Huvudmeny

Bildsvep - SL H22

Startat av Mikael T Nilsson, 14 december 2007, 17:27:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: F.Å skrivet 17 december 2007, 16:10:48 PM
Icke att förglömma uddafågeln H20A 5382

Hur är historien kring denna buss?

Det är väl en helt nybyggd buss med "gammalt" nummer.

Vad hände med den första H20A 5382?

Ponera att man skulle göra något liknande idag, ex om H18E 5082 brann eller dyl, sedan stoppade man in en ny Omnilink med samma nummer som ersättare.

Kvarne

Citat från: M224 skrivet 17 december 2007, 18:18:02 PM
Hur är historien kring denna buss?

Det är väl en helt nybyggd buss med "gammalt" nummer.

Vad hände med den första H20A 5382?

Ponera att man skulle göra något liknande idag, ex om H18E 5082 brann eller dyl, sedan stoppade man in en ny Omnilink med samma nummer som ersättare.

H20A 5382 brann kraftigt och blev mer eller mindre svårt utbränd. Mot alla odds så beslutades det dock att man skulle bygga upp den igen. 5382 är alltså i grund å botten en Van Hool men efter branden fick den H22-utseende. Trots detta var det alltså även efter branden en Van Hool i grunden..
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

M224

Citat från: Kvarne skrivet 17 december 2007, 18:22:35 PM
H20A 5382 brann kraftigt och blev mer eller mindre svårt utbränd. Mot alla odds så beslutades det dock att man skulle bygga upp den igen. 5382 är alltså i grund å botten en Van Hool men efter branden fick den H22-utseende. Trots detta var det alltså även efter branden en Van Hool i grunden..

Ahh tack, snacka om bastard.  ;D

Simon A

Eftersom man verkat missa min fråga så passar jag på att fråga igen :):
Varför satte man dit den svarta plasgrillen på dessa bussar. Var det en skyddsak?

//Simon

Bussmicke

Undrar om man skulle kunna göra samma sak nuförtiden?
Tänker på Swebus 5472 som brann på Lucia.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2007, 20:34:26 PM
Undrar om man skulle kunna göra samma sak nuförtiden?
Tänker på Swebus 5472 som brann på Lucia.

Troligen inte men det beror ju också på hur chassiet klarat branden. Blir det snett så är det inte mycket att ta vara på. Omkorgningar var ganska vanligt förr i världen. Stadsbussar i Borås gav minst ett 10-tal av sina äldre bussar ytterligare 10 år att leva genom omkorgning på 1950-talet.
I dag är det lite mer slit och släng över alltsammans.

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2007, 20:23:38 PM
Petimeterkommentar:

H20 5382 brandskadades svårt, den fick därför en nybyggd Säfflekaross på det gamla B58 chassiet och ny littera H20A för att skilja den mot övriga H20.

//Lars

Körde förbi på 541:an, när den brann i Backlura...
Glad att jag inte körde den bussen. Den brann bra!
Är det någon som vet varför den började brinna?
Kortis?

Johan

Ivo

Citat från: Norrortsmicke skrivet 14 december 2007, 17:27:27 PM

Det har varit en del diskussioner kring SL:s H22 här på Bussnack. Här kommer ett bildsvep på några H22:or i lite olika utförande, fotograferade i olika SL-distrikt.

Först en av Björknäs H22, vagn 5951 fotograferad vid Henriksdal. Enligt mina anteckningar gick 5951 i Björknäs från det att den levererades fram till dess den avyttrades.

:D  ;)  :)   Det stämmer den var mest placerad i Grisslinge nästan hela sin tid.  8)

Tack för nostalgi bilderna.  :D

Anders Lundén

Citat från: Kvarne skrivet 17 december 2007, 18:22:35 PM

5382 (som Van Hool) i Granängsringen, Tyresö 810623

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.