Buss levererad före 2000 i linjetrafik?

Startat av Niklas Bygdestam, 02 december 2017, 06:16:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Med tanke på inlägget om att Nobina inte har kvar någon buss längre i reguljär linjetrafik från tiden före 2000 så funderar jag rent allmänt på denna sak.

Finns det rent allmänt kvar bussar i linjetrafik som är levererade före 2000? Vilka skulle det vara då?

Övningsbussar kan knappast räknas, även om de kanske tillhör samma ägare som körde dem i linjetrafik innan.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 december 2017, 06:16:01 AM
Med tanke på inlägget om att Nobina inte har kvar någon buss längre i reguljär linjetrafik från tiden före 2000 så funderar jag rent allmänt på denna sak.

Finns det rent allmänt kvar bussar i linjetrafik som är levererade före 2000? Vilka skulle det vara då?

Övningsbussar kan knappast räknas, även om de kanske tillhör samma ägare som körde dem i linjetrafik innan.

Nu minns jag inte numret på rak arm, men klassiska volvo-leden i Luleå som visas här på bild en gång om året ungefär är väl ett bra exempel, var den 21 eller 22 år gammal nu?

DEB

BTE666, mer känd som Västerås Lokaltrafik 826, är påställd och fortfarande registrerad hos VL i Västerås. Bussmicke fotade denna i linjetrafik i början av hösten, men om den fortfarande tjänstgör i linjetrafik i dagsläget vet jag inte.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 02 december 2017, 08:06:09 AM
Nu minns jag inte numret på rak arm, men klassiska volvo-leden i Luleå som visas här på bild en gång om året ungefär är väl ett bra exempel, var den 21 eller 22 år gammal nu?

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=16246
27 år om 1½ månad..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: DEB skrivet 02 december 2017, 09:31:10 AM
BTE666, mer känd som Västerås Lokaltrafik 826, är påställd och fortfarande registrerad hos VL i Västerås. Bussmicke fotade denna i linjetrafik i början av hösten, men om den fortfarande tjänstgör i linjetrafik i dagsläget vet jag inte.

21 år efter årsskiftet..
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=16754

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Göran Nilsson

Citat från: DEB skrivet 02 december 2017, 09:31:10 AM

Jag såg den i trafik även vid något tillfälle i november, minns inte mer exakt än så.
/ Göran

Mikey

Skellefteå Buss har också 3st bussar från 1900-talet,

277, 281 och 235 levererade 1997, 98 respektive 99. Jag är dock inte säker på huruvida de går endast som skolbussar, linjelagda skolturer, i linjetrafik eller inte alls längre. Med alla nyleveranser som kommit lär de i alla fall inte ha lång tid kvar.

Sedan finns det lite gamla Carrusar kvar uppe i norr i Länstrafiken-lack, dock är jag även här osäker på vad som går på linje och inte. Någon norrlänning kan säkert fylla i:

P-O Flinkfeldts buss i Arjeplog, KZL036 från 1995.
Granlunds buss i Vidsel, DUG532 från 1997
Granlunds buss i Vidsel, DUG672 från 1997
Johanssons Bussar i Kalix, HUY227 från 1999
Piippolas i Kangos, DKX541 från 1997