Resa i Tyskland o Österrike!

Startat av Niclas Rosenius, 12 december 2007, 00:37:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



   Hej!

   Som ni kanske har sett har jag varit ute på en liten tripp igen. Tänkte lägga ut lite andra bilder som jag tog på resan också.

   Resan började 29/11 och tog flyget ner till München men man hade ju sina funderingar om man inte hellre skulle sitta på detta plan istället när det var så dåligt väder här.

 

   Väl framme i München så var det bara att ta S-Bahn in till München Ost hade nån timme på mig att slå ihjäl så varför inte gå ut på framsidan och fota lite. Bla dessa bussar fick jag på minneskortet.

 

 

 

   Sen bar det iväg med tåg mot Bayerisch Gmain. Men efter lite strul med långsamt godståg o signalfel så var vi ca 40 min och i stället för att ha direkttåg så blev det tågbyte i Freilassing och 20 min väntan.

   Då dök denna lite ovanliga buss på våra breddgrader upp.

   

   Fredag till söndag var jag i Pilsting och Neoplan-fabriken så bilder därifrån finns ute på Marcel-sida, men för er som missat länken till dom bilderna så kommer den igen.

   http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/c1421323.html

   När vi åkte tillbaks på söndagen var det för mörkt så då blev det inga bilder. På måndags morgonen var det åter kanonväder och utsikten från min vän Andreas Schneiders hus var ganska mysig.

 

   Sen bar det iväg till grannstaden Bad Reichenhall och där hittade bla denna lilla gasbuss.

 

   Efter gjort några ärenden bar det iväg på en sightsing upp bland bergen.

   På vägen upp till Berchtesgaden mötte vi denna Volvo.

   

   Väl uppe där uppe visade Andreas mig en bussparkering. Mitt uppe i fotografreingen kom denna nya Tourismo.

   

    Efter att besökt Köningsee drog vi vidare mot Salzburg och utanför stan vid ett Zoo hittade vi denna MAN Lion´s Star. Notera skylten i fönstret vilka bussen kör för.

 

   Väl inne i Salzburg besökte vi en av dom två stora bussparkeringarna. Där fanns det en hel del bussar från olika länder. Bla denna Jugoslavisk reggade Setra från Top Turist.

   

   Sedan började det regna igen ganska mycket och det blev inte så mycket fotande inne i stan och även mörkret föll över stan.

   Väl hemma igen så blev det len liten genom gång av Andreas modellbuss samling. Han bygger faktiskt själv om en del modeller i skala HO (1/87). Bla denna svenska buss som säkert många känner igen. Det har gått åt två stycken Euroliner modeller för att bygga denna.

   

   Sen var det dags att fara hem igen på tisdagen och vädret var inte riktigt med igen så det blev inga bilder.

   //Niclas

   

Oskar A

Trevlig reseskildring även om du hade kunnat ha bättre tur med vädret.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 12 december 2007, 00:37:52 AM
Sen bar det iväg till grannstaden Bad Reichenhall och där hittade bla denna lilla gasbuss.



Man slipper aldrig undan de där Neoplan-småttingarna!
Tror ni att Österrikarna vill köpa fem begagnade småttingar till?  ;)

Niclas Rosenius

Citat från: Verspieder skrivet 12 december 2007, 07:02:23 AM
Man slipper aldrig undan de där Neoplan-småttingarna!
Tror ni att Österrikarna vill köpa fem begagnade småttingar till?  ;)

   Speciellt om det är gasbuss.  ;)

   //Niclas

Bussmicke

Slipper undan? De är väl trevliga.

Blev det inga Trådbussar i Salzburg? Finns massor.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon A

Citat från: Bussmicke skrivet 12 december 2007, 12:59:05 PM
Slipper undan? De är väl trevliga.

Blev det inga Trådbussar i Salzburg? Finns massor.
Ånej, dessa bussar är inte speciellt trevliga. Det i Uppsala är förvisso något större men dem är inte konstruerade för människor. Maken till mindre benutrymme får man leta efter och så går dom lite halvrisgt. Sega, bluddriga och har en tendens att lägga av när de känner för det. Dock är den äldre modellen bättre än de nyare med samma kaross, de nya hoppas omkring på bakaxlen som en hoppstylta, de äldre är något stabilare.

//Simon   

Marc

Citat från: Bussmicke skrivet 12 december 2007, 12:59:05 PM
Slipper undan? De är väl trevliga.

Blev det inga Trådbussar i Salzburg? Finns massor.

Kommer nog kunna bjuda på några vartefter. Följde Niclas fotspår i söndags genom att flyga till München och vidare över Salzburg-Wien-Bratislava.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 12 december 2007, 12:59:05 PM
Slipper undan? De är väl trevliga.

Tja, om man gillar tanken på att jämföra med att åka dubbelvikt i en extremt trång varuhiss (som inte alltid fungerar) är de "trevliga"...

Fredrik Gelin

Trevliga bilder Niclas!
Vädret var tydligen inte det bästa, men snön ger ändå lite stämning åt bilderna.
//Fredrik

IngemarJ

Hej!

Gissar jag rätt? Skulle det ha gått en Dash-8 i denna flight och ni fick något annat eftersom kärran är märkt "Flying for Scandinavian Airlines"

Undrar

Ingemar

Niclas Rosenius

Citat från: IngemarJ skrivet 14 december 2007, 08:46:13 AM
Hej!

Gissar jag rätt? Skulle det ha gått en Dash-8 i denna flight och ni fick något annat eftersom kärran är märkt "Flying for Scandinavian Airlines"

Undrar

Ingemar

    Nej! Det är inte "min" kärra som det står "Flying for Scandinavian Airlines". Jag satt inne på min plats och tog denna bild. Den kärran stod bara ivägen mellan mitt plan och jumbon.

   //Niclas

Henrik N

Flygplanet som står framför Thaien är en Canadair CRJ 200 som tillhör Cimber Air och flyger för SAS..

IngemarJ

Hej!

Gjorde den det före Dash-stoppet också eller är det en ersättare?

Undrar

Ingemar

Andreas Ljungqvist

Mycket trevliga bilder Niclas, både buss o miljö.. Detta var uppskattat.. tack..

Henrik N

Den flög även före Dashhaverierna, enligt en flottlista på nätet så ska de finnas 4 totalt som är leaseade från Cimber och som flyger för SAS DK..