Galoppfältet för nio år sedan

Startat av Frippe Fribas, 22 september 2017, 08:10:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Den 28/9 2008 var det i vanlig ordning banarbeten med tillhörande ersättningstrafik på Roslagsbanan och Connex/Veolia hade hand om både tåg- och busstrafik sommaren 2008.
SL hade upphandlat ersättningstrafiken separat och Busslink var relativt säkra på att man skulle vinna då de kört i stort sett varje ersättning för Roslagsbanan tidigare.

För ersättningen togs det in diverse överbliven rullande materiel när vintertidtabellen började i den övriga SL-trafiken.
Buss-PC och Accessmaskiner var det inte så noga med.

Utöver de tre bussarna 0741, 0764 och 0813 på bilderna rullade bland annat även en eller två blå B10:or i 49xx-serien har jag för mig.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ersa

Att döma av dagens klagomål på Arriva om brist på lågentré, BussPC, fungerande skyltsystem och komradio /överfallslarm på ersättningsbussarna kan man ju få intrycket att allt detta fanns förr.
Men vi som varit med och jobbat i området under de senaste 15 åren vet ju att det varit på i stort sett samma tekniska nivå varenda RB-ersättning genom åren, oavsett om den körts av Busslink, PTS, Flygbussarna, Veolia eller Arriva. :)

Jacob med C

Fast idag har folk mer krav än förr i tiden.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ola Å

Var det 2010 eller 2011 som Busslink hörde med de gamla inlånade Scania och Volvolederna som aldrig gick som de skulle, minns när vi skulle köra iväg 10 av dem till Håga att bara 5 kom fram för egen maskin.

Ersa

Citat från: Jacob med C skrivet 22 september 2017, 09:02:17 AM
Fast idag har folk mer krav än förr i tiden.

Förvisso, men då de flesta av dem bott här i årtionden är det ju ändå märkligt hur många av dem helt verkar ha glömt/förträngt hur vardagen var bara i föregående avtal, fram till och med 2011. Det är ju inte direkt så att 00-talet var på "urtiden". Eller är det någon slags förskönande bild av dåtiden folk skaffar sig med åren?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 22 september 2017, 11:46:46 AM
Förvisso, men då de flesta av dem bott här i årtionden är det ju ändå märkligt hur många av dem helt verkar ha glömt/förträngt hur vardagen var bara i föregående avtal, fram till och med 2011. Det är ju inte direkt så att 00-talet var på "urtiden". Eller är det någon slags förskönande bild av dåtiden folk skaffar sig med åren?

Som jag sagt tidigare, så tror jag det i nuläget handlar om vem som kör. Arriva är inte populärt och det visar sig bl.a så här.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 22 september 2017, 13:58:14 PM
Som jag sagt tidigare, så tror jag det i nuläget handlar om vem som kör. Arriva är inte populärt och det visar sig bl.a så här.

Förutom att det "gick åt skogen" i samband med trafikstarten vad kan gemene medborgare ha för problem med Arriva gentemot Keolis o Nobina?
Mannen på gatan ger ju oftast tusan i (och vet också sällan om) vem som kör.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 september 2017, 14:11:54 PM
Förutom att det "gick åt skogen" i samband med trafikstarten vad kan gemene medborgare ha för problem med Arriva gentemot Keolis o Nobina?

Tro mig, norrortsborna (I alla fall här) är väldigt insatta i vem som kör. Och ytterst få har något positivt att säga om Arriva.

Frippe Fribas

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 september 2017, 14:11:54 PM
Du har förmodligen rätt om det varit ett annat trafikområde, men just i de nordöstra länsdelarna har Arriva sett till att så gott som alla vet vem som faktiskt kör trafiken.
Tyvärr har det som föregående skribent skriver inte varit i någon särskilt positiv bemärkelse.

Trafikstarten var ju en katastrof vilket man kanske kunnat glömma med tiden om trafiken därefter fungerat fläckfritt.
Det blev emellertid nya motgångar med förnyad negativ medial uppmärksamhet när Roslagsbanan skulle ersättas.
Visst har trafiken med tiden blivit betydligt stabilare, men Norrortsborna kan vara både långsinta och kritiska vilket gör att jag misstänker att Arriva nog aldrig kan tvätta sig helt rena i området oavsett hur bra man sköter sig i förhållande till avtalet.

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 september 2017, 16:04:36 PM
Du har förmodligen rätt om det varit ett annat trafikområde, men just i de nordöstra länsdelarna har Arriva sett till att så gott som alla vet vem som faktiskt kör trafiken.
Tyvärr har det som föregående skribent skriver inte varit i någon särskilt positiv bemärkelse.

Trafikstarten var ju en katastrof vilket man kanske kunnat glömma med tiden om trafiken därefter fungerat fläckfritt.
Det blev emellertid nya motgångar med förnyad negativ medial uppmärksamhet när Roslagsbanan skulle ersättas.
Visst har trafiken med tiden blivit betydligt stabilare, men Norrortsborna kan vara både långsinta och kritiska vilket gör att jag misstänker att Arriva nog aldrig kan tvätta sig helt rena i området oavsett hur bra man sköter sig i förhållande till avtalet.

Exakt så.

Robert Brink

Blev inte 0741 SL-Röd senare? Har för mig att jag kört den så i Råsta?

//R

Frippe Fribas

Det är nog fullt möjligt, jag hittade en bild på 0769 tagen vid Odenplan i oktober 2005 men vet inte hur många i serien som fick anställning i Råsta på äldre dagar.