Ingen påkostad lackering

Startat av Greger Larsson, 09 december 2007, 19:09:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Ja, egentligen ingen lackering överhuvudtaget. Swebus 2637 i Malmö 1991.

blubb

Ahh en bild på Ur-L-länslacken, Mycket trevligt!

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Josef

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Josef skrivet 09 december 2007, 21:29:09 PM
var är bilden tagen?
Malmö, Södervärn.
Bussen finns för övrigt kvar, nu hos Klippans Busstrafik, dock avställd.

Niklas Bygdestam

Är detta alltså den allra första länslacken för Malmöhus län? Vilka år användes denna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Pickos

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 december 2007, 23:07:29 PM
Är detta alltså den allra första länslacken för Malmöhus län? Vilka år användes denna?

Kristianstad län måste det vara. Malmöhus hade M som länsbokstav.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Ersa

Citat från: Pickos skrivet 09 december 2007, 23:24:46 PM
Kristianstad län måste det vara. Malmöhus hade M som länsbokstav.

Jajamen, och Kristianstad län hade bokstaven L.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 10 december 2007, 05:20:21 AM
Jajamen, och Kristianstad län hade bokstaven L.

Hade för mig att Kristianstad bara hade vita bussar med röd rand. Var detta någon kortvarig variant? Tycker att bussen är väldigt lik bussar i Umeå
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Andreas Ljungqvist

Detta var ett prov, bussen är inte lackad alls utan i så fall bara klarlackad.. Dessa syntes dock för dåligt i dimma... Vilket gjorde att försöket skrotades för den vita...  Och visst är det Länstrafiken Kristianstad

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 december 2007, 06:56:16 AM
Hade för mig att Kristianstad bara hade vita bussar med röd rand. Var detta någon kortvarig variant? Tycker att bussen är väldigt lik bussar i Umeå

Samma tema oberoende av varandra. Både L-län och Umeå stad vill väl (som ännu fler) pröva detta med helt "olackade" bussar. Jag tror det var året efter (1992) som Umeå stad började med grått. Tar man bort den röda randen och bussen på bilden ser även mycket lik en buss med FAC:s, Wasatrafiks eller UL:s gråa nyans.  :)

Greger Larsson

Det var Säfflefabriken som i mitten av 80-talet lanserade det här med plåtrena, eloxoderade, dvs helt olackerade busskarosser. Idén anammades bl a av dåvarande SJ-Buss, där det förekom lite olika stripningar beroende på bussarnas placering och arbetsuppgifter. Även Ultra och EB-trafik köpte sina Säfflebyggen eloxerade. Prov och enstaka bussar förekom bl a i Sundsvall, hos Wasatrafik i SL-trafiken ("Silverladyn").
Metoden fungerar endast på aluminium så ville man ha sina övriga bussar i samma kulör så fick man lackera dessa i någon liknande grå färgton.

/GL