Huvudmeny

Spijkstaal

Startat av Signvard, 09 december 2007, 10:18:31 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Signvard

Är en Hollänsk tillverkare av specialfordon, de tillverkar bl.a. mobila korvstånd och butiksbussar.
Innan detta inlägg flyttas till något annat forum, måste jag till mitt försvar ändå hävda att deras batteridrivna minibuss för 32 pass kan vara något att titta lite närmare på.

www.spijkstaal.nl

A Dutch manufacturer av special duty vehicles and electric buses.
Thanks to "wietze" for the information about the company.

robbes

tror inte den bussen skulle bli poppis 32 personer får den ta men har bara 9 säten så det skall vara 23 stående i den och en maxhastighet på 35km/h och räckvidd på 8 mil bara bussen är 6 meter lång


tror det skulle floppa rejält

Signvard

Jo, risken är väl att det går som för SL, som köpte ett antal Opel Blitz-bussar som skulle trafikera Staden mellan broarna (det som oftast kallas Gamla stan i Stockholm), innan man fått trafiktillstånd.
Någon / några av bussarna hamnade sedan på Arlanda.

Nej, vi har väl inte så många trafikuppgifter för denna typ av buss, som ofta kör skyttel från en bilparkering och ända in på gågatorna i en stadskärna.

Nupski

Max fart 35km/h  ::) borde väl gå att få en elbuss att gå fortare....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 10 december 2007, 00:25:59 AM
Max fart 35km/h  ::) borde väl gå att få en elbuss att gå fortare....

Klart att det gör men då behövs antingen fler batterier eller också blir verkningsradien ännu kortare. De här bussarna är framtagna för trafik i rena stadskärnor, där det av olika skäl sällan är lämpligt eller ens möjligt att köra fortare än 35 km/tim.

Nupski

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 december 2007, 08:28:36 AM
Klart att det gör men då behövs antingen fler batterier eller också blir verkningsradien ännu kortare. De här bussarna är framtagna för trafik i rena stadskärnor, där det av olika skäl sällan är lämpligt eller ens möjligt att köra fortare än 35 km/tim.

Nä det är ju iof sant.... men kasta ur kompressorn och luftfjädringen och sätt in gummifjädring så kommer ju vikte att krypa ner lite ca 100-150kg.... sen är det frågan är det riktigt glas i fönstrena? finns ju sådant där härdat plexiglas som väger betydligt mindre.... bussen verkar mer vara en liten udda ploj grej ute i periferin som inte verkar så genomtänkt....

wietze

#6


Old milk delivery truck made bij Spijkstaal

More spijkstaal

Buss-Anders

Tänker mig att en sådan här buss kan användas på ett större fabriksområde där man ska frakta runt en grupp människor. I  stora hamnar med långa hamnpirar där sjömän ska fraktas till riktiga bussar eller till allmänna kommunikationer. Den kan också användas som transferbuss under mellanlandningar där en mindre grupp människor ska byta flygplan.

Hade den inte gått att använda  eller kunnat säljas hade den nog heller inte tagits fram.

Mvh
Buss-Anders

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.