En bild på pimpa bussen.

Startat av buss-tobbe, 10 december 2007, 17:09:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Vid bussdepån i Kristianstad där Veolia Transport, Thygessons Bussar samt Buss i Väst / Lysekils Busstrafik härjar

Andreas Ljungqvist

Det kan man nog säga, plattgången går till personalgrinden... Kul bild i lite udda vinkel..

Johan Hansson

Hur länge ska bussarna vara pimpade??
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

buss-tobbe

Jag vet inte jag har försök ta reda på det men inte fått reda på det!

Niklas Bygdestam

Citat från: buss-tobbe skrivet 10 december 2007, 21:21:07 PM
Jag vet inte jag har försök ta reda på det men inte fått reda på det!

Hoppas de snart försvinner. Tycker hela idén bara är töntig och inte ens rolig när alla pimpade bussar fick samma utseende. Det där tycker jag var det dummaste Skånetrafiken har gjort och bara var att kasta pengarna i sjön
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 december 2007, 21:33:56 PM

Hoppas de snart försvinner. Tycker hela idén bara är töntig och inte ens rolig när alla pimpade bussar fick samma utseende. Det där tycker jag var det dummaste Skånetrafiken har gjort och bara var att kasta pengarna i sjön

Då är vi två... Kul att vi har samma uppfattning någon gång...

bastuper

Jasså dom lägger ner skattepengar på tillfälliga pimpningar?

Det var ju kul......

Anders K

Jag tycker det är skoj. Marknadsföring! Visar att man inte alltid behöver vara så stel och ha samma kostymer hela tiden. Jag märker själv att jag blir glad när jag ser en pimpad buss, man tittar till lite extra och kollar hur det ser ut i olika vinklar när den svänger etc. Ett sätt att uppmärksamma kollektivtrafiken lite extra! Jag tror att alla som inte åker buss får upp ögonen lite extra! Så finns det ju mycket detaljer att kolla in i målningen. Att man gjorde tio lika tycker jag inte är något problem. Här i Helsingborg tror jag att det bara är en och samma vagn man ser. Hade säkert varit mycket mer kostsamt att måla upp tio olika.

bastuper

Finns ju mycket konstiga grejer som skattepengarna går till /nybliven Såssemedlem.  ;D

Simon Bertilsson

En annan rolig grej är att det är nog väldigt få som vet vad ordet pimp betyder. Nämligen hallick...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 mars 2008, 03:23:45 AM
En annan rolig grej är att det är nog väldigt få som vet vad ordet pimp betyder. Nämligen hallick...

Ordet pimpa är ett s k nyord som betyder ungefär "göra lyxigare". Mycket riktigt kan det direkt härledas till substantivet pimp = hallick, och det är dessas förkärlek för lyx och prål som gett upphov till ordvandringen.
Kan man kanske kan tycka att man borde ha hittat något bättre ord, men "pimpa" i betydelsen "göra lyxigare" finns i Språkrådets nyordslista för 2007. Så småningom kanske det dyker upp i SAOL också.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2008, 09:14:04 AM
Ordet pimpa är ett s k nyord som betyder ungefär "göra lyxigare". Mycket riktigt kan det direkt härledas till substantivet pimp = hallick, och det är dessas förkärlek för lyx och prål som gett upphov till ordvandringen.
Kan man kanske kan tycka att man borde ha hittat något bättre ord, men "pimpa" i betydelsen "göra lyxigare" finns i Språkrådets nyordslista för 2007. Så småningom kanske det dyker upp i SAOL också.

Jag tänker också först på hallick när jag hör ordet pimp

Är det någon som vet om det finns någon pimpad buss kvar i Skåne eller om samtliga nu är återställda till normalt utseende?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.