Förändingar i busstrafiken i Gävle under 2008..

Startat av Fredde, 13 december 2007, 00:35:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Då har kommunen klubbat en del förändringar som kommer gälla from aug 2008, både besparingar samt ökning av trafiken..

Stomlinje 1: Ökas trafiken fr 15 min trafik till 10 min trafik på sträckan Valbo-Centrum-Bomhus..
Lokal-linje 11: Dras in helt sträckan Centrum-Sörby-(Hemlingby)..
Lokal-linje 12: Ökas trafiken till 30 min trafik även "mitt" på dagen, körs idag med 60 min trafik..
Lokal-linje 15: Dras in Högskolan-Sjukhuset-Sätra..
Servicelinje 16: Denna upphör helt..
Servicelinje 17: Ändrad linjestäckning för trafik till Hemlingby..

Mer ing finns att läsa på länken nedan

http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=586558&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif

//Fredde

Bussmicke

Det var ju en det här...
Inte var det väl så länge sedan som 15 förlängdes till Sätra?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lennart Skoog, Swebus Gäv

Förutom det som Fredde skrivit så kommer både linje 12 och 10 att gå en gång i halvtimmen mellan 06:20 och 18:20 på vardagar.

Dessutom kommer linje 1 att gå var tjugonde minut på dagtid under sommaren, lika som linje 2.

Under våren kommer en fjärde stomlinje att utredas för ev trafikstart 2009.

Lennart Skoog
Affärsutvecklingschef
Swebus AB, Gävle

Walter

Citat från: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 13 december 2007, 09:29:04 AM
Förutom det som Fredde skrivit så kommer både linje 12 och 10 att gå en gång i halvtimmen mellan 06:20 och 18:20 på vardagar.

Dessutom kommer linje 1 att gå var tjugonde minut på dagtid under sommaren, lika som linje 2.

Under våren kommer en fjärde stomlinje att utredas för ev trafikstart 2009.

Lennart Skoog
Affärsutvecklingschef
Swebus AB, Gävle

Påverkas antalet vagnar eller vagnskilometer pga av detta eller är det bara omfördelnmingar i avtalet?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Det blir något färre vagnkilometer och ett fordon mindre.

//Lennart

Anders Noren

Citat från: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 13 december 2007, 09:29:04 AMUnder våren kommer en fjärde stomlinje att utredas för ev trafikstart 2009.

Ytterligare en stomlinje - vilken skulle det vara? I AB-artikeln glunkas det om att Hagaström skulle få den, men där har ju 12:an inte ens halvtimmestrafik i dag och som stomlinje blir det ju minst kvartstrafik, något annat vore att devalvera stomlinjekonceptet å det grövsta. Behövs kvartstrafik på Hagaström? (Som f.d. Valbobo skulle jag ju helst se att norra Valbo fick tillbaka riktig busstrafik, till exempel en tur varannan timme.)

Stomlinje till stadsdelen som inte får heta Alderholmen verkar också överdrivet. Den nuvarande bebyggelsen är ju ett förvuxet radhusområde marknadsfört mot trebilshushåll. Men visst, om nästa utbyggnadsetapp, med höga hus i stadskvarter, tvingande bestämmelser om butikslokaler i bottenvåning och endast 1 parkeringsplats per lägenhet, blir av och om satsningen på biltrafik i etapp 1 inte fungerar så måste kollektivtrafik inrättas. Längs Norra Skeppsbron, förstås. Kringelkrokar genom Öster, som gör att det går fortare att promenera till Rådhustorget än att ta bussen, är bara dumheter. Kollektivtrafik ska vara gen och snabb och Öster har redan en busslinje (11).

Jag trodde förresten att omvandlingen av linje 95 (Norrlandet) till lokallinje (14?) med styv timmestrafik skulle vara högre prioriterat med tanke på bostadsutbyggnaden på Norrlandet.

Anders

Fredde

Citat från: Anders Noren skrivet 14 december 2007, 11:19:44 AM
Som f.d. Valbobo skulle jag ju helst se att norra Valbo fick tillbaka riktig busstrafik, till exempel en tur varannan timme.

Tänker du på något liknande när linje1 (före 2004) då vissa turer fortsatte vidare från Hagaström över Åsbyggeby - Lund - Östanbäck fram till Valbo Köp C ?

