Solbus motorbyte???

Startat av theobergsten, 27 oktober 2017, 07:59:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

theobergsten

Hej! Någon som vet om motorerna är utbytta på de Solbus som finns i Uddevalla? I så fall till vilken tillverkare (de ska ha haft Cummins från början)? För ett tag så gnisslade de väldigt och lät annorlunda medans nu låter de mer normalt men dock med ett ganska högt transmissionsljud. Det är också lite konstigt att varje buss "låter" olika. Regnr. BTZ439 (bussnummer: 43326), BTZ443 (bussnummer: 43327), CEB329 (bussnummer 43328) + BTZ419 (den korta Solbussen, bussnummer: 43339).

Snusmumrik

326 har fått ny motor för några år sedan, de andra har originalmotor.
Om det gnisslar eller skriker är det i regel lagerljud från något hjul i remtransmissionen eller någon generator som låter. De är även lite känsliga för slitage på fläktremmarna.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 31 oktober 2017, 18:53:42 PM
326 har fått ny motor för några år sedan, de andra har originalmotor.
Om det gnisslar eller skriker är det i regel lagerljud från något hjul i remtransmissionen eller någon generator som låter. De är även lite känsliga för slitage på fläktremmarna.
Okej, tack! För innan sommaren hade just 326 ett högre motorljud (annorlunda) men nu låter den egentligen mer likt de andra Solbussarna. Men vet du vilken motor de fick istället för originalmotorn?

Snusmumrik

Det var en likvärdig utbytesmotor. Man byter i regel aldrig modell eller motortyp, det är för mycket jobb med motorstyrningar och andra delar av systemen som ska passa ihop.....

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 02 november 2017, 19:24:58 PM
Det var en likvärdig utbytesmotor. Man byter i regel aldrig modell eller motortyp, det är för mycket jobb med motorstyrningar och andra delar av systemen som ska passa ihop.....
Okej aha, men vad exakt heter standardmotorn på 245 hk?

Snusmumrik

Vet inte. ISB 6-någonting.......har jag för mig.

theobergsten

Citat från: Snusmumrik skrivet 04 november 2017, 08:26:54 AM
Vet inte. ISB 6-någonting.......har jag för mig.
Tack! Det konstiga är att 327 låter väldigt annorlunda jämfört med 326/328. Den låter som att den har en annan motorvariant typ.

Bussfanatikern

Citat från: theobergsten skrivet 04 november 2017, 09:41:23 AM
Tack! Det konstiga är att 327 låter väldigt annorlunda jämfört med 326/328. Den låter som att den har en annan motorvariant typ.

Kan det inte vara som så att den har ett annat avgassystem?

theobergsten

Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 november 2017, 01:13:38 AM
Kan det inte vara som så att den har ett annat avgassystem?
Jo, det kan hända.