Helmarkar'n på kusten

Startat av Ersa, 13 december 2007, 19:15:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Förr känd som Granbergs Buss 40
Den andra "Helmarkar'n på kusten" är Skelleftebuss 234, tidigare Norsjöbuss 34.

bjalle

Ante

Citat från: Verspieder skrivet 13 december 2007, 19:15:06 PM

Förr känd som Granbergs Buss 40
Den andra "Helmarkar'n på kusten" är Skelleftebuss 234, tidigare Norsjöbuss 34.

Trevligt!
Måste säga att jag blev VÄLDIGT positivt överraskad den första (och enda) gången jag åkte med den.
Betydligt skönare säten än de andra Van Hoolasen man har längs Norrlandskusten (ni får ursäkta, men det är faktiskt vad jag tycker om de bussarna ;)) och tystare färd. Det enda som man kunde anmärka på var att det var lite utrymme för benen.
Man blir alltid glad när det kommer något alternativ till Van Hoolerna ;D
Dock ska tilläggas att Van Hoolerna är betydligt stiligare än denna ;)

/A

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 december 2007, 23:01:30 PM
Ser lite frösen ut ;D

Finns fler bussar man kan kalla kalla. För inte kan dessa heta heta?  ::)
Här gäller det att ha tungan rätt i mun! :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 14 december 2007, 21:53:01 PM

Ni har väl inte samma väder där uppe som vi i Borås. Här har det rått rått några dagar men nu har det blitt blitt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 14 december 2007, 21:53:01 PM

Är inte fordonen "rampade" till både tryckluft och värme under nätterna .. ?
???  ???
Eller är det motorvärmare modell "Ryssland" som gäller?  Dvs man skjuter in ett tråg med brinnande olja under motorn när man vill få den varm..  ;D

/Bengt 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 december 2007, 21:45:26 PM

???  ???
Eller är det motorvärmare modell "Ryssland" som gäller?  Dvs man skjuter in ett tråg med brinnande olja under motorn när man vill få den varm..  ;D

/Bengt 

Det rör sig med all sannolikhet om avställda bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

till 100% törs jag säga 93anb är avställd

Regnr: OEJ645 Färg: Flerfärgad
Fabrikat: VOLVO B10M-55 3-AXL
Årsmodell: 1990 Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 
Chassinummer: 1M2F14LA023303
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-10-25
Upplysningar: 

Ägare/Brukare
Namn: VEOLIA TRANSPORT SVERIGE AB 
Adress: BUSSVÄGEN 2
Postnr: 293 40 Förvärvsdatum: 2007-10-25

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: Trygg-Hansa
Försäkringsdatum: 2007-10-25

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2007-09-12) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 5 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:  Producentansvarig: 
I trafik första gången i Sverige: 1989-11-21 Import: Nej
I trafik första gången i utlandet:  Utredning: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2007-11-30
Senast godkända besiktning: 2006-12-08
Föreläggande: Nej Körförbud: Ja

robbes

och för att återknyta till tråden

Regnr: SCM643 Färg: Flerfärgad
Fabrikat: SCANIA-HELMARK K124EB6X2
Årsmodell: 2001 Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 
Chassinummer: K6X20001839512
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-06-27
Upplysningar: 

Ägare/Brukare
Namn: VEOLIA TRANSPORT AB 
Adress: MIDGÅRDSV 20
Postnr: 973 34 Förvärvsdatum: 2007-06-27

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: Trygg-Hansa
Försäkringsdatum: 2007-06-27

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2007-08-08) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 3 Yrkesmässig trafik: LINJE
Fordonet tillverkat:  Producentansvarig: 
I trafik första gången i Sverige: 2001-08-15 Import: Nej
I trafik första gången i utlandet:  Utredning: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2008-07-31
Senast godkända besiktning: 2007-07-02
Föreläggande: Nej Körförbud: Nej

Så är den bussen ej avställd

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 15 december 2007, 22:01:38 PM
och för att återknyta till tråden

Regnr: SCM643 Färg: Flerfärgad

Så är den bussen ej avställd

Nej, men det framgår tydligt att det inte var om den mitt svar handlade. Men en buss kan i och för sig vara avställd utan att den är avregistrerad.

robbes

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2007, 22:46:58 PM
Nej, men det framgår tydligt att det inte var om den mitt svar handlade. Men en buss kan i och för sig vara avställd utan att den är avregistrerad.

Stefan jag skrev inte ett ljud om AVREGISTRERAD ursäkta denna kommentaren nu men trevligt om du läser inläggen innan du kommenterar jag skrev om AVSTÄLLD som är en sak, Avregistrerad en annan sak.

