett anat exempel ochj det är en buss som orusttrafiken har udu 992 som gick som demobuss hos volvo volvo blev ägare till den den 24 november 2006 men den togs ej i trafik förrens I trafik första gången i Sverige: 2007-03-30 och det vet jag med säkerhet för jag körde den till tyskland på shoppingresa men då var den vit och mamma mia stripad

Skalman

> beställdes bussarna direkt av volvo som i sin tur registrerade dem hos vägverket trots '
> att dem inte fanns rent fysiskt

Det påverkar inte det datum som hos VV anges som "I trafik första gången i Sverige",
eftersom det datumet avser när fordonets godkänts vid registreringsbesiktning första
gången, och således får rulla i trafik.

Frippe Fribas

Är det inte så att chassit byggs vid en tidpunkt och karossen en annan, blir reg. datum när chassit får reg. nr. eller när karossen monterats?
I just dessa fall har bussarna inte stått stilla särskilt länge, bussarna beställdes för över ett år sedan, men Volvo klarade inte att bygga och leverera bussarna förrän i September som jag förstått saken...
//Fredrik

Bussmicke

Kan det vara nån förregistrering som spökar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.