//Fredde

Så sent som 2003-2007 hade Hagaström kvartstrafik morgon och eftermiddag. I samband med införandet av det nya stomlinjenätet i augusti 2004 blev utbudet sänkt till halvtimmestrafik. Helt klart är att resandet i Hagaström minskade då. Många turer har många resenärer, och resandet i Hagaström ökar nu åter. Kvartstrafik i Hagaström är inte fel - om det finns pengar. Frågan är vad en eventuell linje 4 skall göra sedan, när den kommer in till stan. Kom gärna med förslag!
Som Anders skriver så är det ingen stomlinje med sämre utbud än kvartstrafik dagtid och halvtimmestrafik kvällar och nätter.

Det ena utesluter inte det andra och mer trafik i Hagaström försämrar inte möjligheterna för samma sak i Norra Valbo. Där är problemet istället att när det gick bra trafik (timmestrafik) där i början av 2000-talet så var det få som åkte. Så få att förarna ofta, men inte jämt, fick åka ensamma eller med bara någon genomresande till Bäck eller Västbyggeby.

Beträffande Gävle Strand så är det lokallinjenivå på den trafiken - inte mer.

//Lennart

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 14 december 2007, 13:44:29 PM
Tänker du på något liknande när linje1 (före 2004) då vissa turer fortsatte vidare från Hagaström över Åsbyggeby - Lund - Östanbäck fram till Valbo Köp C ?

//Fredde

Ja, fast timmestrafik var lite i överkant. 99:an som den gick före 1999 hade ungefär en tur varannan timme. Sista året, 1998-1999 gick den 0602, 0632, 0712, 0745, 0835, 0915, 1105, 1245, 1510, 1640, 1745, 1855, 2030, 2205 M-F Valbo-Gävle. Några avgångar började vid Ludvigsbergsskolan och några gick endast till Hagaström. Undrar vad samhällsekonomin i att den linjen nu dras in helt är? Skolbarnen måste fortfarande ta sig till skolan och kommunen planerar dessutom att låta Hagaströmseleverna gå högstadiet i Valbo i stället för i Gävle.

Tur att jag inte har några polare att förfesta hos kvar där uppe längre, taxi hade varit så dyrt och osmidigt.

Anders

Nu blev det fel Anders.

Linje 99 skall inte läggas ner. Däremot kommer den inte att trafikera Västbyggeby och Tallåsen. Den kommer från augusti 2008 att gå direkt mellan Ludvigsberg och Bäck istället för som idag.

//Lennart

Anders Noren

Citat från: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 14 december 2007, 15:09:06 PM
Så sent som 2003-2007 hade Hagaström kvartstrafik morgon och eftermiddag. I samband med införandet av det nya stomlinjenätet i augusti 2004 blev utbudet sänkt till halvtimmestrafik. Helt klart är att resandet i Hagaström minskade då. Många turer har många resenärer, och resandet i Hagaström ökar nu åter. Kvartstrafik i Hagaström är inte fel - om det finns pengar. Frågan är vad en eventuell linje 4 skall göra sedan, när den kommer in till stan. Kom gärna med förslag!
Som Anders skriver så är det ingen stomlinje med sämre utbud än kvartstrafik dagtid och halvtimmestrafik kvällar och nätter.

Det finns väl inget område i stan som har något behov av stomlinjetrafik som inte redan har det. Resten av 12:an lär väl inte behöva kvartstrafik? På sikt - och nu menar jag ett par årtionden - kommer Norrlandet, Norra Skeppsbron (Alderholmen) och Södra Skeppsbron (Brynäs) att behöva linjer, men knappast mer än halvtimmestrafik. Hade Gävle haft ett dubbellinjesystem som i Luleå hade det nog gått att leda ena halvan av Hagaströmslinjerna åt ett håll och andra halvan åt ett annat.

Med 4:an som stomlinje 2009 ser jag följande linjenät framför mig:
1 Sandviken-Forsbacka/Västbyggeby/Valbo-Rådhuset-mell. Bomhus
2 Sätra-Rådhuset-S. Bomhus
3 Hille-Rådhuset-Andersberg
4 Hagaström-Rådhuset
10 Sätra-Rådhuset-Olsbacka-Andersberg
11 Åbyggeby-Rådhuset-Sörby(-Hemlingby?)
12 Harkskär-Rådhuset-N. Bomhus
15 Kungsbäck-Rådhuset-Alderholmen

Rådhustorget ersätts förhoppningsvis av en bättre central bytespunkt när en ny linjenäts- och hållplatsutredning för cityområdet gjorts. Som läget är nu går det ju varken att byta mellan lokalbussar och regionalbussar eller mellan lokalbussar och tåg och utrymmet medger knappast någon utökning av trafiken, varken med fler linjer, tätare trafik eller längre bussar. Jag är dock rädd att kommunen, i och med planerade omdaningar av Stortorget och mellersta Nygatan, bygger fast sig för de närmaste 30 åren i Rådhustorget som hållplats för lokalbussarna.

