Vad var det för fel på 7809?

Startat av Nisse Bökelund, 23 maj 2018, 09:42:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nisse Bökelund

Hej.
I Måndags den 21/5 så åkte jag med nämnda vagn på linje 565
från Odenplan till Uppland-Väsby. Då föraren släppte på gasen
Så skramlade det rätt så mycket från den bakre delen (efter leden).
Då vi kom ut på motorvägen och han släppte på gasen så lät det
öronbedövande, ungefär som om man kör en större slagborrmaskin i en betongvägg.
Det var så pass högt så att en del höll för öronen. Föraren bör ju ha känt till detta,
så jag tycker han borde ha beställt vagnbyte.

Hälsningar Nisse.

buskörare

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 23 maj 2018, 09:42:06 AM
Hej.
I Måndags den 21/5 så åkte jag med nämnda vagn på linje 565
från Odenplan till Uppland-Väsby. Då föraren släppte på gasen
Så skramlade det rätt så mycket från den bakre delen (efter leden).
Då vi kom ut på motorvägen och han släppte på gasen så lät det
öronbedövande, ungefär som om man kör en större slagborrmaskin i en betongvägg.
Det var så pass högt så att en del höll för öronen. Föraren bör ju ha känt till detta,
så jag tycker han borde ha beställt vagnbyte.

Hälsningar Nisse.

Hur vet du att han inte beställt vagnbyte?

Nisse Bökelund

Citat från: buskörare skrivet 23 maj 2018, 14:55:15 PM
Hur vet du att han inte beställt vagnbyte?

Hej.
Ja det vet jag ju förstås inte.När jag körde på Råsta en gång i tiden
så fick vi vagnbyte vid Järva Krog. Men den här bussen kanske
tillhörde en annan depå?

Hälsningar Nisse.

buskörare

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 23 maj 2018, 15:09:24 PM
Hej.
Ja det vet jag ju förstås inte.När jag körde på Råsta en gång i tiden
så fick vi vagnbyte vid Järva Krog. Men den här bussen kanske
tillhörde en annan depå?

Hälsningar Nisse.

Kan ju ha varit brist på vagnar eller personal just då. Vi får då och då skjuta upp byten pga brist på det ena eller det andra. Eller ställa in turen helt. Eller att bytet planerades i Väsby.
Men visst finns det förare som skiter i det mesta också, så kan absolut vara som du skrev.

Mikey

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 23 maj 2018, 15:09:24 PM
Hej.
Ja det vet jag ju förstås inte.När jag körde på Råsta en gång i tiden
så fick vi vagnbyte vid Järva Krog. Men den här bussen kanske
tillhörde en annan depå?

Hälsningar Nisse.

Linje 565 körs av Märstagaraget, så tidigaste möjliga byte blir väl vid ankomst till Upplands Väsby där dom har lite fler bussar tillgängliga om dom bestämmer sig för byte.

Taunusch

Citat från: buskörare skrivet 23 maj 2018, 14:55:15 PM
Hur vet du att han inte beställt vagnbyte?

Om det låter till den milda grad som Nisse beskriver så är det väl kanske så att bussen ska ställas vid vägkanten med varningsblinkers och varningstriangel....

Lars-Håkan_E

Byta buss på linjen gör man ju sällan om det inte är något allvarligare fel, en plåt som sitter lite löst eller en kardan kan ge väldigt speciella ljud utan att bussen för den skull behöver tas ur trafik

Taunusch

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 maj 2018, 16:44:04 PM
Byta buss på linjen gör man ju sällan om det inte är något allvarligare fel, en plåt som sitter lite löst eller en kardan kan ge väldigt speciella ljud utan att bussen för den skull behöver tas ur trafik

Att sitta och köra bussar som för sådant oväsen att resenärerna sitter och håller för öronen är kanske inte optimalt om man vill verka för nöjda kunder och branschens anseende.

buskörare

Citat från: Taunusch skrivet 23 maj 2018, 16:54:17 PM
Att sitta och köra bussar som för sådant oväsen att resenärerna sitter och håller för öronen är kanske inte optimalt om man vill verka för nöjda kunder och branschens anseende.

Att ställa av resenärerna på vägen brukar inte heller vara så poppis. De flesta åker nog hellre med en buss som låter än ingen alls.

Lars-Håkan_E

Citat från: Taunusch skrivet 23 maj 2018, 16:54:17 PM
Att sitta och köra bussar som för sådant oväsen att resenärerna sitter och håller för öronen är kanske inte optimalt om man vill verka för nöjda kunder och branschens anseende.

Att byta efter linjen så länge bussen kan köras trafiksäkert är ett väldigt slöseri med resurser och alstrar förseningar och ännu mer irriterade kunder.

Är det en Scanialedbuss så kan det ju vara kardan/vinkelväxel som glappar, det märks inte när man belastar drivlinan utan vid gasavdrag och liknande.
Var ganska vanligt i a f på "min tid" och absolut inte farligt på något sätt, liknande fel drabbades flertal Omniexpresser av också

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 maj 2018, 19:37:51 PM
Att byta efter linjen så länge bussen kan köras trafiksäkert är ett väldigt slöseri med resurser och alstrar förseningar och ännu mer irriterade kunder.

Är det en Scanialedbuss så kan det ju vara kardan/vinkelväxel som glappar, det märks inte när man belastar drivlinan utan vid gasavdrag och liknande.
Var ganska vanligt i a f på "min tid" och absolut inte farligt på något sätt, liknande fel drabbades flertal Omniexpresselr av också

Ja, det är en Scania led.

Nisse Bökelund

Vill bara tillägga, som jag skrev så hördes detta oljud
bara då man släpper gasen. Vid gaspådrag och
jämn fart så hördes inget oljud utan bussen gick
och hördes helt normalt.

Hälsningar Nisse.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 24 maj 2018, 09:39:14 AM
Vill bara tillägga, som jag skrev så hördes detta oljud
bara då man släpper gasen. Vid gaspådrag och
jämn fart så hördes inget oljud utan bussen gick
och hördes helt normalt.

Hälsningar Nisse.

Vilket kan tyda på att min gissning kan ha varit korrekt :-)