Huvudmeny

TPF 517 (Volvo 9900)

Startat av Ove Bojarp, 13 december 2007, 17:59:42 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Hur är det med denna 9900 idag? 2003-års mod. 8:e ägare är
      Wetlandia. Nämnd som avställd 06-02-02?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ove Bojarp skrivet 13 december 2007, 17:59:42 PM

Hur är det med denna 9900 idag? 2003-års mod. 8:e ägare är
      Wetlandia. Nämnd som avställd 06-02-02?

Den hamnade hos Hellbergs Buss i Skövde och det var denna buss som var inblandad i den svåra olyckan utanför Arboga 27 januari 2006. Bussen torde inte komma i trafik mer.

Bergenga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2007, 18:03:56 PM
Den hamnade hos Hellbergs Buss i Skövde och det var denna buss som var inblandad i den svåra olyckan utanför Arboga 27 januari 2006. Bussen torde inte komma i trafik mer.

Finnes det noen opplysninger om denne ulykken? (For oss utlendinger som ikke fulgte med dengang ...)
Mvh.
Øyvind Berg

Johan Hansson

Har för mig att de klippte av taket.
Taket tryktes in en bit då den slog runt.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 13 december 2007, 18:20:14 PM
Finnes det noen opplysninger om denne ulykken? (For oss utlendinger som ikke fulgte med dengang ...)

Här till exempel. Det var en mycket svår olycka med 9 döda.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=516653&previousRenderType=6

Olycksutredningen finns här. Den visar att föraren drabbades av en frånvaroattack, det vill säga det vi normalt brukar kalla svimning.
http://www.havkom.se/virtupload/news/ro2007_01.pdf

Bergenga

Takk for linkene!

Det står der at det var den verste bussulykken i moderne svensk historie, men det var vel bare inntil de to 9700ene traff hverandre i vinter?
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 13 december 2007, 19:31:48 PM
Takk for linkene!

Det står der at det var den verste bussulykken i moderne svensk historie, men det var vel bare inntil de to 9700ene traff hverandre i vinter?

Räknar man i döda och skadade så var Arboga-olyckan värre: 9 döda och 40 mer eller mindre skadade. Rasbo-olyckan krävde 6 dödsoffer och 11 skadade.
Materiellt sett var dock Rasbo-olyckan svårare och sannolikt den svåraste i Sverige i modern tid. 

Blue

Citat från: Johan H skrivet 13 december 2007, 18:32:38 PM
Har för mig att de klippte av taket.
Taket tryktes in en bit då den slog runt.

Då har det hänt efter bärgningen, den lyftes rakt upp ca 25cm med hjälp av luftkuddar och två bärgningsbilar så att räddningstjänsten kunde plocka ut dom som satt i kläm kunde plockas ut.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

robbes

När den stod hos rejmes låg taket på linjen som sidorutorna har i bottenkant kan vara om det klipptes under utredningen eller så iinte vet jag men klippt var det

robbes

om man klickar på länken na och visa bildspel så på bild 4 i det ser det ut som om det är klippt.

Den är numera registrerad på Wetlandia i vetlanda dock ej avregistrerad utan endast avställd