Metropoler på Högdalsskroten igen

Startat av Gunnar D, 03 oktober 2018, 16:27:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



I nya numret av Färdskrivaren finns en artikel om Metropolernas öden - ett alltid lika intressant ämne!
Jag vill hävda att bilderna i artikeln är från 1968. Den avbildade 5139 gick i trafik 28 aug 1967 på linje 113 och bör således varit med till "slutet".
Jag har tidigare här visat två bilder från 10 sep 1968 och ovan är en av dem i ett bredare utsnitt. Bilderna visar att åtminstone fem H19 stod utbrända här vid detta tillfälle.

Vet dock ej vart de "försvunna" H19 tog vägen.

Mvh Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 03 oktober 2018, 16:27:44 PM


I nya numret av Färdskrivaren finns en artikel om Metropolernas öden - ett alltid lika intressant ämne!
Jag vill hävda att bilderna i artikeln är från 1968. Den avbildade 5139 gick i trafik 28 aug 1967 på linje 113 och bör således varit med till "slutet".
Jag har tidigare här visat två bilder från 10 sep 1968 och ovan är en av dem i ett bredare utsnitt. Bilderna visar att åtminstone fem H19 stod utbrända här vid detta tillfälle.

Vet dock ej vart de "försvunna" H19 tog vägen.

Mvh Gunnar


Är det verkligen Metropolbussar? Bussen längst till höger kan jag inte identifiera. Men jag tycker att de andra två ser mer ut som Capitoler. De två bussarna ser inte ut att ha Metropolbussarnas typiska amerikanska fönster. De ser ut att ha europeiska fönster, och då borde det vara två Capitoler.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

roggek

Jodå, det är Metropoler, men de "amerikanska fönstren" har blivit vanställda av Skrot-Johans "brasa".
Capitolerna hade "Young"-fönster och då hade man inte sett några "mellanrum" mellan över och underdel av fönsterramarna.

Bussen i mitten har dessutom de karakteristiska H19-dörrarna med "rundad" fönsterkant, Capitolerna har lite "kantigare" dörrfönster.

Gunnar har säkert en bild på utbrända H21-H22/H24/H30 också, så vi kan jämföra?

Niklas Bygdestam

Citat från: roggek skrivet 05 oktober 2018, 19:07:56 PM
Jodå, det är Metropoler, men de "amerikanska fönstren" har blivit vanställda av Skrot-Johans "brasa".
Capitolerna hade "Young"-fönster och då hade man inte sett några "mellanrum" mellan över och underdel av fönsterramarna.

Bussen i mitten har dessutom de karakteristiska H19-dörrarna med "rundad" fönsterkant, Capitolerna har lite "kantigare" dörrfönster.

Gunnar har säkert en bild på utbrända H21-H22/H24/H30 också, så vi kan jämföra?


Tack! Det skulle vara intressant att få jämföra, då jag fortfarande har svårt att se hur de amerikanska fönstren fått denna form efter branden.

Men hur många Metropolbussar skrotades? Jag trodde att de allra flesta skickades till Afrika i början av 1970-talet.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Helt klart är det Metropoler. Capitolerna skrotades inte här utan de gick till Pakistan, förutom någon/ några som fick användning här hemma. ( t ex de mystiska radarbussarna som Mr H berättat om)
De Capitoler H23, H24 o H30 som skrotades senare på 70-talet  hade de stora vindrutorna.
Ca 100 Metropol gick till Nigeria. Ca 30 skrotades i samband med detta i Småland. Runt 10 levde vidare, varav tre finns kvar idag. 50 slaktades på delar till Pakistan. Resten är de som hamnade på Högdalen.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 oktober 2018, 22:02:49 PM
Helt klart är det Metropoler. Capitolerna skrotades inte här utan de gick till Pakistan, förutom någon/ några som fick användning här hemma. ( t ex de mystiska radarbussarna som Mr H berättat om)
De Capitoler H23, H24 o H30 som skrotades senare på 70-talet  hade de stora vindrutorna.
Ca 100 Metropol gick till Nigeria. Ca 30 skrotades i samband med detta i Småland. Runt 10 levde vidare, varav tre finns kvar idag. 50 slaktades på delar till Pakistan. Resten är de som hamnade på Högdalen.
Tack för saklig och riktig information.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 oktober 2018, 22:02:49 PM
Helt klart är det Metropoler. Capitolerna skrotades inte här utan de gick till Pakistan, förutom någon/ några som fick användning här hemma. ( t ex de mystiska radarbussarna som Mr H berättat om)
De Capitoler H23, H24 o H30 som skrotades senare på 70-talet  hade de stora vindrutorna.
Ca 100 Metropol gick till Nigeria. Ca 30 skrotades i samband med detta i Småland. Runt 10 levde vidare, varav tre finns kvar idag. 50 slaktades på delar till Pakistan. Resten är de som hamnade på Högdalen.