Anders

Anders Noren

Citat från: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 14 december 2007, 15:25:59 PM
Nu blev det fel Anders.

Linje 99 skall inte läggas ner. Däremot kommer den inte att trafikera Västbyggeby och Tallåsen. Den kommer från augusti 2008 att gå direkt mellan Ludvigsberg och Bäck istället för som idag.

//Lennart

Okej, jag missförstod. Jaja, linjen har ändå för få avgångar för att kunna användas av andra än skolbarn och pensionärer.

Anders

Intressant Anders.

Utbyggnaden av Norrlandet går sakta men på Gävle Strand så är det full fart. 1000 nya lägenheter gör att linje 12 kanske borde gå dit i stället för Harkskär?

Annars stämmer det mesta med mina intentioner. Vi får väl se hur det blir.

Sedan var det 2003-2004 som det var kvartstrafik i Hagaström, inte 2003-2007 som jag skrev.

Ha det bra

Lennart

Anders Noren

Citat från: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 18 december 2007, 11:55:28 AMUtbyggnaden av Norrlandet går sakta men på Gävle Strand så är det full fart. 1000 nya lägenheter gör att linje 12 kanske borde gå dit i stället för Harkskär?

Fast det är ju mer eller mindre bestämt sedan länge att det är linje 15 som ska gå dit. Inte för att det spelar någon roll över huvud taget. Båda linjerna har ju - eller åtminstone kan få - halvtimmestrafik.

I en valsituation mellan tätare trafik till Alderholmen och tätare trafik till Norrlandet tror jag att Norrlandet, trots till synes mindre trafikunderlag, skulle ha bättre förutsättningar. Norrlandet ligger på ett sådant avstånd att cykel inte är något alternativ för den som ska till stan annat än när det är fint väder på sommaren. Alderholmen, å andra sidan, ligger så nära city att apostlahästarna är ett realistiskt alternativ vid halvtimmestrafik och för att bräcka cykeln måste bussen gå i minst 10-minuterstrafik. (Förutom då att de som nu har flyttat till Alderholmen har gjort det under förutsättningen att varje lägenhet får 2 bilplatser i garage och 1 under bar himmel plus gatu- och gästparkering...)

Jag fick en annan idé om 4:an och 12:an, som möjligen faller på bristande trafikunderlag:
Låt 4:an fortsätta över Söder till Fjällbackens köpcentrum. På så vis förbättras förbindelserna mellan Söder, Brynäs och köpcentrumet. 12:an från Bomhus får i stället trafikera Atlasgatan och Södra Skeppsbron. Där ligger många arbetsplatser och de boende i området kring Lysgatan och Tallgatan skulle få närmare till den bussen än till 1:an på Brynäsgatan. Vidare så blir gasverksområdet och varvet ett allt livligare evenemangsområde och i dag är möjligheten att ta sig dit med kollektivtrafik obefintlig. (Jag har deltagit i två uppsättningar på Stora gasklockan och det var cykel som gällde, i ur och skur.)

För övrigt såg jag nu under julen att man har lagat trafikljusen på Rådhustorget. Det var inte ett år för tidigt. Om de bara fortsätter att fungera kommer folk snart ha lärt sig att rött för gående och cyklister och grönt för bussar och bilar betyder att gående och cyklister väntar snällt medan bussarna och bilarna kör förbi.

Annars så undrar jag om kommunen och entreprenören tittar något på signalprioritering i hårt belastade korsningar? Busstrafiken har dålig punktlighet, till stor del beroende på väntan på grönt ljus, och som en följd av detta väldigt långa reglertider vid Rådhuset vilket bland annat försvårar genomgående resor. Jag gjorde här om året ett snabbt överslag på vad det skulle kosta att installera signalprioritering på Teaterplan så att bussarna aldrig skulle behöva vänta på grönt och kom fram till att den intjänade körtiden skulle kunna innebära att en sådan investering vore företagsekonomiskt lönsam med en återbetalningstid på 18 månader. En annan propp är vänstersvängen från Västra vägen in på Valbogatan.

Anders