Yrkeskompetensbevis för alla förare av buss och lastbil i yrkestrafik

Startat av Erol, 11 december 2007, 22:05:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blue

Tanken är kanske god men som vanligt så slår det helt fel!

Hur många kommer ha råd med 140/280 timmar utbildning utöver vad det kostar att ta sin tunga behörighet, vad gör det med återväxten innom transportbranschen?
Hur ska man motivera chaufförer till 35timmar vidarutbildning vart femte år i en bransch som inte har ändrats ett skit sedan dom började köra för "tjugo" år sedan? Bussar har ju fortfarande hjul och ratt! Jag är väl medveten om att regler med mera har ändrat sig men det får man ju ta till sig löpande.

Jag ser det som en skrivbordsprodukt som snarare försvårar än underlättar och en massa teoretisk kunskap säger väldigt lite om hur en chaufför fixar en fjorton dagar lång "Italien runt" där han måste hitta rätt parkering i Rom och parkera på rät ställe i Sorrento om han vill ha kvar speglarna och torkarna nästa dag och inte köpa tillbaka dom!

Det är redan problem med att få tag i chaufförer, det finns massor av folk med DE behörighet men väldigt få chaufförer!

När regelverket för vilka utbildningar som är godkända kommer ut så får vi se hur mycket meningslöst dravvel man ska behöva lyssna på innan man får fortsätta med det som är riktigt roligt.

Köra buss och träffa glada resenärer på väg ut i Europa eller på dagsutflykt hemmavid!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

robbes

samt ytterligare ett kort i den redan tjocka plånboken av kort

Det är:

Körkort
Färdskrivarkort
ADR bevis
TruckKort
Arbete på väg
Yrkeskompetensbevis buss
Yrkeskompetensbevis Lastbil
Tank Kort * 2 för lastbilen
Tank kort *1 Bussen
Samt grindkort till terminalen

Allt detta bara för att få jobba

Ersa

Citat från: robbes skrivet 11 december 2007, 23:17:03 PM

Det är:

Körkort
Färdskrivarkort
ADR bevis
TruckKort
Arbete på väg
Yrkeskompetensbevis buss
Tank kort *1 Bussen

Har du prövat att vid poliskontroll ge farbror blå alla kort, med körkortet sist?
Jag brukar ge dem mina fem rosa och blå plastkort med "bevis" om jag uppfattar att de har humor.  ;)

robbes

Har bara blivit stopad n gång i mitt yrkesverksamma liv och då ville de endast kontrollera fördskrivaren o färdskrivarkorten

Martin Maltkvist

Citat från: robbes skrivet 11 december 2007, 23:17:03 PM

Det är:

Körkort
Färdskrivarkort
ADR bevis
TruckKort
Arbete på väg
Yrkeskompetensbevis buss
Tank kort *1 Bussen

Går det att få ett gemensamt ykb för C och D eller är det separat som gäller och är det månne olika arbetsgivare som fordrar två tankkort?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

robbes

lastbilarna tankas på två olika mackar OKQ8 samt statoil

Bussen tankas på shell i bland Preem men det kortet finns i bussen redan.

Det n ya kompetensbeviset som kommer är gemensamt för både c o d

Martin Maltkvist

Citat från: robbes skrivet 12 december 2007, 23:42:36 PM
Det n ya kompetensbeviset som kommer är gemensamt för både c o d
Hur kommer man då att se skillnad på ykb-C, dito D och det gemensamma?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

robbes

vet ej hur det nya kommer se ut men på de som är i dag står det dels person transport samt godstraporter

Buss= Rosa

Lastbil= Blått