Stortingsgata för 13 år sedan

Startat av Frippe Fribas, 27 september 2017, 08:59:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Jag hittade en av få bilder jag har på en tidigare förhållandevis vanlig bussmodell i Norge.

Här exemplifierad av Schöyens bussentralers 223.

Ingeniör M. Schöyens bussentraler som bolaget väl hette egentligen hette hade under 90-talet en stor flotta av ARNA-bussar byggda på Mercedeschassin och jag ångrar än idag att jag inte tog några bussbilder under åren jag bodde i Oslo då åren efter sekelskiftet innebar en massdöd av de äldre bussarna till förmån för något mer moderna bussar som MB O405 och Carrus City.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Staffan Sävenfjord

Det korrekta namnet var Ing. M. O. Schøyens Bilcentraler AS (SBC). "Ing." stod för ingeniør. SBC gick senare upp i Concordia och heter således numera Nobina Norge.

Arna Busser AS i Arna utanför Bergen gick i konkurs 1997. 

Knut

Dette er Karl Johans Gate og ikke Stortingsgaten. Holdeplassen lå rett utenfor Universitetet. Og Slottsparken ligger på oversiden av krysset foran bussen.
SBC hadde på sin storhetstid linjer ut av Oslo i alle himmelretninger og var nesten enerådende på SL linjene ut fra byen, samt en del av bylinjene.

Jonas Gustafsson

Citat från: Knut skrivet 27 september 2017, 13:31:10 PM
og var nesten enerådende på SL linjene ut fra byen

Nåja, BFB, Lommedalsbusserne och OFB (alla dessa blev senare del av Norgesbuss) körde en hel del också.  :)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Knut

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 september 2017, 17:01:18 PM
Nåja, BFB, Lommedalsbusserne och OFB (alla dessa blev senare del av Norgesbuss) körde en hel del också.  :)
//Jonas G
BFB og LB hadde nok sine SL linjer. OFB hadde mest bylinjer. SBC etter oppkjøp av Romeriksbussene var den absolutt største på SL linjer en periode.

Jag passar på att låna tråden för att berätta att min återuppståndna blogg https://staffansbussbilder.blogspot.se/ just nu visar bussar i Oslo i maj 1989. Det kommer bland annat Schøyen-bussar i den färgsättning de hade på den tiden. I de blogginlägg som nu är aktuella förklaras också de bussbolagsförkortningar som förekommit i den här tråden och även från dessa får ni se bussar i dåvarande lackering.

Här ett prov på vad som komma skall i bloggen.