Redan historia, Slussen 2010!

Startat av Robert Brink, 03 november 2017, 12:28:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Det är snart bara 8 år sedan, men här är det mycket som förändrats sedan dessa bilder togs 3/1 2010.

Den här delen av Slussen finns knappt kvar längre, på bilden syns en MAN kortvagn från Björknäs som trafikerade linje 71, och en Scania H18. På väg åt andra hållet en Volvo ledvagn i 53XX/70XX serien.

H18 5135 och MAN 6855, H18 vagnen är kanske en Flex även om nummerserien väl inte var det?
Restaurang Strömmen kan man verkligen sakna, även om den var lite sunkig, så var det trevlig utsikt för oss som gillar bussar och fartyg.

Och tittar vi ner, så är det inte heller mycket som är likt, Restaurangbåten Patricia är flyttad till Söder Mälarstrand, bussparkeringen vid Birkaterminalen flyttad till andra sidan Terminalen, Saltsjöbanan vänder i Henriksdal osv. Men även bussarna är historia, ett gäng Volvo på olika Nacka/Värmdö linjer. Sen var det väl Nobina/Swebus som var trafikutövare i Nacka/Värmdö fortfarande?

Två äldre boggiebussar som är historia samt två B9S som troligen fortfarande är kvar i trafik.

Söderhallens 5388 på linje 2 till Sofia vid Slussen.

//R

Emem

Härliga bilder! Minnet bleknar snabbt hur det såg ut.
Saknar klockan och termometern på Katarinahissen.

Det var Nobinas bussar som du antar, Keolis tog över i augusti 2011.
B9:orna (årsmodell 2005) rullar fortfarande i Nacka Värmdö under Keolis flagg.
De renoverades för två år sedan med nya motorer och uppfräschad inredning, kommer att rulla fram till 2021.
Många av dem har nu rullat ca 130.000-150.000 mil.

Gano

Niclas Wennerlid

Citat från: Robert Brink skrivet 03 november 2017, 12:28:47 PM

H18 5135 och MAN 6855, H18 vagnen är kanske en Flex även om nummerserien väl inte var det?
Restaurang Strömmen kan man verkligen sakna, även om den var lite sunkig, så var det trevlig utsikt för oss som gillar bussar och fartyg.

Det är inte H18E 5135 på bilden. Av alla H18E så var det bara de ursprungliga flexbussarna 5130, 5131, 5137 och 5138 som fick extraljus på taket, vilka syns på bilden.
5132 som blev flex senare fick aldrig extraljus.

Mest troligt är att det är 5130 eller 5131 som då tillhörde Söderhallen.

// Niclas

Robert Brink

5131 är det, jag skrev fel! ;)
Men tack för korrigeringen! :)

//R

Bussmicke

Mycket bra dokumenterat med miljöbilderna, Pluspoäng för det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Tack för de fina bilderna!
Så vill jag gärna minnas Slussen. Jag körde ännu i Söderhallen 2010, men inte just den 3/1. Min SS/SL-karriär både började och tog slut i anslutning till "Slu" - 19 maj 1965 var jag konduktörselev på linje 10 med rast vid Slussen och 30 december 2013 körde jag för sista gången från Nacka/Värmdöterminalen (linje 442).

/Hasse