Vad det gäller bussen med 93 som nummer står det: Fordonsstatus: Avställd (2007-09-12)

Vad det gäller helmarken så står det: Fordonsstatus: I trafik (2007-08-08) .

Vad som menas med avsställd är det att man ej får bruka fordonet då det är avställt. och detta som jag gjorde inlägg om var ett förtydligande till detta inlägg:

Skrivet av: Staffan Sävenfjord  Skrivet: idag kl. 21:50:23 
Infoga citat 
Citat från: Bengt Jönsson skrivet idag kl. 21:45:26

Eller är det motorvärmare modell "Ryssland" som gäller?  Dvs man skjuter in ett tråg med brinnande olja under motorn när man vill få den varm.. 

/Bengt 

Som du själv skrev att det rörde sig om avställda bussar och då så gjorde jag helt sonika att jag som kuriosa kollade upp den bussen som tråden handlade om också då den såg isad ut om den var avställd eller i trafik.

Detta är sådant som gör att man överväger att sluta med prenumerationen på en viss busstidning

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 15 december 2007, 22:55:23 PM
Stefan jag skrev inte ett ljud om AVREGISTRERAD ursäkta denna kommentaren nu men trevligt om du läser inläggen innan du kommenterar jag skrev om AVSTÄLLD som är en sak, Avregistrerad en annan sak.

Vad det gäller bussen med 93 som nummer står det: Fordonsstatus: Avställd (2007-09-12)

Vad det gäller helmarken så står det: Fordonsstatus: I trafik (2007-08-08) .

Vad som menas med avsställd är det att man ej får bruka fordonet då det är avställt. och detta som jag gjorde inlägg om var ett förtydligande till detta inlägg:

Skrivet av: Staffan Sävenfjord  Skrivet: idag kl. 21:50:23 
Infoga citat 
Citat från: Bengt Jönsson skrivet idag kl. 21:45:26

Eller är det motorvärmare modell "Ryssland" som gäller?  Dvs man skjuter in ett tråg med brinnande olja under motorn när man vill få den varm.. 

/Bengt 

Som du själv skrev att det rörde sig om avställda bussar och då så gjorde jag helt sonika att jag som kuriosa kollade upp den bussen som tråden handlade om också då den såg isad ut om den var avställd eller i trafik.

Detta är sådant som gör att man överväger att sluta med prenumerationen på en viss busstidning

Avställd enligt fordonsregistret har jag lärt mig är samma sak som avregistrerad. Tydligen har jag lärt mig fel. Det jag menade kanske snarare var undanställd, tagen ur trafik. Det kan bussarna mycket väl vara fast det inte framgår av fordonsregistret.
Jag tror att de flesta förstod vad jag avsåg. Det finns i alla fall ingen anledning att reagera som du gör för detta. Och så heter jag inte Stefan.

robbes

Detta är vad alla fordonsägare och körkortsinnehavare får lära sig:

Avställning av fordon
Om du inte ska använda ett fordon kan du ställa av det. Då slipper du betala fordonsskatt och trafikförsäkring.

Tänk på att du inte kan begära avställning från ett datum bakåt i tiden utan avställningen gäller från och med den dag en fullständig anmälan kommer in till Vägverket.

En vanlig missuppfattning är att ett fordon automatiskt blir avställt om det till exempel får körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning. Så är inte fallet! Ett fordon blir aldrig automatiskt avställt: du måste alltid själv anmäla avställning till oss.

Avregistrering och skrotning
Att avregistrera ett fordon innebär att fordonet permanent tas bort från vägtrafikregistret. Den vanligaste orsaken till en avregistrering är att fordonet skrotas. Avregistrering ska inte förväxlas med avställning. Avställning innebär att fordonet finns kvar i registret men att man inte får använda fordonet och därför inte heller behöver betala skatt eller trafikförsäkring.

Orsaken till att ett fordon avregistreras kan, förutom att fordonet skrotats, vara att fordonet har exporterats eller byggts om. Tänk dock på att en avregistrering alltid räknas från den dag då anmälan kom in till oss oavsett orsaken till avregistreringen.

Det ovanstående är hämtat från något som heter vägverket som man som journalist kanske kan besöka innan man skriver något för som journalist har man ju som uppgift att kontrollera fakta i stället för att ta för givet

Krille

brrr vilken  tjafstråd det här blev.
lägg ner eller gå och gör nåt annat!

/K

Fredde

Hos Vägverket är inte "avställd" och "avregistrerad" samma sak.

Kan ta ett exempel: 6148 (hos Swebus) är avställd sedan 07-11-06. Tror inte att man hade dragit iväg denna till Säffle om man hade för avsikt att skrota den efter incidenten den var med om. (bild i annan tråd)

Enkelt men sant; avställd och avregistrerad är två helt olika saker.

Punkt.

/Fredde