Tre laddhybrider i Värnamo [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 23 september 2017, 00:15:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Här följer mobilbilder på tre av Värnamos fyra nya stadsbussar, körda av Karlssonbuss i Vaggeryd, tagna i torsdags den 21 september i anslutning till stationen när jag hade en kort rast.

YFX851 på linje 53

YFX862 som linje 51

YFX872 laddar upp

Niklas Bygdestam

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 september 2017, 00:15:52 AM

YFX872 laddar upp

Har detta kommit för att stanna? Är detta framtiden? Att man har bussar som laddas upp så här? Man kör dem några varv på någon linje och sedan stannar man vid ett sånt här ställe och laddar upp? Är detta en syn som bara kommer mer och mer av tro?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BD

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 september 2017, 00:50:31 AM

Har detta kommit för att stanna? Är detta framtiden? Att man har bussar som laddas upp så här? Man kör dem några varv på någon linje och sedan stannar man vid ett sånt här ställe och laddar upp? Är detta en syn som bara kommer mer och mer av tro?

Antagligen en övergångslösning i väntan på att billig vätgas finns tillgänglig.

pnott

Citat från: BD skrivet 23 september 2017, 06:15:15 AM
Antagligen en övergångslösning i väntan på att billig vätgas finns tillgänglig.
Vätgas? Är det inte snarare så att utvecklingen nu går mot allt bättre batterier? Att det är en övergångslösning håller jag med om, men snarare i väntan på att batteritekniken blir så bra att bussarna klarar ett helt trafikdygn utan laddning.

homer

Citat från: pnott skrivet 23 september 2017, 11:21:47 AM
Vätgas? Är det inte snarare så att utvecklingen nu går mot allt bättre batterier? Att det är en övergångslösning håller jag med om, men snarare i väntan på att batteritekniken blir så bra att bussarna klarar ett helt trafikdygn utan laddning.

Batteritekniken har ju ärligt talat inte utvecklats särskilt mycket på 100 år, och kommer nog inte göra de heller de närmaste 100 åren heller, men visst, bara för att lobbyister och politiker har börjat gilla batterier kan de ju plötsligt hända underverk....

M

Va? det händer ju hur mycket som ghälst

S Svensson

Det är nog så att batteritekniken utvecklas. I truckar  finns det blybatterier. Men det som är svårighet är ju tillgången på material till tillverkning.  Det behövs det som kallas sällsynta jordartsmetaller, och detta begränsar tillgången på batterier.

Framställning av vätgas kräver el.

Sedan är det nog så att förbränningsmotor kan utvecklas mera. En anställd på Shell raffinaderi sade till mig att det går att tillverka renare motorer. Frågan är dock vad det kostar att köra elbussar. Kostar det för mycket kanske man låter bli. Här där jag bor har Västtrafik tagit bort lokalbussarna.

Niklas Bygdestam

Jag tror faktiskt att detta är något som tar över istället för gasbussar. Gasbussar kräver dyra anläggningar för gasen. Ta en titt på Nobinas depå i Uppsala. Där kan ni se en gasanläggning för bussarna. Stor är den och kostar naturligtvis i underhåll.

Att bygga dessa laddningsstationer som laddar upp bussarna längs med linjen lär ju vara betydligt enklare att ordna. Och kostar givetvis mycket mindre i underhåll också. Så jag tror faktiskt inte att gasen är så att säga framtiden. Jag tror att det är annat som kommer ta över, antingen batterier, eller något annat.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.