Väldigt fint reportage du skrivit om Metropolerna i Högdalen Björn! Ja man undrar hur just de där vagnarna togs ut till skrot. Några kan ju stått trasiga ett längre tag men behållits som resurs enligt direktiven från Högertrafikkommissionen. Sedan så är det ju som Gunnar D säger ovan också. Men inredningsbilden i artikeln är speciellt intressant, det är en Metropol med vit inredning och det var väl de sist reviderade som fick den färgen, d.v.s lågmilarna som tillbringade många år i Hornsberg. Så även lågmilare skrotades alltså. Kanske de här bussarna helt enkelt hade oturen att stå tillgängliga vid fel tidpunkt och valdes ut därför. Men en sådan "lågmilare" skulle man ju ha köpt efter utrangeringen! Lågmilarna tillhörde som sagt Hornsberg i många år men på slutet mot dagen H fördelades de ut till Bromma och Nyboda. Sedan den eviga gåtan vart tog de 50-60 saknade Metropolerna vägen? Att så många bussar bara kan försvinna spårlöst!

/Mr H

Fredrik Klint

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 oktober 2018, 22:02:49 PM
Ca 100 Metropol gick till Nigeria. Ca 30 skrotades i samband med detta i Småland. Runt 10 levde vidare, varav tre finns kvar idag. 50 slaktades på delar till Pakistan. Resten är de som hamnade på Högdalen.

Menas det att 70 Metropoler hamnade i Nigeria eller 100? Och att antalet i Silverdalen var 70+30 eller 100+30?
Beroende på svaret ovan bör det totala antalet bli 190 alt. 160st (ca). Det bör alltså inte vara så pass många frågetecken som 50-60 vagnar.

Gunnar D

Ett försök till att utgå från de bilder vi har tillgång till:

Vårvint-68: Ca 5 H19 i klunga väster om skrotningsplatsen
Juni-68: 2 H19 (bl.a 5121) på "planen"
Juli-68: Ca 5 H19 på skrotningsberget
10 sep 68: Åtminstone 5 H19 utbrända på skrotningsberget
Ovanstående kan vara samma "grupp" av H19.

Vint 68-69: 2 H19 i snö (en skyltad "81")
Sedan bilden i Färdskrivaren: Ca 10 H19

Detta ger minst 17 H19 som skrotats i Högdalen säg 1968-69.

Antalet H19 som skrotats i Högdalen 1968-69 har nog underskattats tidigare.

/Gunnar




Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 07 oktober 2018, 16:13:12 PM
Ett försök till att utgå från de bilder vi har tillgång till:

Vårvint-68: Ca 5 H19 i klunga väster om skrotningsplatsen
Juni-68: 2 H19 (bl.a 5121) på "planen"
Juli-68: Ca 5 H19 på skrotningsberget
10 sep 68: Åtminstone 5 H19 utbrända på skrotningsberget
Ovanstående kan vara samma "grupp" av H19.

Vint 68-69: 2 H19 i snö (en skyltad "81")
Sedan bilden i Färdskrivaren: Ca 10 H19

Detta ger minst 17 H19 som skrotats i Högdalen säg 1968-69.

Antalet H19 som skrotats i Högdalen 1968-69 har nog underskattats tidigare.

/Gunnar

Det kan ligga någonting i det absolut! Det första stycket är nog samma klunga som från början ställdes upp vid tunnelvagnsverkstaden. Det märkliga med dem är att ingen anges i Svensk Busshistoria som såld till Demonteringar. Men de som är på bild i Färdskrivaren nu anges som sålda till Demonteringar och där finns riktigt höga vagnsnr med typ 5195, 5204 etc. De vagnarna har vi ju också funderat över vart de tog vägen men de är nog här nu! Bör vara ett tiotal. I så fall återstår "bara" 50 försvunna Metropoler....!

/Mr H

Bussmicke

Svensk Busshistoria kanske inte känner till det eftersom ingen kanske har kompletterat med de uppgifterna?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 oktober 2018, 15:49:56 PM
Menas det att 70 Metropoler hamnade i Nigeria eller 100? Och att antalet i Silverdalen var 70+30 eller 100+30?
Beroende på svaret ovan bör det totala antalet bli 190 alt. 160st (ca). Det bör alltså inte vara så pass många frågetecken som 50-60 vagnar.


Det står ordagrant att ca 100 gick till Nigeria medan 30 skrotades i Småland. Summa 130 alltså, vilket var vad fabrikören i Småland köpte.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 oktober 2018, 22:43:39 PM

Det står ordagrant att ca 100 gick till Nigeria medan 30 skrotades i Småland. Summa 130 alltså, vilket var vad fabrikören i Småland köpte.

98 st exakt skall ha hamnat i Nigeria av totalen 134 st som såldes till Silverdalen. 36 st minus ett par stycken sålda nedmonterades i Silverdalen som reservdelar påstås det.
Kan ge sjutton på att det finns delar från bussarna i grannskapet fortfarande som används för andra ändamål. Jag skrev ju till fabrikören för många år sedan men han svarade inte förmodligen för att han inte ville ha upp den känsliga affären på bordet igen. Nu sägs det att han är avliden för ganska så länge sedan.

//Mr H

Gunnar Berglund

Fick ett tips av Railmaster om en relevant filmsnutt, en av Metropolerna i Lagos, Nigeria 1971-1972:

https://youtu.be/Z1BFutV7P40
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Gunnar D

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 08 oktober 2018, 22:13:59 PM
Fick ett tips av Railmaster om en relevant filmsnutt, en av Metropolerna i Lagos, Nigeria 1971-1972:

https://youtu.be/Z1BFutV7P40

Tack för den! Verkligen kul att se!

Mvh Gunnar